CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Advertisements

Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_605_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Světelné jevy a jejich využití
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Zobrazení rovinným zrcadlem
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
OPTIKA.
OPTIKA II.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_609_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_601_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Lom světla.
Paprsková optika hanah.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_607_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Světelné jevy Zrcadla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_604_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_602_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Pionýrů 400, Frýdek – Místek
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_615_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Lom světla Předmět: Fyzika.
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Digitální učební materiál
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_616_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_ 546_VyZd7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Předmět: Výchova ke zdraví.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_579_VyOv6 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Téma: LOM SVĚTLA Obrázky Studijní text Zajímavosti z netu
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Základní vlastnosti světla
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Transkript prezentace:

CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7. ročník Klíčová slova: Lom ke kolmici, lom od kolmice, úplný odraz Autor: Mgr. Lucie Seidlerová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, Frýdek – Místek Anotace : výukový materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a je umístěn na flash disku Ověřeno ve výuce dne : xx

Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla. Lom světla je způsoben změnou rychlosti světla z jednoho do druhého prostředí. Ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu. Typy lomu světla Může nastat lom ke kolmici nebo lom od kolmice, podle toho, zda se rychlost sníží nebo zvýší.

Lom ke kolmici vzduch sklo (voda) kolmice dopadu α β α … úhel dopaduβ … úhel lomu Když vstupuje paprsek ze vzduchu (řidší prostředí) do skla nebo vody (hustší prostředí), láme se ke kolmici. α > β rovina dopadu

vzduch sklo (voda) kolmice dopadu α β α … úhel dopadu β … úhel lomu rovina dopadu Když vstupuje paprsek ze skla nebo z vody (hustší prostředí) do vzduchu (řidší prostředí), láme se od kolmice. α < β Lom od kolmice

vzduch sklo (voda) kolmice dopadu α β Pokud se bude zvětšovat úhel dopadu α, bude se zvětšovat i úhel lomu β až nastane: β = 90  … nedochází k lomu pak se úhel dopadu α nazývá …mezní úhel Pro rozhraní sklo – vzduch je mezní úhel α = 42 . rovina dopadu Pokud se bude dále zvětšovat úhel dopadu α, nastane pouze odraz a ne lom paprsku.

Při dopadu na vodní hladinu se světlo částečně odráží a částečně láme. Obrázek: BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 104.

Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla. Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří menší rychlostí, např. ze vzduchu do skla nastane lom paprsku ke kolmici. Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí, např. z vody do vzduchu, nastane lom paprsku do kolmice. Lomený paprsek zůstává vždy v rovině dopadu.

Svíčka se zrcadlí ve vodní hladině, protože nastává úplný odraz světla při přechodu světla z vody do vzduchu. Obrázek: BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 107.