Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Světelné jevy a jejich využití
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Fyzika 6. ročník Atomy a molekuly Anotace
Fyzika 6. ročník Hmotnost Anotace
Fyzika 6. ročník Těleso a látka Anotace
Zobrazení rovinným zrcadlem
Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace
Druhy pohybu – posuvný, otáčivý
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Lom světla.
Sabina Mikulecká Anna Hejlová
0PTIKA 05. Odraz a rozptyl světla
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Odraz světla Předmět: Fyzika.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
Digitální učební materiál
Fyzika 8. ročník Mgr. M. Kubátová
Fyzika 7. ročník Pohyb tělesa Anotace
Světelné jevy Lom světla Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Fyzika 6. ročník Rozměry těles, délka Anotace
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_608_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
Fyzika 6. ročník Fyzikální veličiny Anotace
Digitální učební materiál
OPTIKA 04. Šíření světla OPTICKÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Druhy pohybu – přímočarý, křivočarý
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Téma: LOM SVĚTLA Obrázky Studijní text Zajímavosti z netu
Lom světla Fyzika Autor: Mgr. Lenka Rohanová
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
LOM A ODRAZ VLNĚNÍ.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom od kolmice Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_5.
Úplný odraz světla Autor: Mgr. Alena Víchová Škola: Střední umělecká škola v Ostravě Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo dum: VY_32_INOVACE_FYZ_1_6.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Odraz světla Číslo DUM: III/2/FY/2/3/5 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_15 Odraz.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Příklady na zákon lomu Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část
Lom světla - příklady Autor: Mgr. Alena Víchová
Lom světla VY_32_INOVACE_52_Lom světla Autor: Pavlína Čermáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Lom světla TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Fyzika 8. ročník Světelné jevy Anotace Prezentace, která se zabývá lomem světelného paprsku Autor Ing. Zdeněk Fišer Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci popíší světlo jako medium SVP Ne Klíčová slova Fyzika, světlo Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 2 394 kB

Chování paprsků při přechodu mezi různými optickými prostředími Fyzika 8. ročník Lom světla Chování paprsků při přechodu mezi různými optickými prostředími

LOM SVĚTLA Jestliže dopadá paprsek světla na hladinu vody, částečně se odráží a část prochází do vody, přitom změní svůj směr, láme se. Úhel lomu je menší než úhel dopadu. Světlo se láme ke kolmici. kolmice dopadu k a vzduch Lom světla je způsoben změnou rychlosti světla. Ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu . voda b

Lom světla nastává na rovinném rozhraní dvou optických prostředí. Postupuje – li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří menší rychlostí (např. ze vzduchu do skla), nastane lom paprsku ke kolmici. k  1 – vzduch 2 – sklo 1 2  >  

Postupuje – li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí (např. z vody do vzduchu), nastane lom paprsku od kolmice. k  1 – sklo 2 – vzduch 1 2  <  

Jestliže paprsek dopadá kolmo na rozhraní dvou prostředí, paprsek nezmění svůj směr, neláme se. 1 – sklo 2 – vzduch 1 2  =  = 0°

Zvláštní případ lom paprsku od kolmice: Je-li úhel dopadu a přibližně 42°, láme se paprsek do rozhraní. Úhel, při kterém nastane lom do rozhraní, se nazývá mezní úhel. k  1 – sklo 2 – vzduch 1 2 90°  = 42° 

Zvětšujeme – li dále úhel dopadu a, už se všechno světlo odráží, žádné se neláme do vzduchu. Říkáme, že nastal úplný odraz. k  1 – sklo 2 – vzduch 1  > 42° 2

Díváme–li se na hladinu vody v akváriu zespodu, při vhodném úhlu zjistíme, že se leskne jako zrcadlo. Svíčka položená vedle nádoby nebo ryby v akváriu se v ní zobrazí jako v zrcadle. Je to proto že světlo dopadající na rozhraní voda – vzduch pod úhlem větším než mezní úhel (asi 49° ) se všechno odráží spět do vody, vůbec neprochází do vzduchu.

Úplný odraz se využívá ve světlovodech. Jsou to průsvitná skleněná nebo plastová vlákna. Světlo, které vstoupí pod vhodným úhlem do světlovodu, zůstává díky úplnému odrazu na jeho stěnách stále uvnitř světlovodu a vystoupí z něj až na konci vlákna. Využívá se v lékařství k zobrazení některých vnitřních orgánů.

Otázky a úkoly: Představ si že ležíš u okraje bazénu s vodou. Na dně leží malý kámen. Nakresli chod paprsků a vysvětli, proč se ti zdá, že kámen leží jinde.

Zdroje: Učebnice Fyzika 7 – nakladatelství Fraus