HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009 Obr.1: < >

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Židé za 2.světové války….
Osvětim Březinka Továrna na smrt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:
Osvětim (Auschwitz).
Osvětim(Auschwitz) ( )
Auschwitz-Birkenau (Osvětim)
Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
v historii holocaustu obecně, i ve Vsetíně“
Holocaust českých Židů a Romů
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
HOLOKAUST Zdravotní pomůcky...
Holocaust Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Terezín (1941 – 1945).
KT Osvětim fotografické album Foto: Pavel Verner.
Co je typické pro židy?.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (X. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Antisemitismus II. Holocaust
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009
Koncentrační tábory Miloš Bečvář.
Šárka Nová a Lenka Petráková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Nacismus Michal Kolář.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
Protektorát Čechy a Morava
PROVĚRKY Převody jednotek času.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Magen – Davidova hvězda – symbol židovství
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.8 Pronásledování Židů. Holocaust a jiné pojmy Název sady:
Nástup nacismu v Německu Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2814_Nástup_nacismu_v_Německu Autor: Mgr. Kočíř.
 Pojmy  Holocaust- Vyhlazování židovského národa  Genocida- vyhlazování celé nebo části rasové nebo náboženské skupiny  Šoa- židovské označení pro.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_32_ OPAKOVACÍ TEST – DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ a MŠ Březno Autor: Hašlar Luboš Název: VY_32_INOVACE_47_Holocaust Téma: Holocaust Číslo projetku: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI ZA II.SVĚTOVÉ VÁLKY.  genocida= systematické a cílené vyvražďování celých národů: Romové, Židé, národy Pobaltí(= vraždili je.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Holocaust byla nacistická politika systematického, státem provozovaného pronásledování a hromadného vyvražďování osob židovské národnosti. V širším smyslu.
VY_32_INOVACE_Lul_II_16 Osvětim I. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
SSSR mezi světovými válkami I
VY_32_INOVACE_Lul_II_18 Osvětim - Březinka
SSSR mezi světovými válkami
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 13. Holocaust
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Druhá světová válka KVÍZ. Druhá světová válka KVÍZ.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Digitální učební materiál
OSVĚTIM.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
Koncentrační tábory za 2.SV Michaela Holanová. Koncentrační tábory ❏ Koncentrační tábor, v češtině hovorově také koncentrák nebo lágr (z něm. Lager =
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009 Obr.1: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auschwitz_gate_in_1945.jpeg > Obr.3: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Holo.jpg > Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

HOLOKAUST POJEM Holokaust (z řeckého holokauston celopal; holos celý + kaustos spálený), označovaný též jako  šoa (hebrejsky neštěstí, zničení) - označení pro systematické a státem provozované pronásledování a hromadné vyvražďování Židů prováděné nacistickým Německem a jeho spojenci během druhé světové války. Někteří termín rozšiřují i na pronásledování a vraždění dalších etnických a náboženských skupin, např. Romů, homosexuálů či politických odpůrců režimu. Nacistický holokaust, při kterém bylo vyvražděno okolo 6 milionů Židů, je jedním z největších zločinů v dějinách lidstva… Wikipedie.cz. Holocaust. Dostupné z: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Holocaust>

HOLOKAUST POJEM Antisemitismus Antisemitismus je nenávist vůči židům a je namířená proti židovskému náboženství, Židům jako národu a v poslední době proti židovskému státu. Antisemitismus často podezírá židy ze spiknutí za účelem poškodit nežidy, čímž často vysvětluje, proč je situace špatná. To vyjadřuje slovem, písmem, vizuálně i akcemi a pravidelně používá stereotypy. Zdroj: Stern, Kenneth. 2006. Antisemitism Today: How It Is the Same, How It Is Different, and How to Fight it: American Jewish Committee

HOLOKAUST Podle slov nositele Nobelovy ceny míru Elieho Wiesela: Oběti holokaustu si mnoho států světa připomíná  27. ledna, v den osvobození vyhlazovacího tábora Auschwitz - Birkenau Rudou armádou… Podle slov nositele Nobelovy ceny míru Elieho Wiesela: “Zapomenout znamená zabít všechny oběti podruhé.“ 

HOLOKAUST  HITLER v roce 1922 v soukromém rozhovoru s majorem Hellem prohlásil: „Až získám moc, vyhlazení Židů se stane mým prvním a nejpřednějším úkolem.“ V další části rozhovoru mu předvedl i svůj fanatismus: „Dám postavit šibenici v Mnichově, například na Marienplatz a bude jich tolik, kolik jen dopravní ruch dovolí. Pak budou Židé oběšeni jeden po  druhém a zůstanou viset dokud nezasmrádnou… Jakmile se uvolní jedno místo na šibenici, hned na něm bude oběšen další Žid. Bude to pokračovat tak dlouho, dokud nebudou vyhlazeni všichni Židé v Mnichově. Úplně stejným způsobem to proběhne v ostatních městech, dokud se Německo nezbaví naprosto všech Židů.“ CRG.cz. Konečné řešení židovské otázky. Dostupné z: < http://www.crg.cz/~historie/referaty/20-stoleti/holocaust/index.htm>

Počáteční útlak Židů, omezování… HOLOKAUST Obr.4: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Judenstern_JMW.jpg > Obr.6: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_102-14468,_Berlin,_NS-Boykott_gegen_j%C3%BCdische_Gesch%C3%A4fte_crop.jpg> Počáteční útlak Židů, omezování… Obr.5: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-L14404,_Warschau,_Stra%C3%9Fenbahn_%22Nur_f%C3%BCr_Juden%22.jpg>

Pokračující útlak Židů, ghetta, izolace… HOLOKAUST Obr.8: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ringelblum_collection_-_Ghetto_in_Grodno_in_occupied_Poland.jpg > Pokračující útlak Židů, ghetta, izolace… Obr.7: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_101I-133-0703-30,_Polen,_Ghetto_Litzmannstadt,_Torposten.jpg>

(ghetto; koncentrační tábor u nás) HOLOKAUST Terezín (ghetto; koncentrační tábor u nás) - nacistické represivní zařízení zřízené za 2. světové války za pevnostními zdmi a valy Terezína. Jednalo se o věznici gestapa (v Malé pevnosti, od r. 1940) a o židovské ghetto (v Hlavní pevnosti, od r. 1941). Deportováno zde celkem 156 500 lidí. Průměrný počet vězňů za 4 roky existence ghetta se pohyboval mezi 30 – 40 000. Wikipedie.cz. Koncentrační tábor Terezín. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADn

HOLOKAUST Terezín V září 1942 zde bylo napočítáno téměř 58 500 vězněných osob - tehdy zde umíralo v průměru 127 lidí denně! Obr.9: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terezin_2.jpg > Wikipedie.cz. Koncentrační tábor Terezín. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Koncentra%C4%8Dn%C3%AD_t%C3%A1bor_Terez%C3%ADn Obr.10: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Terezin_National_Cemetery.JPG >

„Konečné řešení židovské otázky“ HOLOKAUST „Konečné řešení židovské otázky“ Porada se konala 20. ledna 1942 ve Wannsee… Stěžejní body: - vytlačení Židů z jednotlivých oblastí života německého národa, vytlačení Židů z životního prostoru německého národa… - což povede k systematickému vyhlazování ! SS v akci. Dokumenty o zločinech SS. Naše vojsko, Praha : 1959, s. 137-145.

Himmler; mapa ghett a táborů… HOLOKAUST Obr.11: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HLHimmler.jpg> Himmler; mapa ghett a táborů… Obr.12: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:WW2-Holocaust-Europe.png>

Vstupní brány… „Práce osvobozuje“ HOLOKAUST Auschwitz - Osvětim Vstupní brány… „Práce osvobozuje“ Obr.13: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arbeit_macht_frei.png > Obr.14: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Birkenau_gate.JPG >

Transporty, dobytčí vagony… HOLOKAUST Transporty, dobytčí vagony… Obr.15: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Umschlagplatz_loading.jpg > Obr.16: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_101I-380-0069-34,_Polen,_Verhaftung_von_Juden,_Transport.jpg >

HOLOKAUST Selekce… Obr.17: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auschwiz_Selektion.jpg>

HOLOKAUST Vlasy, kufry… Obr.18: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F_013.jpg> Vlasy, kufry… Obr. 19: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Holocaust-gas-hair.jpg>

HOLOKAUST Obr.20: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-R69919,_KZ_Auschwitz,_Brillen.jpg> Brýle…

HOLOKAUST Zdravotní pomůcky... Obr.21: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auschwitz_I_material_proofs_of_crimes_08.jpg >

„Tato voda se nehodí ani na vyplachování úst.“ HOLOKAUST Vratislavský profesor dr. ing. Zunker, který na Himmlerův rozkaz vyšetřil vlastnosti birkenauské vody, napsal r. 1941: „Tato voda se nehodí ani na vyplachování úst.“ Potraviny byly mnohem horší jakosti než běžné potraviny, podle nichž se propočítávala jejich kalorická hodnota. V Osvětimi dostávali těžce pracující vězňové potraviny v kalorické denní hodnotě asi jen 40 %. To bylo méně než je třeba k udržení normálního života člověka bez práce a pohybu. Touto podvýživou nastávalo pozvolné ničení organismu. Soustavná a záměrná podvýživa byla jednou z hlavních příčin, že zdraví a zdatní lidé brzy po příjezdu hromadné umírali. Osvětim válka.cz. Z historie konc. táborů. Bez pitné vody. Dostupné z: < http://osvetim.valka.cz/bez_pitne_vody.htm > Osvětim válka.cz. Z historie konc. táborů. Strava. Dostupné z: < http://osvetim.valka.cz/strava.htm >

HOLOKAUST Hygiena, záchodky… Obr.22: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%9F_015.jpg>

Bydlení, spaní, elektrické dráty… HOLOKAUST Bydlení, spaní, elektrické dráty… Obr.23: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Warning_near_by_the_entrance_to_Auschwitz_I.jpg > Obr.24: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Img2132-1.jpg>

HOLOKAUST Nástupy, tvrdá práce… Obr.25, 26, 27: foto z archivu autora, Osvětim 2009 Nástupy, tvrdá práce…

HOLOKAUST Mengele, experimenty Obr.28: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Josef-mengele.jpg> Obr.29: <http://elyakatz.files.wordpress.com/2009/04/evidenceholocaustmedexp011.jpg?w=400&h=318>

HOLOKAUST Těžký život, cyklon B… Obr.30: foto z archivu autora, Osvětim 2009 Obr.31: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lethal_gas_crystal_can_%26_documnets.jpg >

Krematoria, spalování… HOLOKAUST Krematoria, spalování… Obr.32: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auschwitz_Crematorium.JPG > Obr.33 <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lethal_gas_crystal_can_%26_documnets.jpg >

HOLOKAUST Oblečení, děti… Obr.34: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auschwitz_I_material_proofs_of_crimes_12.jpg> Obr.35: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Children_in_the_Holocaust_concentration_camp_liberated_by_Red_Army.jpg>

HOLOKAUST - masové vyvražďování, běžící denně po tisících obětí. V táboře se nacházely 4 plynové komory s krematorii. Denně bylo možné zavraždit a spálit až 10 000 lidí… Ve všech táborech KL Auschwitz-Birkenau zemřelo nejméně 1,1 miliónu osob (celkem obětí nacist. holokaustu až 6 milionů Židů): 960 000 Židů  70-75 000 Poláků  21 000 Cikánů  15 000 sovětských válečných zajatců 10-15 000 vězňů jiných národností Wikipedie.cz. Osvětim. Počet obětí. Dostupné z: < http://cs.wikipedia.org/wiki/Auschwitz-Birkenau#Po.C4.8Det_ob.C4.9Bt.C3.AD>

Nemáme-li zkušenost s bolestí, je velice těžké zažívat radost. HOLOKAUST Nemáme-li zkušenost s bolestí, je velice těžké zažívat radost. G. Wald Teprve tehdy, když jsem ležel ve vězení na shnilé slámě, pocítil jsem v sobě první záchvěvy dobra. A. Solženicyn

HOLOKAUST OTÁZKY 1) Co znamená pojem „holokaust“ a „antisemitismus“ 2) Dokonči citát Elieho Wiesela: „Zapomenout znamená zabít všechny oběti ___________.“ Jak tomu rozumíš? 3) Jak vypadal nacistický útlak Židů na počátku? 4) Vysvětli pojem „konečné řešení židovské otázky“ 5) Co je to „ghetto“? Existovalo i u nás, případně kde? 6) Jmenuj alespoň 3 koncentrační tábory 7) Co znamenal nápis „Arbeit macht frei“ na vstupní bráně? 8) Jak probíhala tzv. „selekce“? 9) Vyprávěj, jak vypadala hygiena, jídlo a práce v táboře 10) Kolik přibližně bylo obětí nacistického holokaustu?