Renesanční architektura / Renaissance architecture

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Inovativní metody v prvouce, vlastivědě a zeměpisu
POHÁDKY 2 – EVROPŠTÍ AUTOŘI
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.19 Název pro školu:
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Česká kultura v 16. století renesance
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Iveta Pietrová. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_1.3.AJ3,4.01/Pv.
RENESANCE A HUMANISMUS
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- architektura 19.století PhDr. Pavlína Mikulcová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Předmět:zeměpis Ročník:9. ročník Klíčová slova:Česká republika, Praha,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance (úvod, architektura)
1/ Barokní architektura
Kultura na počátku novověku
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Názvy evropských zemí a jazyků Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Autor výukového materiálu:
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
RENESANCE V ČECHÁCH U nás tento sloh nebyl nadlouho, pouze v 16.st za vlády Ferdinanda Habsburského, který povolal na přestavbu Pražského hradu italské.
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový ročník: 8.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- gotická architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- románské sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
I like, but I don´t like Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční architektura PhDr. Pavlína Mikulcová.
Smyslová ústrojí člověka
Michelangelo Buonarroti architekt MgA. Lukáš Psík wikipedia
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Anotace: Prezentace v anglickém jazyce o Londýně včetně obrázků a otázek pro žáky
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- renesanční a manýristické sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Volně žijící zvířata – pole, louka, les
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ÚVOD DO DĚJEPISU/ Introduction to History
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Renesanční architektura / Renaissance architecture Autor: Hana Brázdilová Datum: 8. 4. 2013 Cílový ročník: 7. Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis, CLIL Tematický okruh: Renesance a humanismus Téma: Renesanční architektura / Renaissance architecture Metodický list/anotace: žáci se seznámí s hlavními znaky renesanční architektury u nás i ve světě, a to v angličtině, odpoví na otázky zaměřené na pochopení textu Jazyk: čeština / angličtina Očekávaný výstup: uvede charakteristické rysy renesančního stylu, renesanční umělce a příklady významných kulturních památek Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let

Renaissance fr. renaissance, it. rinascimento between the early 15th and early 17th in different times in different European countries first developed in Florence, quickly spread into other Italian cities and Europe inspired by classical Roman architecture

Symmetry, proportion, regularity They use perspective. The church of San Lorenzo Donato Bramante, Tempietto, Roma

Symmetrical facade, columns Sant'Agostino, Rome The Dome of St Peter's Basilica, Rome

Windows and doors simple rectangles What do they look like? Palazzo Farnese in Rome What do they look like? The castle Třeboň

Arcades Spedale degli Innocenti, Florence Melantrich´s house, demolished in 1893

1st renaissance part of building family Medici Florence dome Filippo Bruneleschi Santa Maria del Fiore Florence

New kinds of buildings villa castle palace

Renaissance in France and in England Chenonceau Hardwick Hall

Renaissance here Aristocrats usually built more comfortable castles or palaces. The castle Litomyšl The castle Český Krumlov

Renaissance here villa suburbana = lusthaus = letohrádek not for living, just for rest and celebrations Belveder The Singing Fontaine

Renaissance here - decorations Lobkovický palace (now Schwarzenberský) graffito, pl graffiti

Renaissance here the castle Nelahozeves

Renaissance here houses in Telč and Slavonice

Otázky 1) Vzpomenete si aspoň na jednoho italského renesančního architekta? 2) Ve kterém městě renesanční architektura vznikla? 3) Ve kterých zemích kromě Itálie se renesance uplatnila? 4) Jmenujte některé typické znaky renesanční architektury. 5) Jmenujte alespoň pět ren. staveb u nás.

Odpovědi 1) Donato Bramante, Filippe Bruneleschi 2) Ve Florencii. 3) Ve Francii, Anglii, českých zemích… 4) Symetrie, pravidelnost, sloupy, okna a dveře ve tvaru jednoduchých obdélníků, napodobování antiky, důraz na člověka – pohodlnější sídla, nové typy budov – vila, zámek, palác, dekorativnost fasády (sgrafita),… 5) Letohrádek královny Anny, zámek v Českém Krumlově, v Třeboni, v Litomyšli, v Nelahozevsi, měšťanské domy v Telči a Slavonicích,…

POUŽITÉ ZDROJE Knihy Čornej, Petr a kol. Dějiny evropské civilizace I. 1. vydání. Praha – Litomyšl: Paseka, 1995. ISBN 80-7185-010-1 Webové stránky Autor neznámý. Renesanční architektura. [online]. c2009, [cit.2013-04-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Renesan%C4%8Dn%C3%AD_architektura Autor neznámý. Santa Maria del Fiore. [online]. c2006, [cit.2013-04-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_del_Fiore Jazzoctopus. Renaissance architecture. [online]. c2002, [cit.2013-04-08]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Renaissance_architecture Kf. Letohrádek královny Anny. [online]. c2006, [cit. 2013-04-08]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Letohr%C3%A1dek_kr%C3%A1lovny_Anny Slovník Fronek, Josef. Velký česko-anglický slovník. Praha: LEDA, s. r. o., 2000. ISBN 80-85927-54-3

Zdroje obrázků 1 Snímek s. 4 (kostel San Lorenzo): Ferras. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Einblick_LH2_San_Lorenzo_Florenz.jpg Snímek s. 4 (Tempietto): Torvindus. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tempietto05.jpg Snímek s. 5 (San´t Agostino): Lalupa. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sant_agostino.JPG Snímek s. 5 (bazilika sv. Petra): Wolfgang Stuck. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:StPetersDomePD.jpg Snímek s. 6 (palác Farnese): Myrabella. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Palais_Farnese.jpg Snímek s. 6 (Třeboň): Karelj. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:T%C5%99_z%C3%A1mek_3.jpg Snímek s. 7 (Melantrichův dům): Sandik. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eckert10.jpg Snímek s. 7 (Spedale degli Innocenti): Sailko. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Spedale_degli_Innocenti.JPG Snímek s. 8 (kupole zvenku): JoJan. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Firenze.Duomo05.JPG

Zdroje obrázků 2 Snímek s. 8 (celkový pohled): Rnt20. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Florence_italy_duomo.jpg Snímek s. 8 (kupole zevnitř): Mac9. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Firenze-interno_duomo.jpg Snímek s. 9 (vila La Rotonda): Marcobag. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Larotonda2009.JPG Snímek s. 9 (zámek Chambord): Mats Halldin. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chambord-wide-2004.jpg Snímek s. 9 (Senátorský palác na Kapitolu): Berthold Werner. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Palazzo_Senatorio_Capitol_Roma_BW_1.JPG Snímek s. 10 (Chenonceau): Überraschungsbilder. [online]. Dostupné pod licencí CC BY-SA na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Schloss_Chenonceau.JPG Snímek s. 10 (Hardwick Hall): Chachu207. [online]. Dostupné pod licencí CC BY-SA na www: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hardwick_Hall_in_Doe_Lea_-_Derbyshire.jpg Snímek s. 11: VitVit. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schwarzenbersk%C3%BD_pal%C3%A1c_Hrad%C4%8Dansk%C3%A9_n%C3%A1m.JPG

Zdroje obrázků 3 Snímek s. 12 (Litomyšl): Nadkachna. [online]. Dostupný pod licencí CC BY na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Z%C3%A1mek_Litomy%C5%A1l_1.JPG Snímek s. 12 (Český Krumlov): Noebu. [online]. Dostupný pod licencí CC BY na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cesky_Krumlov_027.JPG Snímek s. 13 (Belveder): Flickr upload bot. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pra%C5%BEsk%C3%BD_hrad,_Letohr%C3%A1dek_kr%C3%A1lovny_Anny_02.jpg Snímek s. 13 (Zpívající fontána): Prazak. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zp%C3%ADvaj%C3%ADc%C3%AD_font%C3%A1na.jpg Snímek s. 14 (Nelahozeves): Timichal. [online]. Volné dílo dostupné na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Z%C3%A1mek_Nelahozeves.jpg Snímek s. 15 (Telč): Daniel Baránek. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tel%C4%8D,_n%C3%A1m%C4%9Bst%C3%AD_Zachari%C3%A1%C5%A1e_z_Hradce_01.jpg Snímek s. 15 (Slavonice): Miaow Miaow. [online]. Dostupný pod licencí CC BY-SA na www: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Dum-Slavonice.jpg

Děkuji vám za pozornost.