PPC Cílená, měřitelná a efektivní reklama Aleš Miklík, Lupa.cz
Platba za proklik: nový a stále zajímavý druh reklamy Platíte teprve za přivedeného uživatele – zákazníka, ne za shlédnutí Kontextová reklama: 1) ve výsledcích vyhledávání, 2) v obsahu Nenásilná, relevantní a efektivní Spojení PPC a kontextové reklamy násobí výhody obou konceptů, oba pojmy se však často zaměňují
Minislovníček PPA (Pay per action): vyšší efektivita, platba za akci CPC (Cost per click): cena za proklik, může se lišit podle kvality inzerátu. CTR (Click through rate): míra prokliku Konverze: návštěvník dělá to, kvůli čemu jsme do reklamy investovali Konverzní poměr: konverze / všichni návštěvníci Klíčové slovo (keyword): slova při vyhledávání, na která se reklama zobrazí
Jak to všechno začalo? 90. léta: webové vyhledávače začínaly, dominovala AltaVista, nízká relevance výsledků Bill Grosby a jeho vize řešení spamu ve vyhledávání: někdo musí platit. Kdo? 1998: GoTo.com a Overture Problém: neodlišené placené výsledky Google: zůstaneme čistí Overture velmi úspěšná, široká syndikace s velkými weby
Jak to všechno pokračovalo Vyhledávání se z popelky stávalo zlatým dolem – PPC fungovalo (a funguje). Co potřebuje vyhledávač pro jeho vytěžení? 1) Dostatečnou návštěvnost, 2) kvalitní organické výsledky, 3) PPC systém Kdo něco z toho neměl, nakupoval 2000: Google AdWords 2003: Yahoo kupuje Overture za 1,63 mld. dolarů
Kam to všechno vedlo První verze AdWords pracovala s CPM (cena za tisíc prokliků) Nepříliš dobrý model, Overture stále kralovalo – mělo aukční princip 2002: AdWords s aukčním modelem a „relevancí“ placených výsledků – zohlednění míry prokliku AdWords v ČR od roku 2004 2002: Etarget 2006: Microsoft AdCenter, do té doby na MSN Overture
PPC v Česku Etarget: vyhledávání i obsah (využívá technologii Jyxa) 2004: bbKontext 2005: AdFox 2006: Sklik Obvyklé dilema portálů: bude nám PPC brát z koláče přednostních výpisů? PPC má stále růst před sebou (Sklik na Seznamu generuje < 10 % tržeb).
Co vám může PPC přinést Zpětná vazba v marketingové komunikaci Transparentní Efektivní Dostupná Férová Zadavatel Médium - zprostředkovatel Příjemce - uživatel
Proč to zkusit? Ideální pro produktový marketing Branding spíše omezeně Nízké náklady (při dobře řízené kampani) Oslovení zákazníků, kteří hledají vaše služby Kontextová reklama je uživateli dobře přijímána Snadné otestování výhod PPC – začít můžete hned a s minimálním vkladem Důležité je kampaň sledovat a řídit Budoucnost: personalizace, mobilní obsah,...
Děkuji za pozornost Otázky, připomínky, opravy...