Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HMYZ s proměnou nedokonalou
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem
M1: LESNICKÁ BOTANIKA LIŠEJNÍKY
LIŠEJNÍKY.
Lišejníky Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
LIŠEJNÍKY Lišejníky jsou organismy složené. Jedná se o SYMBIÓZU houby a řasy. Houba poskytuje řase vodu a řasa houbě dává organické látky. Díky tomuto.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lišejníky v lese.
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Řasy zelené.
Nižší rostliny Řasy.
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin I.
LIŠEJNÍKY → LICHENIZOVANÉ HOUBY
skupina: LIŠEJNÍKY (Lichenes)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lišejníky Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
Název šablony: Inovace v přírodopisu52/P05/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PLANETA ZEMĚ A VZNIK ŽIVOTA.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lyšejníky.
Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VÝTRUSNÉ ROSTLINY MECHOROSTY a KAPRAĎOROSTY
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY SINICE
Lišejníky.
Autorem učebního materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Opakování lišejníky, řasy
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Mnohobuněčné organismy
Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Lišejníky - podvojné organizmy
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
Lišejníky Složené organismy vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Lišejníky Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou lišejníků. Materiál.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
ŘASY – STÉLKATÉ ROSTLINY (po výkladu si zapiš do sešitu)
LIŠEJNÍKY – PRŮKOPNÍCI ŽIVOTA
Název Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Kateřina Wernerová Název materiálu: VY_52_INOVACE_Pr.7.We.22_Mnohobunecne_organismy.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Lišejníky.
LIŠEJNÍKY Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
VY_32_INOVACE_27_Lišejníky
Transkript prezentace:

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 LIŠEJNÍKY, ŘASY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 18. 1. 2014 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763

Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: SYSTÉM ORGANISMŮ Téma: LIŠEJNÍKY, ŘASY Metodický list/anotace: slouží k seznámení se s lišejníky a řasami a jejich významem v přírodě Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí rozlišovat lišejníky a řasy v přírodě Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 12 let

LIŠEJNÍKY = složené organismy, v jejich tělech žijí v trvalém soužití (symbióze) houbová vlákna a zelené řasy (nebo sinice) korovitá, např. lišejník zeměpisný… tělo = stélka lupenitá, např. terčovka bublinatá… keříčkovitá, např. provazovka… je přichycena k podkladu příchytnými vlákny - rozmnožují se úlomky stélky

Druhy lišejníků Mapovník zeměpisný Terčovka bublinatá(obr.), skalní Dutohlávka sobí, lesní Terčovník zední Pukléřka islandská Hávnatka psí Provazovka

Význam lišejníků průkopníci života bioindikátory potrava živočichů využití ve farmaceutickém průmyslu (léčiva)

ŘASY – nižší rostliny tělo řas nerozlišené = stélka jednobuněčná mnohobuněčná rostou na souši i ve vodě rozdělují se podle barviv umožňujících fotosyntézu na zelené hnědé (v chloroplastech je VŽDY chlorofyl) červené

Druhy řas A. Řasy zelené - rozšířeny hlavně ve sladkých vodách a na souši 1. Jednobuněčné pohyblivé (mají bičík – BIČÍKOVCI) např. KRÁSNOOČKO, PLÁŠTĚNKA nepohyblivé např. ZELENIVKA, ZRNĚNKA 2. Mnohobuněčné např. ŽABÍ VLAS, ŠROUBATKA

C. Řasy červené – RUDUCHY B. Řasy hnědé - rozšířeny hlavně v mořích 1. Jednobuněčné např. ROZSIVKY – mají křemičitou schránku 2. Mnohobuněčné např. CHALUHY – mají listovitou stélku přichycenou k podkladu (obsahuje JÓD) C. Řasy červené – RUDUCHY - rozšířeny hlavně v teplých mořích

Význam řas uvolňují kyslík a produkují organické látky součást planktonu, potrava živočichů i člověka průmyslové využití – výroba léčiv, získávání jodu, palivo, hnojivo aj. ÚKOL: Zjisti, co je to křemelina?

Vylušti křížovku: 1 2 3 4 5 6 1. Lišejníky jsou potravou… 2. Druh lišejníku…skalní 3. Léky – jinak 4. Zelené barvivo 5. Rozsivková hornina 6. Zelená řasa 1 2 3 4 5 6

Vylušti křížovku: 1 S O B Ů 2 T E R Č V K A 3 L É I 4 F Y 5 Ř M N 6 Ž 1. Lišejníky jsou potravou… 2. Druh lišejníku……skalní 3. Léky – jinak 4. Zelené barvivo 5. Rozsivková hornina 6. Zelená řasa 1 S O B Ů 2 T E R Č V K A 3 L É I 4 C H F Y 5 Ř M N 6 Ž Í

Řešení úkolu: Co je to křemelina? Křemelina je nezpevněná (sypká) hornina, která je tvořena většinou opálovými schránkami rozsivek (jednobuněčných řas), proto se také označuje jako rozsivková zemina. Kromě schránek rozsivek a jejich úlomků jsou v křemelinách zastoupeny jílové minerály, nejčastěji kaolinit a illit.

Použité zdroje: LITERATURA: Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 2 BOTANIKA 2. část. 1. vydání, SPN Praha 1997 Střihavková, H., Síbrt, F. Přírodopis 5. 9. vydání, Scientia Praha 1994. ISBN 80-85827-17-4 Čabradová, V., Hasch, F., Sejpka, J., Vaněčková, I. Přírodopis 6 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2003. ISBN 80-7238-211-X Foto, obrázky – zdroj vlastní

Děkuji vám za pozornost.