Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 LIŠEJNÍKY, ŘASY Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 18. 1. 2014 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: SYSTÉM ORGANISMŮ Téma: LIŠEJNÍKY, ŘASY Metodický list/anotace: slouží k seznámení se s lišejníky a řasami a jejich významem v přírodě Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žák se naučí rozlišovat lišejníky a řasy v přírodě Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 – 12 let
LIŠEJNÍKY = složené organismy, v jejich tělech žijí v trvalém soužití (symbióze) houbová vlákna a zelené řasy (nebo sinice) korovitá, např. lišejník zeměpisný… tělo = stélka lupenitá, např. terčovka bublinatá… keříčkovitá, např. provazovka… je přichycena k podkladu příchytnými vlákny - rozmnožují se úlomky stélky
Druhy lišejníků Mapovník zeměpisný Terčovka bublinatá(obr.), skalní Dutohlávka sobí, lesní Terčovník zední Pukléřka islandská Hávnatka psí Provazovka
Význam lišejníků průkopníci života bioindikátory potrava živočichů využití ve farmaceutickém průmyslu (léčiva)
ŘASY – nižší rostliny tělo řas nerozlišené = stélka jednobuněčná mnohobuněčná rostou na souši i ve vodě rozdělují se podle barviv umožňujících fotosyntézu na zelené hnědé (v chloroplastech je VŽDY chlorofyl) červené
Druhy řas A. Řasy zelené - rozšířeny hlavně ve sladkých vodách a na souši 1. Jednobuněčné pohyblivé (mají bičík – BIČÍKOVCI) např. KRÁSNOOČKO, PLÁŠTĚNKA nepohyblivé např. ZELENIVKA, ZRNĚNKA 2. Mnohobuněčné např. ŽABÍ VLAS, ŠROUBATKA
C. Řasy červené – RUDUCHY B. Řasy hnědé - rozšířeny hlavně v mořích 1. Jednobuněčné např. ROZSIVKY – mají křemičitou schránku 2. Mnohobuněčné např. CHALUHY – mají listovitou stélku přichycenou k podkladu (obsahuje JÓD) C. Řasy červené – RUDUCHY - rozšířeny hlavně v teplých mořích
Význam řas uvolňují kyslík a produkují organické látky součást planktonu, potrava živočichů i člověka průmyslové využití – výroba léčiv, získávání jodu, palivo, hnojivo aj. ÚKOL: Zjisti, co je to křemelina?
Vylušti křížovku: 1 2 3 4 5 6 1. Lišejníky jsou potravou… 2. Druh lišejníku…skalní 3. Léky – jinak 4. Zelené barvivo 5. Rozsivková hornina 6. Zelená řasa 1 2 3 4 5 6
Vylušti křížovku: 1 S O B Ů 2 T E R Č V K A 3 L É I 4 F Y 5 Ř M N 6 Ž 1. Lišejníky jsou potravou… 2. Druh lišejníku……skalní 3. Léky – jinak 4. Zelené barvivo 5. Rozsivková hornina 6. Zelená řasa 1 S O B Ů 2 T E R Č V K A 3 L É I 4 C H F Y 5 Ř M N 6 Ž Í
Řešení úkolu: Co je to křemelina? Křemelina je nezpevněná (sypká) hornina, která je tvořena většinou opálovými schránkami rozsivek (jednobuněčných řas), proto se také označuje jako rozsivková zemina. Kromě schránek rozsivek a jejich úlomků jsou v křemelinách zastoupeny jílové minerály, nejčastěji kaolinit a illit.
Použité zdroje: LITERATURA: Černík, V., Martinec, Z. Přírodopis 2 BOTANIKA 2. část. 1. vydání, SPN Praha 1997 Střihavková, H., Síbrt, F. Přírodopis 5. 9. vydání, Scientia Praha 1994. ISBN 80-85827-17-4 Čabradová, V., Hasch, F., Sejpka, J., Vaněčková, I. Přírodopis 6 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2003. ISBN 80-7238-211-X Foto, obrázky – zdroj vlastní
Děkuji vám za pozornost.