Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úhel Úhel je část roviny
Advertisements

Učivo pro 5. ročník Michaela Eva Polášková Kalivodová
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Střed úsečky, osa úsečky
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín PARABOLA.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
15.1 Osa a střed úsečky Popiš, co vidíš na obrázcích.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Konstruktivní geometrie Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím.
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
ANALYTICKÁ GEOMETRIE SOUŘADNICE Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Název školy: Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony:
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Parametrická rovnice přímky
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Užití poměru (graficky)
FUNKCE – grafické znázornění
Užití poměru (graficky)
Vzájemná poloha paraboly a přímky
1 Lineární (vektorová) algebra
Parametrické vyjádření roviny
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Petra Toboříková, Ph.D. VOŠZ a SZŠ Hradec Králové, Komenského 234
Transkript prezentace:

Mgr. Martin Krajíc 3.2.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Název projektu: Moderní škola Střed úsečky Mgr. Martin Krajíc   3.2.2014 matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Střed úsečky - úvod Střed úsečky můžeme zjistit: konstrukčně – pomocí kružítka a pravítka početně – pomocí souřadnic krajních bodů úsečky

Střed úsečky – jedna osa Určení středu úsečky na číselné ose početně: střed úsečky nám rozdělí úsečku na dvě stejné části narýsujeme číselnou osu, na ní znázorníme body X[4] a Y[12] vyznačíme úsečku XY a budeme hledat její střed jestliže nám střed úsečky dělí úsečku na dvě stejné části, musí ležet uprostřed mezi body X,Y S[8] souřadnici středu úsečky lze vypočítat pomocí aritmetického průměru souřadnic krajních bodů úsečky XY: = 8 4 8 12 X S Y

Střed úsečky – v rovině Určení středu úsečky v rovině početně: na určení středu úsečky v rovině existuje vzorec ukážeme si, jak jsme ho dostali budeme postupovat stejně jako u jedné osy první souřadnici středu získáme jako aritmetický průměr prvních souřadnic krajních bodů úsečky druhou souřadnici středu získáme jako aritmetický průměr druhých souřadnic krajních bodů úsečky

Střed úsečky – v rovině VZOREC: Pro střed S[s1, s2] úsečky XY (X[x1,x2], Y[y1,y2]) platí: s1 = , s2 = y y2 Y s2 S x2 X 0 x1 s1 y1 x

Střed úsečky – v prostoru Určení středu úsečky v prostoru početně: na určení středu úsečky v prostoru existuje také vzorec VZOREC: Pro střed S[s1,s2,s3] úsečky XY (X[x1,x2,x3], Y[y1,y2,y3]) platí: s1 = , s2 = , s3 =

Střed úsečky – v prostoru Y S X X´ S´ Y´ Bod S´ je střed úsečky X´Y´, snadno tedy určíme první a druhou souřadnici středu S. Analogicky získáme i třetí souřadnici. x3 x2 s2 y2 x1 s1 y1

Střed úsečky – příklady Př: Vypočti střed úsečky MN, jestliže M[3, -2, -4], N[-1, 0, -2]. Pro střed S[s1,s2,s3] úsečky MN platí: s1 = , s2 = , s3 = s1 = , s2 = , s3 = s1 = 1 , s2 = -1 , s3 = -3 Střed úsečky MN má souřadnice S[1, -1, -3].

Střed úsečky – příklady Př: Vypočti souřadnice bodu P [p1,p2,p3], který je krajním bodem úsečky PQ, jestliže znáte souřadnice druhého krajního bodu úsečky Q[2, 0, 1] a středu úsečky S[-1, -3, -2]. Pro střed S úsečky PQ platí: s1 = , s2 = , s3 = Dosadíme za souřadnice středu a bodu Q: -1 = , -3 = , -2 = Po vynásobení dvěma dostaneme: -2 = p1 + 2 , -6 = p2 + 0 , -4 = p3 + 1 Po úpravě: p1 = -4, p2 = -6, p3 = -5 P[-4, -6, -5].

Střed úsečky – samostatná práce Př: Řešte příklady a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): Jára Cimrman: „Život …. nejlepší školou života.“ 1) Vypočti střed úsečky MN, jestliže M[1, -6, -11], N[-1, 0, -5]. a) J = [0, -3, -8] b) S = [0, -2, 4] 2) Vypočti střed úsečky MN, jestliže M[ , 1, ], N[1 , -1, 2]. a) E = [ , 0, ] b) I = [, 0, 3]

Střed úsečky – správné řešení Jára Cimrman: „Život …….. nejlepší školou života.“ JE

Střed úsečky – použitá literatura KOČANDRLE, Milan a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: Analytická geometrie. Praha: Prometheus, 2009 SVOBODA, Martin. Http://citaty.net [online]. [cit. 2014-02-03].