4.1 Vyhledávání v atlase a na globu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
Advertisements

6.1 Časový a datový posun na Zemi
Elektronická učebnice - II
16.1 Státní hymna ČR a hymna EU
Elektronická učebnice - I
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
7.1 Orientuji se a měřím v různých mapách
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - II
36.1 Obsahy složitějších obrazců
20.1 Trojúhelníková nerovnost
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
Elektronická učebnice - I
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Elektronická učebnice - I
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Elektronická učebnice - I
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
50.1 Moravskoslezský kraj – poznáš jeho dominanty?
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Elektronická učebnice - II
MAPY.
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Autor: Mgr. Helena Nováková
Elektronická učebnice - I
126.1 Jednoduché křižovatky, pravidlo pravé ruky
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
9.1 Konstrukce trojúhelníku typu SuS Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
5.1 Měření na centimetry a milimetry
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
Elektronická učebnice - I
47.1 Pardubický kraj – poznáš jeho dominanty?
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Elektronická učebnice - II
Atlasová díla Bc. Jindřich Poledňák.
11.1 Obdélník D C Vrcholy obdélníka – A , B , C , D D C A B a D C
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - II
32.1 Úhel Víš, co je to zorný úhel?…. Diskutuj o tom se spolužáky….
3.1 Periodizace dějin hudby
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
Co mají společného tyto obrázky???
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
3.1 Zraková diferenciace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk Autor: Mgr. Hana.
45.1 ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
Elektronická učebnice - I
29.1 Kompas a světové strany
GLÓBUS. obsah  pohled do historie  glóbus  barevnost na glóbusu  měřítko glóbusu  kontrolní otázky.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_07_Mapy
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Elektronická učebnice - I
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
Transkript prezentace:

4.1 Vyhledávání v atlase a na globu Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.1 Vyhledávání v atlase a na globu Podívejte se, jak jednoduché je hledání na mapách. Autor: Mgr. Vít Průša mapa světa z roku 1689

4.2 Co již víme mapách, atlasech a globu? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 4.2 Co již víme mapách, atlasech a globu? Atlas je soubor map spojených účelem, tématikou, měřítkem atd. Mapa je zmenšený obraz Země v rovině (měřítko mapy určuje, kolikrát je mapa zmenšená oproti realitě), která má své vlastní znázornění objektů a jevů na Zemi, což je vysvětleno v legendě mapy (vysvětlivky) a vyjadřuje se pomocí smluvených znaků. Atlas je soubor map barvy v mapách čím výš, tím je tmavší barva Měřítko mapy např. 1 : 10 000 znamená, že skutečnost je v mapě deset tisíckrát zmenšena Měřítko má pochopitelně globus i každá mapa! Glóbus (latinsky – globus = koule) je v obvykle otáčivý model Země

4.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? A když nevím, kde dané místo leží? Pomůže nám rejstřík: Jak hledat v atlase? Začneme obsahem: název mapy Vyhledávání v rejstříku atlasu (je v zadní části atlasu) př. Uruguay, 81 C 4 První číslo = stránka Písmeno = výseč mezi rovnoběžkami Číslice=výseč mezi poledníky měřítko mapy strana v atlase

Princip vzniku zkreslení map Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Princip vzniku zkreslení map 4.4 Co si řekneme nového? promítání Měřítko mapy již známe z dřívějška! Je to číslo, které vyjadřuje, kolikrát je mapa zmenšená oproti skutečnosti. např. 1 : 500 znamená, že je mapa 500 krát zmenšená. žárovka papír mapy Pozor: Čím je menší číslo v měřítku, tím potřebujeme více listů map pro zobrazení stejného území. globus Zkrátka na zobrazení např. Ústeckého kraje nám bude stačit jedna mapa s měřítkem 1: 500 000 , ale kdyby bylo měřítko větší (resp. číslice za dvojtečkou menší :-D), tak bychom jich potřebovali víc! Např. měřítko 1 : 10 000 nám stačí jen na zobrazení našeho města Děčín. Poznáte, která místa budou mít na mapě vzdálenosti nejméně a která nejvíce zkreslené? Zkuste vysvětlit.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 4.5 Procvičení a příklady katastrální mapa Pokuste se správně přiřadit nejvhodnější měřítka (tedy zmenšení), podle toho, o jakou zobrazovanou oblast se jedná. Tichý oceán 1 : 1 500 000 Česká republika 1 : 20 000 Brno 1 : 55 000 000 Indie 1 : 500 000 Ústecký kraj 1 : 17 500 000 K čemu asi slouží? Pokus se vytvořit jednoduchou katastrální mapu ze snímku vlevo. Čísla pozemků si vymysli. Na kterém globu byste spíše hledali hlavní města? A, 1: 100 000 B, 1 : 50 000 000 C, 1 : 75 000 000 D, 1 : 15 000

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 4.6 Pro šikovné Ve středověku se vytvářely mapy také s jižní orientací. Co to vlastně znamenalo a proč je lidé takto vytvářeli? Svět antiky První atlasy začaly vznikat v době největšího rozmachu Římské říše na sklonku 1.století našeho letopočtu v Alexandrii. Nejvýznamnějším autorem map a atlasů té doby byl kartograf, matematik a astronom Klaudios Ptolemaios, který vytvořil nejstarší, do dnešní doby dochovaný zeměpisný atlas. Všechny mapy tohoto atlasu mají severní orientaci a jde o obecně zeměpisné mapy. Mapa vpravo je opravdovým unikátem a stojí za to něco o ní vědět. Připravte si stručný referát, kterým svým spolužákům mapu přiblížíte. Nápověda: Mapa vznikla v roce 1518.

Explain what is a T – O map. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography 4.7 CLIL The Hereford mappa mundi, about 1300, Hereford Cathedral, England. A classic "T-O" map with Jerusalem at centre, east toward the top, Europe the bottom left and Africa on the right. Explain what is a T – O map.

4.8 Test znalostí Globus je: Konkrétní místo v atlase můžeme najít: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 4.8 Test znalostí Správné odpovědi: b d c Globus je: a/ zmenšený obraz Země v ploše b/ zmenšená mapa velkého měřítka c/ zmenšený model Země d/ přístroj na zjišťování světových stran Konkrétní místo v atlase můžeme najít: a/ v obsahu atlasu b/ v legendě mapy c/ podle měřítka mapy d/ v rejstříku atlasu 2. Legenda mapy je: a/ příběh o vzniku mapy b/ mapové značky a jejich vysvětlivky c/ měřítka mapy d/ pohádková událost, která se váže k mapě 4. Giordano Bruno tvrdil: a/ Země je kulatá b/ Země je placatá c/ vesmír má konkrétní velikost d/ Slunce je menší než Země Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 4.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Atlas_(kartografie) slide 1 https://www.youtube.com/watch?v=r43yCiKlbCo slide 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Kompas slide 2 http://www.ucebnicemapy.cz/globus-atlantis-svetelny-40-cm-.p.aspx slide 2 SHOCart, spol. s.r.o.- Školní atlas světa, aktualizované vydání 2008, ISBN 978-80-7224-031-9 slide 3 www.googleearth.com slide 5 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:DKM.jpg slide 6 http://en.wikipedia.org/wiki/Hereford_Mappa_Mundi slide 7

4.10 Anotace Autor Mgr. Vít Průša Období 07 – 12/2012 Ročník 6. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 4.10 Anotace Autor Mgr. Vít Průša Období 07 – 12/2012 Ročník 6. ročník Klíčová slova Globus, Atlas, Mapa Anotace Prezentace popisuje základní rozdíly mezi globem, mapou a atlasem.