BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Stránky o genetice Testy z genetiky
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Rozmnožování buněk
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
VY_32_INOVACE_130_Chov_skotu
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28)

PO TATÍNKOVI NEBO PO MAMINCE …?

PROČ jsou stejní nebo různí? LIDÉ ŽIVOČICHOVÉ ROSTLINY Zakladatelem nauky o dědičnosti byl moravský kněz, později opat - Johann Gregor Mendel (1824 – 1884). Ze svého studia křížení hrachu formuloval tři základní genetické zákony. Jeho práce však byla plně doceněna až po jeho smrti.

CHROMOZOM

CHROMOZOMY – tělní buňka

DNA – NOSITELKA DĚDIČNOSTI

KOPÍROVÁNÍ DNA Zajištění přesné kopie Záměna i jediné části v řetězci DNA může mít obrovské následky MUTACE Kontrolní mechanismy schopné chyby opravit MUTAGENY: chemické látky ( léčiva, insekticidy, herbicidy, hnojiva, konzervační látky, syntetická sladidla,viry, Fyzikální vlivy (RTG záření, změna teploty,

Nepohlavní rozmnožování Jak ale ve skutečnosti dochází k přenosu genetické informace? Záleží na tom, o jaký typ rozmnožování se jedná. Nepohlavní rozmnožování Pokud se buňka množí nepohlavně (například dělením), je situace jednoduchá. Nově vzniklí jedinci jsou geneticky totožní s buňkou mateřskou, protože od ní dostali stejné dědičné informace, jaké měla ona.

KAŽDÝ JSME ORIGINÁL !!!

Pohlavní rozmnožování Při pohlavním rozmnožování však nový jedinec nevzniká dělením buňky, ale naopak splynutím dvou pohlavních buněk (například vajíčka a spermie). Protože však musí zůstat zachován celkový počet chromozomů, obsahují pohlavní buňky jen jednu sadu chromozomů (z každého páru jen jeden). Splynutím dvou pohlavních buněk se pak obnoví původní počet chromozomů. Vznik pohlavních buněk Pohlavní buňky (spermie/vajíčko) Tělní buňky Dělení - meióza

Schéma pohlavního rozmnožování Nový jedinec (oplozené vajíčko) meióza Tělní buňky samičí Pohlavní buňky samičí - vajíčka oplození meióza Tělní buňky samčí Pohlavní buňky samčí - spermie

Ten je po….(mamince/tatínkovi) Proč jsme tedy podobní rodičům? Protože celé naše tělo je vytvořeno podle stavebního plánu zakódovaného v molekule DNA, umístěné v chromozomech v jádře každé naší buňky. Chromozomů jsou v tělních buňkách dvě sady – jedna pochází od otce a druhá od matky. A jak k tomu může dojít? Pohlavní buňky našich rodičů (vajíčko a spermie) obsahují každá jednu sadu chromozomů s kompletní DNA. Při oplození vajíčka dojde ke zdvojení sad chromozómů a vzniku embrya, které se nadále vyvíjí s genetickou informací od obou rodičů.

DNA A B C DNA je složená z úseků (GENŮ), nesoucích informaci o určitém znaku (např. barva očí, tvar ušního lalůčku). Stejný gen (např. pro barvu očí) ale může mít různé varianty = ALELY (např. hnědá barva očí, modrá barva očí) Stejný GEN, určující barvu očí A a Různé ALELY stejného genu (A - hnědé oči, a - modré oči)

Naprostá většina buněk (kromě pohlavních) obsahuje ve svých jádrech páry (dvojice) chromozomů – jeden od otce, druhý od matky. Nesou stejné geny, které mohou mít různé alely (hodnotu/sílu) těchto genů. O tom, která alela je aktivní (jakou skutečnou barvu očí má potomek), rozhoduje dominance alel. Dominantní alela (A) vždy převládne nad alelou recesivní – podřízenou (a). Kombinace alel AA a Aa znamenají hnědé oči u potomků. Chromozom od otce nese alelu pro hnědé oči. Tato alela je dominantní. A A A A a A a = Chromozom od matky nese alelu pro modré oči. Tato alela je recesivní. Modré oči mají pouze potomci s kombinací alel aa. a a a =

1) Jedinec, který má znak určený stejnými alelami (dominantními či recesivními), se nazývá HOMOZYGOT. a a A A 2) Jedinec, který má znak určený jednou dominantní a jednou recesivní alelou, se nazývá HETEROZYGOT. A a