Plánování času - Time management

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Advertisements

Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Ty, hodilo by se mi, kdybys mi mohl pomoci s jednou drobností. Hey, I could use your help with a little job.
Linking Words and phrases
Kdy přesně jste toho ducha viděl? When exactly did you see the ghost?
Proč se už nemůžeme vídat? Why can't we be seeing each other any more?
Efektivní učení.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Passive – Present Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Life´s what you make it! Lekce 11 Present Perfect Continuous Tense review Birth, marriage, and death Good news, bad news.
Jak se mu říká? What is he called?.
Slyšel mě někdo že bych něco řekl? did anyone hear me say anything?
Dnes to v obchodě zatím moc nejde. It's been a slow day at the store today.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_ANJ449 Jméno autora:Mgr. Soňa Nekvindová Třída/ročník1. ročník.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_178 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Eleonora Klasová Předmět.
Počitatelné – nepočitatelné Některá podstatná jména můžeme počítat:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
Jak jenom sakra přijdu s nějakým dalším testem? How the hell am I going to come up with another test?
Všude kam se podívám vidím ryby. Everywhere I look, I see fish.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_AJK441 Jméno autora:Mgr.Soňa Nekvindová Třída/ročník4.ročník.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_440_Složeniny se SOME, ANY, NO a EVERY AUTOR: Ing. Magdalena.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Past Tense Simple Past Questions Negatives
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Translation Translate the following sentences from English into Czech. Vzor: I don’t like the translation of this book. Who translated it? Nelíbí se mi.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Minulý čas-Turning Point Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Mgr. M. Hašková Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_166 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 AutorMgr. Eleonora Klasová PředmětAnglický.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
IF / FUTURE TIME CLAUSES. 1)I´ll wait here. You´ll get back. (until) 2)Give me a ring. You´ll hear some news. (when) 3)The TV programme will end. I´ll.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Verbs about clothes I Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-4 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Love relationship Číslo vzdělávacího materiálu: AJ2-18 Šablona: II/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
(a) little, (a) few málo, trochu vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:Mgr. Hana Červená Název:VY_32_INOVACE_78 _angličtina-gramatika Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_15_Konverzace v Aj 6. ročník_ Reading Téma: Reading CZ.1.07/1.4.00/
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
 PLÁNOVÁNÍ = stanovení cíle a postupných kroků, jak ho dosáhneme.  ORGANIZOVÁNÍ= koordinace zdrojů a činností směrem k dosažení vytýčeného cíle.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Pavla Šrubařová AUTOR: Mgr. Pavla Šrubařová VY_22_INOVACE_AKON_My_weekend.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
GE - Vyšší kvalita výuky
GE - Vyšší kvalita výuky
Time management. Time management Time management řízení času soubor dovedností pro lepší využití svého času k dosažení produktivity.
MY HOUSE - MY CASTLE Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
VY_32_INOVACE_Spo_III 11 Text: U6B Kids
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název vzdělávacího materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Povšechné zásady: Time managementu:
Autor: Mgr. Kateřina Suková
LONDON´S BURNING - práce s textem
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Plánování času - Time management PSFA2 2010 Přednáška č.5 Plánování času - Time management

The Present The Present“ „Yesterday is History Tomorrow’s a Mystery But Today is a Gift That’s Why They Call it The Present“ 3

„Ze zkušenosti vím, že jeden z nejtragičtějších rysů lidské povahy je sklon neustále život odkládat… Pro moudrého člověka znamená každý nový den nový život.“ (Dale Carnegie)

Čas je neobnovitelný zdroj!!! Když pomine, je nenávratně pryč. Tento moment se již nikdy neopakuje.

86,400 sekund 24 hodin za den X 60 minut za hodinu 60 sekund za minutu = 86,400 sekund

Uvědomte si hodnotu času: JEDEN ROK, zeptejte se studenta, který neuspěl u státnic JEDEN MĚSÍC, zeptejte se matky, která před měsícem porodila dítě JEDEN TÝDEN, zeptejte se editora týdenníku. JEDEN DEN, zeptejte se na denní mzdu člověka, který musí uživit své děti. JEDNA HODINA, zeptejte se zamilovaných, kteří mají za hodinu rande. JEDNA MINUTA, zeptejte se člověka, kterému právě o minutu ujel vlak. JEDNA SEKUNDA, zeptejte se člověka, který se zrovna těsně vyhnul nehodě. JEDNA SETINA SEKUNDY, zeptejte se člověka, který o jednu setinu prohrál olympijský závod a skončil na druhém místě.

Nezkouším náhodou „tik „ a moje tělo zkouší „tak“ ? Cirkadiální rytmy Interní biologické hodiny Regulují mnoho funkcí, aktivit, spánek, teplotu, metabolismus, bdělost, tlak krve, srdeční frekvenci, hladinu hormonů, imunitu 24 hodinový cyklus metabolických a chemických změn Nastartovány každé ráno slunečním světlem. Ranní ptáče / sova – předurčeno těmito rytmy 7

Zvyšte svoji efektivnost - pracujte v souladu se svými biorytmy a ne proti nim Když se naučíme poslouchat svoje tělo, můžeme fungovat v souladu s těmito rytmy, místo abychom se snažili proti nim bojovat Můžeme efektivněji využívat čas, když si rozvrhneme určité aktivity na určitý čas dne.

Rozumové úlohy 8 – 12 hodin Kognitivní mentální úlohy jako čtení, počty, čtení, řešení problémů jsou nejefektivněji řešeny v ranních hodinách. *Pokud jste sova, přidejte 2 -3 hodiny.

Krátkodobá paměť 6 – 10 hodin Úlohy pro krátkodobou paměť jako poslední opakování před testem jsou nejefektivnější brzy ráno. Pokud jste sova, přidejte 2 -3 hodiny

Dlouhodobá paměť 13 – 16 hodin Paměťové úlohy pro dlouhodobou paměť jako zapamatování řečnických projevů, informace pro projevy pro uchazeče o zaměstnání, jsou nejefektivnější odpoledne. 8

Manuální úlohy 14 -18 Úlohy vyžadující manuální zručnost jako psaní na klávesnici, nebo jiné úlohy jemné motoriky jsou nejefektivněji prováděny odpoledne a v podvečer.

Fyzická cvičení 16 - 21 Koordinace hrubé motoriky velkých svalových skupina je na vrcholu v odpoledních a večerních hodinách. Studie ukazují, že cvičení je vnímáno jako snazší ve večerních hodinách. Cvičení 5 hodin před spaním zlepšuje kvalitu spánku Pokud jste sova, přidejte 2 -3 hodiny

Trpíte studentským jet lag syndromem? Vstáváte zhruba ve stejnou hodinu každý den? Ano___Ne ____ Vstanete aniž by vás ráno musel budit budík? Ano___Ne____ Spíte 7 -9 hodin denně?

Student Jet Lag Pokud jste odpověděli ne na některou z otázek, pak nevyužíváte správně možnosti svého těla.

Používejte efektivně diář Vyberte praktický diář, který budete moci nosit s sebou. Na začátku semestru zaznačte data testů, zkoušek, data odevzdání projektů a seminárních prací u všech předmětů. Používejte tužku, abyste mohli změnit zápis. Udržujte diář přehledný

Buďte realističtí ve svých očekáváních

Buďte realističtí Zhodnoťte svůj rozvrh Buďte realističtí v tom, co se vám může podařit dosáhnout. Nezkoušejte žonglovat s příliš mnoho věcmi najednou – vyberte si ty důležité. Nenastavujte se na poraženecké (negativní) myšlení.

Protože práce obvykle trvá déle než odhadujeme, abyste se nedostali do zbytečných stresů, dělejte následující: Odhadněte čas potřebný pro zvládnutí úkolu. Připočtěte 15% ke svému odhadu. Načasujte postupné cíle pro zvládnutí úkolu podle odhadnutého času bez přidaných 15%.

Prokrastinace neboli odkládání úkolů Otec dal synovi hrst svazek dřevěných špejlí a řekl mu, aby je zlomil. Synovi se to ale nedařilo. Otec vzal jednu špejli po druhé a postupně je zlomil. Odkládáme důležité úkoly, protože se nám zdají příliš náročné nebo zdlouhavé. Rozděl si časově náročný úkol na několik menších, kratších částí, které se budou jevit jako zvládnutelné: Rozděl si kapitolu o 40 stranách na 4 sekce o 10i stranách Odměň se po zvládnutí každé sekce.

Strach ze selhání a z úspěchu Důvodem prokrastinace může být strach ze selhání Je lehčí přiznat, že jsme neuspěli, protože jsem se ani nepokusili projekt zvládnout, než když jsme do projektu vložili značné úsilí. Důvodem prokrastinace je strach z úspěchu Pokud budu mít jedničky v prvním semestru, každý bude ode mě očekávat ty samé výsledky i nadále. Pokud odvedu nadprůměrný výkon při plnění tohoto projektu, šéf pak bude na mě nakládat více práce.

Je tato sklenice plná? Stephen Covey in his book, First Things First, shares the following story experienced by one of his associates: I attended a seminar once where the instructor was lecturing on time. At one point, he said, "Okay, time for a quiz." He reached under the table and pulled out a wide-mouthed gallon jar. He set it on the table next to a platter with some fist-sized rocks on it. "How many of these rocks do you think we can get in the jar?" he asked.

After we made our guess, he said, "Okay. Let's find out After we made our guess, he said, "Okay. Let's find out." He set one rock in the jar . . . then another . . . then another.  I don't remember how many he got in, but he got the jar full. Then he asked, "Is this jar full?"  Everyone looked at the rocks and said, "Yes."

Then he said, "Ahhh" He reached under the table and pulled out a bucket of gravel. Then he dumped some gravel in and shook the jar and the gravel went in all the little spaces left by the big rocks. Then he grinned and said once more, "Is the jar full?"

By this time the class was on to him. "Probably not," we said. "Good By this time the class was on to him. "Probably not," we said.  "Good!" he replied. He reached under the table and brought out a bucket of sand. He started dumping the sand in and it went into all of the little spaces left by the rocks and the gravel. Once more he looked and said, "Is this jar full?"  "No!" we roared. 

He said, "Good!" and he grabbed a pitcher of water and began to pour it in. He got something like a quart of water in that jar. Then he said, " Well, what's the point?"  Somebody said, "Well, there are gaps, and if you work really hard you can always fit some more things into your life."

Put the Big Rocks in First = nejprve naplňte sklenici velkými kameny "No," he said, "that's not really the point. The point is this: Put the Big Rocks in First = nejprve naplňte sklenici velkými kameny

Buďte jako králíček duracel: Just Keep Going And going And going…

Time management 5 minut plánování na začátku školního roku předejde několika týdnům stresu na konci školního roku TIME MANAGEMENT = řízení svého chování v čase (chování ovlivnitelné) Správné řízení času: člověk je efektivní, úspěšný a navíc má čas na volnočasové aktivity.

Výhody správného time managementu soustředění se na podstatné věci a menší plýtvání časem na nedůležité rozlišení mezi důležitými a nedůležitými věcmi, lepší rozhodování o prioritách snížení a ovládání rušivých vlivů snížení stresu a napětí sebekázeň při plnění úkolů, zlepšení sebekontroly každodenní plánování a pořádek v denním průběhu událostí zisk času díky systematické práci dosahování denních cílů a pocity úspěchu na konci dne větší spokojenost a motivace zvyšování vlastní výkonnosti

ZLODĚJI ČASU: Telefonáty, sms Neohlášené návštěvy Odkládání úkolů Neplánování a nedostatečná organizace Neurčení priorit Příliš mnoho úkolů řešeno současně Nedostatečná disciplína Nepořádek na psacím stole a ve věcech Čekání na někoho, na něco Přehnaný perfekcionismus

PRIORITY PROČ – CO - JAK - KDY Stanovení priorit vychází ze sebepoznání člověka, vlastních hodnot, důraz na dobrý pocit, vyrovnanost, kondici a dobré vztahy Priority si určujeme v základních oblastech našeho zájmu

Důležité je si naplánovat čas, abychom mohli řešit nejvíce úkoly typu „B“, které jsou důležité z dlouhodobého hlediska, ale netlačí nás čas, nedostáváme se do stresu a máme klid se na daný úkol soustředit.

SMART cíle Specifické – přesně a jasně popsáno, co se má dělat, jsou jasné odpovědnosti i pravomoci k danému úkolu Měřitelné – je zadán tak, aby bylo možné definovat, že je splněný Akceptovatelné – ten, kdo jej plní, je motivován pro jeho splnění Reálné – je v silách dotyčného jej splnit Termínované – je určen termín, dokdy má být úkol splněn Kdy se tam dostanu? Jaké konkrétní kroky (aktivity, opatření) musím podniknout pro dosažení cíle ?

Stanovování cílů Cíle: dlouhodobé Střednědobé krátkodobé

Techniky učení: Opakované čtení se zvýrazňováním textu Logické učení – strukturování učební látky, např. do grafů, diagramů, myšlenkových map Kartičkový systém: na barevné kartičky si rozčleníte látku do malých učebních jednotek - použití v autobuse, při cestách Sluchové učení: zejména při výuce cizích jazyků Kooperativní učení – učení se ve skupině, každý se naučí určitou část látky a vysvětlí ji ostatním, nebo každý opakuje část látky Metoda 3R: read (přečtení), recall (vybavení si zapamatovaných info), review ( přehled, shrnutí – ještě jednou projít důležité části textu)