31.1 Meziválečný vývoj ve světě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ukončení 1. světové války
Advertisements

20.Léta 20. století „zlatá éra“.
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
Svět po válce 5. část.
Světová hospodářská krize
Problémy poválečného světa
2.SVĚTOVÁ VÁLKA Vypracovali: Průžek.
Meziválečný svět 30. léta.
Světová hospodářská krize
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VM září 2011 Ročník použití VM 9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VM Opakování - Powerpoint.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
VY_32_INOVACE_2D.9.04 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Světová hospodářská krize
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
Konec prosperity, 1929 začíná hospodářská krize
SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSK Á KRIZE SVĚTOVÁ.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
POLITICKÉ A ÚZEMNÍ DŮSLEDKY
7.1 Polopřímka, opačné polopřímky
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ317 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník3. ročník.
Světová hospodářská krize
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Anna Zabranská ČísloVY_62_INOVACE_6021 NázevSvětová hospodářská krize Téma hodinyHospodářství mezi.
Počátky fašismu v ČSR.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Poválečné.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Elektronická učebnice - I
9. ročník Novověk, moderní dějiny
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
USA, hospodářská krize Petr Machala.
Elektronická učebnice - I
FAŠISMUS.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
Společnost národů, její vznik a úloha
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Anna Zabranská ČísloVY_62_INOVACE_6021 NázevSvětová hospodářská krize Téma hodinyHospodářství mezi.
Světová hospodářská krize Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2812_Světová_hospodářská_krize Autor: Mgr. Kočíř.
Svět po 2. světové válce. Mír Válka v Evropě skončila Německo bylo rozděleno na 4 okupační pásma, která si rozdělili vítězové (VB, Francie,
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V roce 2008 začíná světová finanční a hospodářská krize. SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Moderní doba PŘEDMĚT:DROČNÍK:9. NÁZEV MATERIÁLU:II. světová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_231_PŘÍČINY 2. SVĚTOVÉ VÁLKY Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Evropa po 1. světové válce (Versailleská konference)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
EVROPA A SVĚT PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE – 2. část
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Svět po první světové válce
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Čelákovice
FAŠISMUS V ITÁLII.
SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE ( )
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Velká hospodářská krize
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Světová hospodářská krize
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Hitlerova agrese ve 30. letech
Základní škola Čelákovice
Transkript prezentace:

31.1 Meziválečný vývoj ve světě Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.1 Meziválečný vývoj ve světě Autor: Mgr. Hana Cvejnová

31.2 Co již víme? Versailleský systém Společnost národů Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 31.2 Co již víme? Společnost národů méně úspěšná předchůdkyně OSN iniciátorem Woodrow Wilson cílem bylo udržení světového míru Versailleský systém = systém poválečného uspořádání světa - vítězové pro sebe získali největší výhody USA Francie Anglie - poražení až nepřiměřeně znevýhodněni rozpad Rakouska-Uherska rozpad Osmanské říše vznik Společnosti národů (SN) velmi tvrdé potrestání Německa ztratilo část území přišlo o všechny kolonie nesmí se spojit s Rakouskem platí neúnosné reparace rozpuštěna armáda zákaz zbrojení Versailleský systém nezajistil stabilitu, nevytvořil pevné základy pro mír. Stanovil pro Německo příliš tvrdé podmínky, vyvolával potřebu odplaty. Byl založen na mocenské převaze vítězů.

31.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Versailleský systém = poválečné uspořádání světa válečné reparace = nahrazení škody způsobené válkou vítěznému státu totalitní režim =  nedemokratická forma vlády, nastolovaná ideologickou propagandou a neskrývaným terorem a brutalitou, usiluje o „totální“ moc, neuznává svobodu jedince fašismus = totalitní režim založený na extrémním nacionalismu komunismus = totalitní režim založený na společném vlastnictví všech právo na sebeurčení = princip, že každý národ má právo na vlastní stát nacionalismus = zdravé i přehnané vědomí příslušnosti k jednomu národu Sovětský svaz = stát, ve kterém dominovala komunistická strana, převážně na území Ruska, vznik 1922, zkratka SSSR španělská chřipka = chřipková pandemie 1918-1920, ve které zemřelo více lidí než za 1. sv. války (20-100 miliónů lidí) prosperita = stav, kdy se věci daří a rozvíjejí, hospodářský rozkvět  Briand-Kellogův pakt = mezinárodní smlouva, která postavila válku mimo zákon (1928) velká hospodářská krize = celosvětová krize v letech 1929 - 33 New Yorská burza = instituce, která organizuje obchod a směnu Wall Street = ulice, ve které sídlí New Yorská burza inflace = snížení kupní síly peněz – důsledkem je růst cen Na vrcholu inflace v poválečném Německu se jeden dolar rovnal 4,2 bilionům marek. Lidé pak chodili nakupovat do obchodu s košem plných peněz, někteří dokonce i penězi topili a celé hospodářství se hroutilo jak domeček z karet. New Deal = opatření, která měla pomoci překonat hospodář. krizi F. D. Roosewelt = americký prezident, vymyslel New Deal

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.4 Co si řekneme nového? Osa Berlín - Řím - Tokio: fašistický blok Německa, Itálie a Japonska, cílem byla světovláda politika APPEASEMENTU (USA, V. Británie, Fr.) = politika usmiřování, ústupků agresorovi (Německu, Itálii, Japonsku) Meziválečnou dobu lze rozdělit do několika období: Poválečná krize ve zničené Evropě (1918 – 23) Hospodářské oživení (konjunktura) (1923 – 29) = rozvoj průmyslu i kultury Světová hospodářská krize (1929 – 33) 24. 10. 1929 - krach na New Yorské burze (USA) => šíření krize do celého světa, nezaměstnanost, předražení => nepokoje, státní zásahy do hospodářství, nárůst extremismu F.D.Roosevelt - NEW DEAL Nástup nacismu v Německu (1933 – 39) Německo vystoupilo ze Společnosti národů, přestalo dodržovat podmínky Versailleského systému a začalo zbrojit. 1933 - v Německu se dostává k moci Adolf Hitler 1939 - začíná druhá světová válka. Úpadek demokracie v Evropě: žlutá – omezená demokracie nebo totalitní režim fialová – demokratické státy komunismus nacismus Vzestup USA během 7 let se výroba v USA zvýšila o 34% symbolem ek. vzestupu - Henry Ford - vlastnil automobilku začala se izolovat od ostatních států = politika izolacionizmu fašismus

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.5 Procvičení a příklady Uspořádání evropských států po první světové válce bylo stanoveno jedním systémem – jak se nazýval? ______________________________ Který evropský stát byl tímto systémem nejvíce znevýhodněn? __________________________ Napiš alespoň tři „tresty“ (omezení), které musel tento stát podstoupit: 1.______________________ 2.______________________ 3.______________________ Bylo toto poválečné uspořádání stabilní? Oznámkuj jej jako ve škole 1 až 5 a své hodnocení zdůvodni. Doplň: Hned po skončení první světové války se po Evropě rozšířila pandemie ____________________________, která měla na svědomí více obětí než válka. V meziválečném období ve většině států Evropy zesílily dva totalitní směry: _______________ a ___________________. První z nich se nejvíce projevil v (stát)__________________, druhý v (stát) ____________________________. Čím skončilo období hospodářského i kulturního rozkvětu ve 20. letech? Napiš k této události její počátek (datum, rok) a místo, kde začala (město, ulice)___________________. Jaké řešení do této krize přinesl americký prezident F. D. Roosevelt? (název) ____________________________ Jak změnil Versailleský systém mapu Evropy? Přiřaď představitele ke státu a souvisejícímu pojmu. J. V. Stalin USA New Deal F. D. Roosewelt Německo fašismus Hitler SSSR komunismus B. Musollini USA Společnost národů W. Wilson Itálie nacismus

31.6 Něco navíc pro šikovné Věda a technika 1918-1945 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.6 Něco navíc pro šikovné Věda a technika 1918-1945 - zavedena pravidelná letecká doprava - automobilismus (pásová výroba - FORD) - elektrifikace průmyslu i měst - mechanizace a chemizace zemědělství - radar, počítače - penicilín, vitamíny - využívání volného času - rozhlas, film, gramofon, televize atomová fyzika = reaktor, bomba Kultura 1918-1945 architektura: konstruktivismus, funkcionalismus literatura: dadaismus, surrealismus nový fenomén - film hudba - vliv jazzu V totalitních státech byla kultura kontrolována státem - mohutné působení propagandy ("Stokrát opakovaná lež se stává pravdou.")

31.7 CLIL – Germany after Versailles Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 31.7 CLIL – Germany after Versailles Which restrictions were imposed on Germany by treaty of Versailles? What do you think is happening in the photo?

31.8 Test znalostí 1. Iniciátorem vzniku Společnosti národů byl... Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 31.8 Test znalostí 1. Iniciátorem vzniku Společnosti národů byl... Woodrow Wilson Franklin Delano Roosevelt Winston Churchill Adolf Hitler 3. Co neplatí pro Německo po válce: a/ muselo platit válečné reparace b/ muselo rozpustit armádu c/ nesmělo vyrábět zbraně d/ muselo se spojit s Rakouskem 2. Které spojení je správné? a) Fašismus – J. V. Stalin b) Nacismus – B. Musollini c) Komunismus – A. Hitler d) Fašismus – B. Musollini 4. Velká hospodářská krize probíhala v letech… a/ 1918 - 1923 b/ 1923 - 1929 c/ 1929 - 1933 d/ 1933 - 1939 Správné odpovědi: a d c Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.9 Použité zdroje, citace Pečenka, M. a kol.: Dějiny moderní doby – I. Díl, 1999. (slide 1) http://en.wikipedia.org/wiki/Woodrow_Wilson (slide 1) http://historika.fabulator.cz/ilustrace/wall_street.jpg (slide 1) http://www.tyden.cz/obrazek/201111/4ecfa6057d367/crop-143743-wall-street-profi.jpg (slide 1) http://maragon31.wordpress.com/2011/03/09/the-great-depression/ (slide 1) http://media-1.web.britannica.com/eb-media/19/78319-004-545F8CDD.jpg (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Mahátma_Gándhí (slide 1) http://ca.wikipedia.org/wiki/Tractat_de_Versalles (slide 2) http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/praf/js09/dejiny/web/img/08/08.jpg (slide 5) http://www.ztis.cz/files/images/2011/12/01/thumbs/A._H%C5%99ib_jpg_1100x690_q85.jpg (slide 6) http://allclassicads.com/ford/1914-ford-model-t-touring-ad.jpg (slide 6) http://www.itest.cz/letectvi/img/ba_museum2.jpg (slide 6) http://www.johndclare.net/peace_treaties4.htm (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_183-T0706-501,_berlin,_Armenspeisung.jpg (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:50_millionen_mark_1_september_1923.jpg (slide 7)

31.10 Anotace Autor Mgr. Hana Cvejnová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 31.10 Anotace Autor Mgr. Hana Cvejnová Období 01 – 06/2012 Ročník 9. ročník Klíčová slova Versailleský systém, F. D. Roosevelt, velká hospodářská krize, Společnost národů, New Deal, Briand-Kellogův pakt Anotace Prezentace popisující politické dění, společnost a kulturu ve světě v období 1918 – 1939 ve světle Versailleského mírového systému.