Mikroskopická technika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

Optika Optika se zabývá zkoumáním podstaty světla a zákonitostí světelných jevů, které vznikají při šíření světla a při vzájemném působení světla a látky.
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
Speciální světelná, fluorescenční a konfokální mikroskopie
Histologická technika
Světelné jevy a jejich využití
Vysoké učení technické v Brně
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
BARVENÍ MIKROSKOPICKÝCH PREPARÁTŮ
Základy Optiky Fyzika Mikrosvěta
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Světelné jevy Optika II..
Světelné jevy a jejich využití
Oko jako optická soustava, optické přístroje
Interference světla za soustavy štěrbin Ohyb na štěrbině
Zobrazení rovinným zrcadlem
Optické odečítací pomůcky, měrení délek
Mikroskopy.
19. Zobrazování optickými soustavami
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
OPTIKA.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test – vlnové vlastnosti světla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-17.
18. Vlnové vlastnosti světla
Ohyb světla, Polarizace světla
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Optika.
Lom světla.
Diplomovaný oční optik – Geometrická optika
Difrakce světla O difrakci mluvíme samozřejmě tehdy, když vlnění se setká s překážkou a postupuje v jiných směrech,než ve směrech předvídaných zákony přímočarého.
OHYB VLNĚNÍ.
Aneta Trkalová Petra Košárková
Využití difrakce v praxi
Vypracoval: Karel Koudela
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Optická mikroskopie Marek Vodrážka.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Odraz a lom na rovinném rozhraní Změna fáze a vlnové délky na rozhraní
Mikroskopické techniky
Hodnocení na konci letního období – zápočet
Odraz světla.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
OPTIKA 15. Šíření světla, příklady II.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
confocal laser scanning microscope (CLSM)
Významný vynález Vypracoval:Lukáš Běhal.
MORFOLOGIE ŽIVOČIŠNÝCH BUNĚK
Mikroskopy Světelný Konfokální Fluorescenční Elektronový.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Mikroskop. poprvé sestaven v roce 1590 v Nizozemsku Zachariasem Jansenem.
a) MONOCHROMATICKÉ A b) GRAMOVO BARVENÍ elektronová mikroskopie světelná mikroskopie procházející zástin fázový fluorescence světlo kontrast imunofluorescence.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Světlo jako elektromagnetické vlnění
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ČOČKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
confocal laser scanning microscope (CLSM)
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Název projektu: Škola a sport
Preparát nativní – pozorování skutečného tvaru, pohybu
Nativní preparát, vitální barvení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Mikroskopická technika Vladimír Hampl, Veronika Sacherová, Pavel Němec

Co vás tu čeká? Světelná mikroskopie (V. Hampl kol.) Speciální světelná a elektronová mikroskopie (V. Hampl a kol.) Základy obrazové analýzy (P. Němec a R. Černý) Počítání mikroskopických objektů (V. Sacherová a kol.)

Co potřebujete na zápočet? Minimálně 75% účast na praktiku Odevzdání protokolů vypracovaných během cvičení Nákresy dělejte velké, Kreslete, co vidíte v mikrokopu a ne, co je v naší prezentaci, nestínujte, nešrafujte.

Doporučené studijní materiály Naše webové stránky, kde jsou uvedeny prezentace k přednáškám i odkazy na literaturu: http://natur.cuni.cz/parasitology/parpages/mikroskopickatechnika/

Něco navíc o světelné mikroskopii Knihy a skripta: Dušan Matis a kolektív: Mikroskopická technika. Skriptum PřF Univerzity Komenského, 1993 Jaromír Plášek: Nové metody optické mikroskopie. Skriptum Fyzikálního ústavu Univerzity Karlovy Petr Smékal: Experimentální metody biofyziky II, Světelná a elektronová mikroskopie. Skriptum PřF Ostravské Univerzity, 1995 Časopis Vesmír: Mikroskopy, věda, průmysl... 1997/10, str. 576 Mikroskopie (barevná dvojstrana uprostřed časopisu). 2004/3 Jaromír Plášek: Proměny světelné mikroskopie ve 20. století. 2004/3, str. 146 A samozřejmě internet!!! Například stránky firem vyrábějících mikroskopy

Světelná mikroskopie

Krátký pohled do historie mikroskopování 1590-1610 bratři Janssenové, první mikroskop 17. -18. století A. Leeuwehoek 1847 průmyslová výroba mikroskopů firmou Zeiss 1911 C. Reichert, fluorescenční mikroskop s UV excit. 1932 F. Zernick, fázový kontrast 1955 Nomarski, diferenciální interferenční kontrast 1968 rastrovací tandemový konfokální mikroskop 1978 laserový konfokální rastrovací mikroskop

Krátký pohled do historie mikroskopování Leeuwehoekův mikroskop

Krátký pohled do historie mikroskopování Hookův mikroskop cca 1678

Světlo Vlnový model (elektromagnetické vlnění) Způsoby popisu ve fyzice: Vlnový model (elektromagnetické vlnění) Kvantový model (proud fotonů) Geometrický model (světelný paprsek)

Světlo Rychlost (c) Ve vakuu 3 x 108 m/s Vlnová délka (l) Vzd. mezi odpovídajícími si body sinusoidy Amplituda (A) Největší odchylka sinusoidy od nulové hodnoty Fáze (f) Udává v jaké části sinusoidy se vlnění nachází v urč. časovém úseku Frekvence (f) Počet kmitů za jednotku času

Světlo

Interference a ohyb (difrakce) světla

Interference a ohyb (difrakce) světla

Interference a ohyb (difrakce) světla

Odraz a lom světla úhel dopadu = úhel odrazu

Odraz a lom světla řidší prostředí hustší = lom ke kolmici

Odraz a lom světla = lom od kolmice řidší prostředí hustší

Čočka Světelné paprsky šířící se z určitého bodu předmětu různými směry a dopadající na čočku se v obrazové rovině sbíhají opět do jednoho bodu a skládají tak ostrý obraz předmětu

Čočka čočka Ohnisko (F) Optická osa ohnisková rovina rovina čočky vzdálenost Ohnisko (F) ohnisková rovina Optická osa rovina čočky

Čočka

 Čočka – vznik obrazu Objektiv předmět mezi F a 2xF Okulár, lupa Skutečný a převrácený obraz F f  F Zdánlivý obraz Předmět blíže než ohnisko (F) čočky Okulár, lupa

Vznik obrazu ve světelném mikroskopu zdánlivý a zvětšený obraz skutečný, převrácený a zvětšený obraz Pozorovatel/ka uvidí v mikroskopu: zdánlivý, zvětšený a převrácený obraz 

Vznik obrazu ve světelném mikroskopu Pozorovatel/ka uvidí v mikroskopu: zdánlivý, zvětšený a převrácený obraz 

Vznik obrazu ve světelném mikroskopu Fyzikální podstata vzniku obrazu v mikroskopu: Ernst Abbe (1873): poměrně složitá teorie, založená na využití Huygensova principu a interferenci transformovaných světelných vln procházejících preparátem

Zvětšení světelného mikroskopu Zvětšení objektivu x zvětšení okuláru

Zvětšení světelného mikroskopu numerická apertura zvětšení Maximální užitečné zvětšení Závisí na rozlišovací schopnosti objektivu

Rozlišovací schopnost světelného mikroskopu Vzdálenost dvou bodů, které mikroskop zobrazí jako dva samostatné body a = 0,61 l/ n x sina l - vlnová délka n – index lomu prostředí před objektivem a - polovina otvorového úhlu kužele paprsků, které mohou vstoupit do objektivu numerická apertura Rozlišovací schopnost lze zvýšit: snížením λ  použití modrého světla (modrý filtr) zvyšováním n   použití imerzního oleje

světla Ovlavač intenzity světla Hlavní vypínač

Preparát č. 1: Amoeba proteus Zvětšení:

Preparát č. 2: NAKRESLIT!!! Paramecium caudatum Zvětšení:

Typy objektů Amplitudové = zbarvené objekty absorbující světlo - rovnoměrně různé části světelného spektra, jeví se jako tmavé - různě, jeví se jako barevné Fázové = nebarevné objekty, lišící se indexem lomu a tloušťkou Jejich kontrast lze zvýšit - barvením preparátů - optickými metodami

Barvení preparátů Nativní Trvalé možno barvit vitálně Roztěry Živé buňky – nutno použít vhodný fyziol. roztok (savci a ptáci 0,85%, obojživelníci 0,64%, pufrovaný fyz. roztok PBS...) možno barvit vitálně karmín – potravní vakuoly mitotracker – mitochondrie metylénová modř – odlišení živých a mrtvých bb, živé se neobarví Trvalé Musí se fixovat – proti posmrtným změnám bb a tkání při zachování barvitelnosti denaturací bílkovin se zpevní a zakonzervují bb struktury Roztěry Suchý r. –fixace po zaschnutí (methanol), 2D objekty Vlhký r. – fixace za vlhka (Bouin-Holland, sublimát, aj.), 3D objekty Celkové preparáty Kus tkáně Malý živočich (fix. Alkohol 70-80% či formaldehyd 4% Typy barviv: pH kyselá: eosin, světlá zeleň, kyselý fuchsin, kyselina pikrová zásaditá:metylénová modř, toluidinová modř, bazický fuchsin neutrální: Giemsa-Romanowski, různé formy stříbra objekt barvení motolice a tasemnice:borax-karmín prvoci: Giemsa-Romanowski, protargol, hematoxylin tkáně: hematoxylin-eosin

Nativní preparát: Tetrahymena pyriformis karmín Trvalé preparáty: Tetrahymena pyriformis opálová modř Trypanosoma carassi Giemsa-Romanowski Tritrichomonas foetus Giemsa-Romanowski

Trvalé barvení: Suchý roztěr Trypanosoma carassi Tritrichomonas foetus pro barvení Giemsa-Romanowski

Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Trvalé barvení Giemsa-Romanowski : Trypanosoma carassi Tritrichomonas foetus Fixáž methanol 3´ Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Omytí preparátu pod tekoucí vodou 1´ Po oschnutí pozorování preparátu

Preparát č. 3: Trypanosoma sp.

Preparát č. 4: Tritrichomonas foetus

Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Trvalé barvení Giemsa-Romanowski : Trypanosoma carassi Tritrichomonas foetus Fixáž methanol 3´ Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Omytí preparátu pod tekoucí vodou 1´ Po oschnutí pozorování preparátu

Preparát č. 5: Tetrahymena pyriformis Barvení: karmín

Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Trvalé barvení Giemsa-Romanowski : Trypanosoma carassi Tritrichomonas foetus Fixáž methanol 3´ Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Omytí preparátu pod tekoucí vodou 1´ Po oschnutí pozorování preparátu

Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Trvalé barvení Giemsa-Romanowski : Trypanosoma carassi Tritrichomonas foetus Fixáž methanol 3´ Po zaschnutí barvení rozt. Giemsa- Romanowski (Sigma) 20-60´ Omytí preparátu pod tekoucí vodou 1´ Po oschnutí pozorování preparátu

Imerzní olej

Imerzní olej Předejdeme ztrátám světla Do objektivu dopadne větší množství paprsků Obraz obsahuje víc detailů

Imerzní olej

Preparát č. 6: NAKRESLIT!!! Tetrahymena pyriformis Barvení: opálová modř Zvětšení: cytostom řasinkové rýhy vakuola

Preparát č. 7: NAKRESLIT!!! Trypanosoma carassi Barvení: Giemsa-Romanowski Zvětšení: jádro kinetoplast undulující membrána

Preparát č. 8: NAKRESLIT!!! Tritrichomonas foetus Barvení: Giemsa-Romanowski Zvětšení: přední bičíky axostyl volný zadní bičík jádro undulující membrána kosta pelta