Kontrastivní gramatika I. 1. přednáška. KG I – 1. přednáška Způsob ukončení : zápočet Požadavky k zápočtu: 70 % účast na výuce 60 % úspěšnost v průběžném.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČÍSLOVKY, POZDRAVY, NÁRODNOSTI
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Natural Language Processing Prague Arabic Dependency Treebank Otakar Smrž koordinátor projektu Motivační přehled problémů, řešení a aplikací.
EXPRESAR GUSTOS Los PRONOMBRES del OBJETO INDIRECTO
Stan Munro Stan Munro ha pasado los últimos seis años de su vida construyendo una pequeña ciudad de palillos con los edificios y monumentos más emblemáticos.
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
sloveso BÝT ve španělštině
Pojem / koncept Homonymie Ondřej Diblík – Simona Kukučová | |
Čeština jako ideální flexivní extrém?
Gramatika Tvoření slov I
Vybrané kapitoly z české morfologie a syntaxe i.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Presente de ESTAR + GERUNDIO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu
Andalucía Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Alojamiento Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Úvod to teorie a praxe překladu
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
KG přednáška Substantivum a jmenné syntagma.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Ir de vacaciones Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
KG I – 3. přednáška Zájmena. KG1 – 3. přednáška Rozsah kategorie: Zájmena – adjektiva (morfologické kritérium) Determinanty, kvantifikátory.
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Automatická indexace Základní metody a postupy.
El verbo hay Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Rasgos psíquicos Název školy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785. Provozuje.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
TEXTO 3. MARKETING Los trucos que nos hacen comprar 1)RESPONDA LAS PREGUNTAS. 1.¿Con qué motivo se distribuyen los productos en un supermercado en cierto.
AZULEJOS Mosaicos árabes Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamil Plaček Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
La ley antitabaco Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_348.ŠPJ.34 Sloveso GUSTAR - prezentace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Kateřina Průšová Název materiálu:
Formación de SUBJUNTIVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN:
IMPERATIVO POSITIVO Y NEGATIVO. AnotaceIMPERATIVO Klíčová slovaimperativo, habla, no comas, tú, negativo PředmětŠpanělský jazyk AutorMgr. Eva Šimonková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Kateřina Průšová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Kateřina Průšová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Kateřina Průšová Název materiálu:
ZÁJMENA NEURČITÁ A ZÁPORNÁ
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Filosofie Základy logiky.
FRASES HECHAS Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
EL CUERPO HUMANO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁJMENA NEURČITÁ A ZÁPORNÁ
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
ČASOVÁNÍ PRAVIDELNÝCH SLOVES VE ŠPANĚLŠTINĚ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Staroslověnština Flexe jmen.
SER ESTAR HABER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
MILLAU (Francie) Nejvyšší most světa ..
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Automatická indexace Základní metody a postupy
SER ESTAR HABER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785.
Stan Munro.
En el golfo de Carpentaria, al norte de Australia, entre los meses de septiembre y noviembre, se produce un fenómeno extraordinario, de una belleza inigualable:
Transkript prezentace:

Kontrastivní gramatika I. 1. přednáška

KG I – 1. přednáška Způsob ukončení : zápočet Požadavky k zápočtu: 70 % účast na výuce 60 % úspěšnost v průběžném testování znalostí Předložení anotace z odborné literatury. Povinná literatura: Báez San José V., Dubský J., Králová, J. (1999). Moderní gramatika španělštiny. Plzeň.. Gómez Torrego L. (1998). Gramática didáctica de la lengua española. Madrid. S. M. Literatura zadávaná k jednotlivým seminářům. Doporučená literatura : Cartagena N. Gauger H.-M. (1989) Vergleichende Grammatich Spanisch-Deutsch. Manheim / Wien / Zurich. Bosque I. Demonte V.(coord.) (1999) Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid. Espasa Calpe.(podle témat seminárních prací) G. Holtus, M. Metzeltin, Ch. Schmitt eds.(1992), Lexikon der Romanischen Linguistik VI., 1., Tübingen Real Academia Española (2009) Nueva gramática de la lengua española (Manual ). Madrid, Espasa. Zavadil B., Čermák P. (2010). Mluvnice současné španělštiny. Praha, Karolinum.

KG I. – 1. přednáška Překlad jako rozhodovací proces. Delimitativní instrukce: vymezení paradigmat v pracovních jazycích. Selektivní instrukce – výběr konkrétních jazykových prostředků: Kontext (objektivní) Struktura jazykové paměti překladatele (subjektivní) Dobová estetická norma / konvence žánru (intersubjektivní)

KG I – 1. přednáška Vymezení paradigmat: Rozdíly v repertoáru jazykových prostředků: Pojem jazykového typu. Typologické rozdíly mezi španělštinou a češtinou.

KG I – 1. přednáška Jazykový typ Shody mezi nepříbuznými jazyky ze synchronního hlediska. Typologie – způsob vyjadřování jazykových funkcí na různých jazykových rovinách

KG I – 1. přednáška Fonologická typologie: Poměr samohlásek a souhlásek. Prozodické / neprozodické jazyky. Morové / nemorové jazyky. Intonologická typologie.

KG I – 1. přednáška Morfologická typologie: nejdůležitější pro vymezení paradigmat i.Izolační (analytický) typ ii.Aglutinační typ iii.Flexivní typ iv.Introflexivní typ v.Polysyndetický typ

KG I – 1. přednáška Izolační (analytický) typ Neměnnost slovních druhů Existence kategorie členu Hojnost předložek a spojek Přivlastňování jedním slovem Nižší zastoupení odvozenin a složených slov Konverze jako slovotvorný prostředek Opisné slovesné tvary Povinné vyjadřování podmětu ve větě Polovětné konstrukce. Pevný slovosled

KG I – 1. přednáška Aglutinační typ Bohatý repertoár koncovek Gramatické kategorie vyjadřovány zvláštními morfémy Málo alternací souhlásek, zachován „morfologický šev“ Vokalická harmonie Jediný typ flexe

KG I - přednáška Flexivní typ Gramatické významy se hromadí v koncovce (com e, habl a ) Synonymie a homonymie morfémů. (com e, habla, com a, habl e ) Existence gramatických pádů. Shoda. Vedlejší věty. Tvoření slov odvozováním. „Volný“ (uzuální) slovosled.

KG I – 1. přednáška Introflexivní typ Změny kmenové hlásky v tvarosloví Polysyndetický typ Plnovýznamová slova pro gramatické významy Absence časování a skloňování Tvoření slov skládáním

KG I – 1. předáška Syntaktická typologie Vztah agentu děje a podmětu. Lexikální typologie: Explicitní vs. Kondenzovaná pojmenování (sacacorchos – vývrtka) Strukturní typologie jazykové univerzálie. Kvantitativní typologie zastoupení jednotlivých typů morfémů)

KG I – 1. přednáška Typologické rozdíly mezi španělštinou a češtinou (převládající tendence ve španělštině) I.Rysy blízké analytickému (izolačnímu) typu. II.Rysy blízké aglutinačnímu typu. III.Rysy blízké flexivnímu typ IV.Rysy blízké introflexivnímu typu. V.Rysy blízké polysyndetickému typu.

KG I – 1. přednáška Rysy blízké analytickému (izolačnímu) typu : Složené slovesné tvary a perifráze ( he hablado, voy a hablar ) Předložkové vyjadřování gramatických významů substantiv: ir a casa – jít domů Kategorie členu: el puente, una maestra… Polovětné konstrukce: Antes de salir apaga la luz.- Než půjdeš, zhasni. Stupňování adjektiv a adverbií: alto, más alto, el más alto – vysoký, vyšší, nejvyšší. Konverze: poder, el poder – moci, (pravo)moc

KG I – 1. přednáška Rysy blízké aglutinačnímu typu : Tvoření plurálu: casa – casa s, coche – coche s. Tzv. objektová konjugace: decírselo Superlativ absolutní: bell o – bell ísimo.

KG I – 1. přednáška Rysy blízké flexívnímu typu : Rod substantiv: alumno / alumna, mano, semana … Variabilita adjektiva podle rodu a čísla : casa viej a – edificio viej o Tvoření slov odvozováním: cas a – cas ita – casu cha Jednoduché tvary sloves (synonymie a homonymie morfémů) – habl o, habl as, habl a ; com o, com es, com e Akumulace gramatických významů v koncovce: habl amos, habl emos (osoba, číslo, čas, způsob, rod) Existence slovesných tříd: habl ar, com er, viv ir Shoda (redundantní vyjadřování gramatických kategorií): casa nuev a, edificio nuevo, nosotros habl amos Relativní volnost slovosledu (uzuálnost)

KG I – 1. přednáška Rysy blízké introflexívnímu typu : Časování některých sloves: p o der – p ue de – p u de Některé typy odvozování: hie rro – he rrero – fé rreo Rysy blízké polysyndetickému typu : Tvoření slov skládáním: tocadiscos, sacacorchos, abrelatas….

KG I – 1. přednáška Rozdíly v míře zastoupení jednotlivých jazykových typů v překladu : No es ninguna casualidad que en Alicante se elaboren los mejores turrones del mundo. Es una tierra cuajada de almendros que no dejan ningún año de florecer entre finales de enero y principios de marzo. Un buen sitio para verlos es el precioso Valle de Guadalest, pero hay otros muchos rincones por descubrir. Není náhodou, že se v Alicante vyrábějí nejlepší turrony na světě. Je to země přetékající mandlovníky, které kvetou každoročně od konce ledna do počátku března. Dobrým místem pro jejich pozorování je nádherné údolí Valle de Gadalest, ale existuje i mnoho dalších dosud neobjevených míst0.

KG I – přeložte do češtiny Cerca de Ribadeo, la bajamar nos descubre una de las playas más hermosas y solemnes de Galicia, el paraíso soñado por cualquier fotógrafo. Debe su nombre a la curiosa forma de sus acantilados, de más de 30 metros de altura, que han sido horadados por el viento y el agua dando forma a unos espectaculares arcos y bóvedas. Esta curiosa forma en la roca oscura contrasta a la perfección con la claridad de su arena blanca y el azul del mar, ofreciéndonos un precioso paisaje. La mejor manera de disfrutar esta playa es aprovechar la bajada de la marea para pasear con los pies descalzos bajo los arcos, dejando que la brisa del Atlántico nos acompañe.