Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Advertisements

Sociologický výzkum II.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální vztahy.
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Sociální stratifikace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
Sociální mobilita Definice sociální mobility Typy sociální mobility
Max Weber ( ) Právník Ekonom Sociolog Politolog.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
Max Weber. Život – 1920 německý sociolog a ekonom absolvent práv na Heidelbergské univerzitě 1886 – profesor ekonomie v Heidelbergu 1904 – nervové.
Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sociální diferenciace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Sociální stratifikace
Sociální role Sociální pozice Sociální mobilita
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Sociální stratifikace.
Sociální stratifikace
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK _VE_SPOLECNOSTI_SOCIALNI_STRATIFIKACE_13 Název školyStřední škola.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
7lOSnQ
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Transkript prezentace:

Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I. VY_32_INOVACE_ZSV3r0115 Mgr. Jaroslav Knesl

Základní pojmy Sociální distance - vzdálenost mezi jednotlivými pozicemi í v rámci společenské struktury ve vertikálním směru Sociální mobilita vertikální - pohyb mezi vrstvami s různým sociálním statusem, společenský vzestup nebo sestup horizontální - pohyb v rámci jedné vrstvy nebo mezi vrstvami s přibližně stejným statusem intragenerační - odehrává se v průběhu života jednotlivce intergenerační - odehrává se v průběhu života více generací - děti x rodiče Nivelizovaná společnost – společnost s malou sociální distancí a omezenou mobilitou Uzavřená společnost – vytváří umělé bariéry sociální mobilitě Otevřená společnost – bez omezení sociální mobility

Úkol: Rozhodněte o jaký typ sociální mobility se jedná? Petra vystudovala medicínu a zpočátku pracovala v soukromé praxi známého svého otce na okraji Prahy. Posléze se provdala za přítele ze studií, přestěhovala se do centra města a přijala místo lékařky na soukromé klinice. Intragenerační horizontální Barack Obama se narodil do rodiny keňského otce a americké matky (bělošky). Jeho otec pocházel z kmene Luo, byl vzděláním ekonom a vystudoval na Harvardově Univerzitě. Barack Obama byl v roce 2012 podruhé zvolen prezidentem Spojených Států Amerických. Intra a intergenerační vertikální

Úkol: Jaký pojem by použil sociolog pro následující Mezi pozicí předsedy vlády a pozicí předsedy amatérského kuželkářského klubu v Dolních Počernicích je velká ……… ………………… Společnost ve které je postavení jejich členů regulováno zákony a pravidly a v průběhu jejich života je nezměnitelné označujeme jako ………………. Společnost, která se vyznačuje tím, že drtivá většina jejich členů náleží ke střední vrstvě, má prakticky stejné příjmy a malou možnost své postavení změnit se označuje jako ……………... Společnost, která postavení svých členů neurčuje na základě předem daných pravidel. Postavení člověka závisí na něm. Na jeho výkonu, schopnostech, snaze a vůli bývá označována jako …………. sociální distance uzavřená nivelizovaná otevřená

Sociální struktura Relativně stabilní, složitá soustava nebo síť vztahů mezi jednotlivými prvky, částmi, nebo vrstvami společnosti. Prvkem může být jedinec, nebo i skupina Struktura: demografická národnostní profesní socioekonomická prostorová struktura vzdělanostní struktura

Úkol: rozhodněte o jaký strukturální řez se jedná, rozdělíme-li společnost dle následujících kritérií Nízké/střední/vysoké příjmy Vesnice/město/velkoměsto Češi/Slováci/Němci/Poláci Muži/ženy Základní/středoškolské/vysokoškolské Zaměstnanci/ podnikatelé/OSVČ Socioekonomická Prostorová Národnostní Demografická Vzdělanostní Profesní

Sociální stratifikace Základem je nerovnost Liší se stratifikačním kritériem, jímž je nerovnost vymezena. Zpravidla je to nějaký statek, nebo služba. Na základě její nerovné distribuce ve spol. pak dochází ke vzniku různých typů stratifikačních systémů: Kasty, stavy, třídy, elity/masy, vrstvy

Typy stratifikačních systémů Kasty Z port. casta (rasa) Neexistuje vertikální mobilita a prostupnost Př: Indická společnost rozdělena na tzv. varny Stavy Odlišených na základě způsobu života, prestiži a cti, ale i práv a povinností.

Typy stratifikačních systémů Třídy Agregát jedinců nacházejících se ve stejném postavení Marx: na základě vztahu k vlastnictví, zejména výrobních prostředků. Spol. je pak rozdělena na ty, kteří je vlastní (vykořisťovatelé) a ty, kteří je nevlastní (vykořisťovaní). Současná teorie tříd sice vychází z ekonomické determinace, ale kritériem se stává spíše podíl na řízení, nebo monopol na informace: třída vědění (manažeři) Impulz k rozpracování stratifikačních teorií dal především M. Weber.

Teorie elit: Gaetáno Mosca (1858 – 1941) Dílo: Vládnoucí třída Rozlišuje 2 etapy vývoje: Předcivilizační – boj o přežití Civilizační – boj o vyniknutí Elity byly vždy a jsou i v demokracii Člověk musí uvěřit, že elita je tu pro něj, oni to zařídí. K získání důvěry používají různých „zaklínadel“ (z vůle boží, z vůle lidu, integrace do Evropy) Počátek konce elity je v jejím uzavření se do sebe a zamezí-li vstup do ní ostatním. Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:GaetanoMosca.jpg

Teorie elit: Vilfredo Pareto (1848 – 1932) Elitu tvoří lidé, kteří mají zvlášť rozvinutá rezidua a umě je derivují. Neohlížejí se na předsudky, nemají iluzí. Jsou nejschopnější v tom smyslu, že jsou schopni všeho. Zdroj: Wikimedia Commons: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vilfredo_Pareto.jpg

Teorie elit: Vilfredo Pareto – Rezidua a derivace Rezidua: Dále nevysvětlitelné a nerozložitelné pudové a instinktivní zbytky z minulosti nutící člověka  určitému jednání Kombinační (podobnosti a nepodobnosti) – snaha rozlišovat správné a nesprávné jednání, přeskupovat skupiny a vztahy – důsledkem je sociální změna Skupinové soudržnosti – snaha o udržení dosažených kombinací Potřeba vyjádřit své city zevním jednáním (potlesk, gesta) Potřeba přizpůsobení se (skupině, společnosti) Integrity (nedotknutelnost vlastnictví a osoby) Sexualita Derivace: racionálně – verbální ospravedlnění a vysvětlení reziduí - ukrývání do pláště slov Tvrzení bez vysvětlení Odvolání se (na autority, tradice, zvyk ...) Souhlas s city nebo principy Slovní důkazy za použití nejednoznačných pojmů (demokracie)

Úkol: Přiřaďte snaha rozlišovat správné a nesprávné jednání, přeskupovat skupiny a vztahy – důsledkem je sociální změna pudové a instinktivní zbytky z minulosti nutící člověka  určitému jednání nedotknutelnost vlastnictví a osoby racionálně – verbální ospravedlnění a vysvětlení reziduí snaha o udržení dosažených kombinací potlesk, gesta rezidua (obecně) Derivace potřeba vyjádřit city zevním jednáním kombinační reziduum reziduum skupinové soudržnosti reziduum integrity

Úkol: Přiřaďte snaha rozlišovat správné a nesprávné jednání, přeskupovat skupiny a vztahy – důsledkem je sociální změna pudové a instinktivní zbytky z minulosti nutící člověka  určitému jednání nedotknutelnost vlastnictví a osoby racionálně – verbální ospravedlnění a vysvětlení reziduí snaha o udržení dosažených kombinací potlesk, gesta D. kombinační reziduum A. rezidua (obecně) F. reziduum integrity B. derivace E. reziduum skupinové soudržnosti C. potřeba vyjádřit city zevním jednáním

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4