Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_M.8.20-Thaletova věta-prezentace
Advertisements

Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
OBYVATELSTVO ASIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
EKOLOGIE.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
ROZLOHA A ČLENITOST POBŘEŽÍ
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
ŠUMAVSKÁ SUBPROVINCIE
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhMagnetismus TémaMagnety.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: čtvrtý, čtyřleté studium.
AUSTRÁLIE A OCEÁNIE 7. třída Mgr. Jakub Karásek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_267_Svět v rekordech 1 AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
OBJEVENÍ, POLOHA NA ZEMI, HRANIČNÍ BODY
Zoogeografický areál DEFINICE
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. září 2012 Ročník: druhý, čtyřleté studium Vzdělávací.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: duben 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ JIŽNÍ AMERIKA ARGENTINA A BRAZÍLIE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
POBEROUNSKÁ SUBPROVINCIE
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_231_Lesy mírného pásu I. AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM:
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 24. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_414_VoIP AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ OBYVATELSTVO ČR – NÁBOŽENSKÉ VYZNÁNÍ.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VODSTVO ČR 9. třída Mgr. Jakub Karásek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_225_Savany AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 6.,
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 21. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
GEOMORFOLOGIE ČR ČESKÁ TABULE 9. třída Mgr. Jakub Karásek
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 9 Tematický okruhAstronomie TémaMalá.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 30. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 25. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Sekty Novák.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
R OZŠÍŘENÍ ROSTLIN NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
R OZŠÍŘENÍ ŽIVOČICHŮ NA Z EMI Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo:
Litovelské Pomoraví Litovel CHKO Tato práce je šířena pod licencí CCBY-SA3,0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_38.
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Ochrana krajiny a přírody ČR VY_32_Inovace_20KR-1
2 AUTEKOLOGIE.
Ekologické pojmy.
Jezero Titicaca VY_32_INOVACE_14_38
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Název : VY_32_inovace_16 - PŘ – PODNEBNÉ PÁSY – TROPICKÝ PÁS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Kroměříž VY_32_INOVACE_13_38
Transkript prezentace:

Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 26. září 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tematický okruh: Základy ekologie Téma: EKOLOGIE III. (areály) Metodický list/Anotace: Žáci pochopí souvislost mezi ekologickou valencí a velikostí areálu obývaného daným druhem. Osvojí si základní související pojmy a pochopí je (kosmopolit, synantrop, relikt, endemit aj.) Zdroje: uvedeny na konci prezentace VY_32_INOVACE_ 503

EKOLOGIE III. Areály RNDr. Rostislav Herrmann Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace

AREÁLY Dokážete jmenovat některý druh živočicha, který byl na našem území původně rozšířen, později vyhuben a znovu vysazen? Z jakých důvodů se snažíme o návrat původních druhů do ekosystémů?

AREÁLY Areál je soubor stanovišť na Zemi, ve kterých určitý taxon (druh, rod…) druh žije a rozmnožuje se – Zimoviště tažných ptáků tedy nejsou součástí areálu Velikost areálu vyplývá z ekologické valence druhu, jeho evoluce a schopnosti šířit se (vagility) – Obecně = makroareály, mezoareály, mikroareály – Cirkumtropické areály = zahrnující tropické, případně subtropické pásmo kolem celé Země – Cirkumpolární areály = zahrnující mírné až boreální pásmo okolo celé Země Sasanka narcisokvětá a její areál

AREÁLY Kosmopolitní organismy – mají největší areály, obývají prakticky celý svět kromě extrémních stanovišť (potkan) Synantropní organismy – doprovázejí člověka a jeho sídla, mívají často zároveň kosmopolitní rozšíření (myš domácí) Reliktní organismy – měly původně větší areál, ze kterého po změně podmínek vymizely a přežívají jen na malých územích = refugiích (rod jinan byl dříve rozšířen po celé severní polokouli, ale dnes přežívá jen jedniím druhem v jihovýchodní Asii). Glaciální relikty – zůstaly v refugiích (zpravidla v horách) po plošnějším rozšíření v dobách ledových (glaciálech). Takové organismy jsou i v ČR (např. myšivka horská). Endemity – organismy, které se vyskytují jen na určitém území a jinde se s nimi nesetkáme. Pravděpodobná podoba Země v dobách největšího zalednění

AREÁLY Původní areál – areál, kde daný taxon původně žil, je zde autochtonní. Druhotný areál – taxon zde byl zavlečen nebo vysazen, je v tomto areálu allochtonní. Introdukovaný taxon – záměrně vysazený v areálu, ve kterém dříve nežil (lilek brambor – původně v horských a podhorských oblastech And v dnešním Peru) Reintrodukovaný taxon – zpětně vysazený do oblasti původního areálu, ze které vymizel.

AREÁLY Areály se dělí také podle tvaru na souvislé a nesouvislé (složené z více samostatných částí vzájemně izolovaných oblastmi, ve kterých se sledovaný taxon nevyskytuje). Ke grafickému znázornění areálů slouží areálové mapy (obrysové, bodové, síťové). Mapa světového rozšíření rodu tučnice Mapa rozšíření bobra v ČR

AREÁLY – K ZAMYŠLENÍ Vysvětlete jaké vlastnosti druhu napomáhají k tomu aby se jako synantropní mohl kosmopolitně rozšířit? Jsou vám známy informace o některém z druhů (klíčové druhy), jejichž vymizení v původní oblasti rozšíření znamenalo zničení celého původního ekosystému?

EKOLOGIE III. – ZDROJE BOHDAL, Jiří. Bobr evropský. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Ariane a ekologie. [online]. [cit ]. Dostupné z: Anemone narcissiflora - sasanka narcisokvětá. [online]. [cit ]. Dostupné z: Doba ledová. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ANDĚRA, Miloš. Myšivka horská. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: KASTNER, Radek. World od Carnivorous Plants: Por Pinguicula - tučnice. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: FRÉLICH, Zdeněk. Bobr evropský. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: SUSANTO, Harry. Fish, fishing, aquarium fish: sea otter. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: