ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová
Vzdělávací oblast: jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: český jazyk a literatura Tematický okruh: literární výchova Anotace: Materiál obsahuje prezentaci k procvičení učiva o českém národním obrození. Autor: Mgr. Petra Holajová Datum vytvoření: březen 2012 Očekávaný výstup: Žák uvádí základní literární směry a jejich představitele. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: Marie Terezie, Josef II., vzdělanost, divadlo Druh učebního materiálu: test k procvičení Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: VIII. třída
České národní obrození je pojem, jímž se označuje proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku Hlavním úkolem jejich tvůrců bylo pozvednout český jazyk opět na úroveň jazyka vzdělanců a motivovat obyvatele českých zemí k národní uvědomělosti. Roku 1773 zrušila Marie Terezie Jezuitský řád, čímž došlo k dočasnému snížení úrovně vysokého a středního školství v českých zemích, klesl počet gymnázií a v českých zemích zůstala jediná univerzita. Josef II. vydal roku 1781 dva důležité dokumenty: - Toleranční patent - patent o zrušení nevolnictví
Dále také zrušil kláštery, zakázal betlémy, mariánské pobožnosti a zejména poutě, zavedl němčinu jako úřední jazyk i jako jazyk vyučovací. V době NO vzniká tzv. slavistika, nauka o slovanských národech a slovanské vzájemnosti. Obrozenci kladli důraz na zlepšení vzdělání lidových vrstev. Proto začal Václav Matěj Kramérius vydávat v pražské České expedici knihy. Čeští umělci se uplatňovali ve dvou divadlech: Nosticovo (dnes Stavovské) divadlo a Bouda. K dalším českým obrozencům patřili alespoň tito: František Ladislav Čelakovský Karel Hynek Mácha Božena Němcová Karel Havlíček Borovský
Použité zdroje: