Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Skladba Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_592_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu Skladba – věta, skladební dvojice, základní skladební dvojice a určovací skladební dvojice Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_592_5TR_CJ Číslo šablony III/2 Autor Leona Szabó, Mgr. Ročník 5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Český jazyk Téma Očekávaný výstup Žák pozná větu jednoduchou a souvětí, určí základní a určovací skladební dvojice. Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s větou jednoduchou, souvětím a se skladebními dvojicemi Datum vytvoření Prosinec 2012 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Věta jednoduchá, souvětí, základní skladební dvojice, určovací skladební dvojice Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní zdroje
Věta, souvětí, skladební dvojice Věta je uspořádaný celek složený ze slov. Souvětí je spojení dvou nebo více vět ve větný celek. Věty v souvětí bývají spojeny spojovacími výrazy. (a, ale, že, když, co…) Slova, která k sobě patří, vytvářejí skladební dvojice. Základní skladební dvojici tvoří podmět a přísudek. Na podmět se ptáme otázkou: KDO? (podtrhujeme ho vodorovnou čárou) Na přísudek se ptáme: CO dělalo(a,i,y)? (podtrhujeme ho vlnovkou) Ostatní dvojice nazýváme určovací skladební dvojice. V nich je vždy jeden člen důležitější (člen řídící). Je to ten člen dvojice, kterým se ptáme na člen druhý (člen závislý). př. Houfy špačků se slétaly na naši třešeň v zahradě.
Základní skladební dvojice 1. Najdi ve větách základní skladební dvojice. Přísudek podtrhni vlnovkou, podmět rovnou čarou. Doplň i,í/y,ý. Cizinc_ obdivuj_ pražské památky. Po jarním dešti se strom_ zazelenal_. Blíží se skl_zeň ob_l_. Bílé obláčk_ pomalu plul_ po neb_. Vašek um_l špinavé nádob_. Dědečkov_ starob_lé hodiny odměřoval_ čas. Pavláskovi v z_mě topí uhl_m a dřív_m. Tatínek pracuje ve strojírenstv_. Markéta má mal_ pokoj v podkrov_. U bl_zkého ob_dlí zav_l pes. Oheň uhasl a v_r nočního hm_zu ustal. Jen hl_dka nesl_šně procházela mezi stan_.
podmět 2. Doplň do věty vhodný podmět. prý skrývá v případě nebezpečí hlavu do písku. Od severu vanou silné . Ještě horký s jahodami je vynikající. měl tři dcery. Ve škole četly ze slabikářů. Medonosná patří mezi blanokřídlý hmyz. Zámořské byly kdysi velmi nebezpečné. se mění v kukly. loví ryby na žížaly. Z nádraží vyjely . se batolila za husou. lidí postávaly na náměstí. způsobily velké škody.
Základní skladební dvojice 3. Utvoř vhodné základní skladební dvojice. Z nich pak můžeš vymyslet krátkou větu a některé věty můžeš napsat do sešitu. tikaly pekaři zvonily skřivani babičky vyprávěly stříleli stály se ozývali hodiny pekli zvony hrady myslivci
Úkoly – shrnutí 1. Co je to věta? 2. Co je to souvětí? 3. Co tvoří základní skladební dvojici? 4. Jak se ptáme na podmět? 5. Jak se ptáme na přísudek?
řešení 1. Najdi ve větách základní skladební dvojice. Přísudek podtrhni vlnovkou, podmět rovnou čarou. Doplň i,í/y,ý. Cizinci obdivují pražské památky. Po jarním dešti se stromy zazelenaly. Blíží se sklizeň obilí. Bílé obláčky pomalu pluly po nebi. Vašek umyl špinavé nádobí. Dědečkovy starobylé hodiny odměřovaly čas. Pavláskovi v zimě topí uhlím a dřívím. Tatínek pracuje ve strojírenství. Markéta má malý pokoj v podkroví. U blízkého obydlí zavyl pes. Oheň uhasl a vír nočního hmyzu ustal. Jen hlídka neslyšně procházela mezi stany.
Podmět 2. Doplň do věty vhodný podmět. Pštros prý skrývá v případě nebezpečí hlavu do písku. Od severu vanou silné větry . Ještě horký koláč s jahodami je vynikající. Král měl tři dcery. Ve škole děti četly ze slabikářů. Včela medonosná patří mezi blanokřídlý hmyz. Zámořské objevy byly kdysi velmi nebezpečné. Housenky se mění v kukly. Rybáři loví ryby na žížaly. Z nádraží vyjely vlaky . Housata se batolila za husou. Hloučky lidí postávaly na náměstí. Povodně způsobily velké škody.
Základní sklADEBNÍ DVOJICE 3. Utvoř vhodné základní skladební dvojice. Z nich pak můžeš vymyslet krátkou větu a některé věty můžeš napsat do sešitu. pekaři = pekli skřivani = se ozývali babičky = vyprávěly hrady = stály myslivci = stříleli zvony = zvonily hodiny = tikaly