PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fyziologie- dýchací systém v zátěži
Advertisements

Terénní testy a jednoduché funkční zkoušky
Laboratorní zátěžové testy:
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ZÁTĚŽOVÉ VYŠETŘENÍ Robergs a Roberts – EXERCISE PHYSIOLOGY.
METABOLICKÁ ADAPTACE NA TRÉNINK
Přednášky pro studenty FTK UP Olomouc
Fyziologie zátěže úvodní hodina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
VYTRVALOSTNÍ SCHOPNOSTI. VYTRVALOST SCHOPNOST PROVÁDĚT POHYBOVOU ČINNOST PO DLOUHOU DOBU SCHOPNOST ODOLÁVAT ÚNAVĚ PŘEKONÁVAT VZDÁLENOST URČITOU INTENZITOU.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Žena a sport.
Fyziologie zátěže úvodní hodina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Funkční testy sportovců
Anaerobní testy ? (pouze ilustrace pro přednášky) Jan Novotný, Martina Novotná FSpS MU, Brno.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Reakce a adaptace oběhového systému na zátěž
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Obezita a pohybová aktivita Kulatý stůl „Sport a kvalita života“ FSpS MU - Brno 2007.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Aerobní zdatnost Školení trenérů licence A
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
ZÁKLADY PRESKRIPCE PROGRAMU POHYBOVÉ AKTIVITY
Fyziologie zátěže Zátěžové testy.
Fyziologie zátěže CHR-test
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
P ŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském.
© Tom Vespa. Měkota Je to soubor předpokladů provádět aktivitu: a) určitou nižší intenzitou co nejdéle b) stanovenou dobu (vzdálenost) co nejvyšší intenzitou.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Spirometrie Spirometry.
Fyziologické dispozice dětí, žen a seniorů pro cvičení a sport
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Terénní testy a jednoduché funkční zkoušky
Fyziologie sportovních disciplín
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Měření aerobní kapacity Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Název a kód: FYZIOLOGIE ASEBS Rozsah: Konzultační hodiny: Ukončení: ???? Mgr. Bernaciková – pouze po domluv ě mailem 8x p ř ednáška + 8x seminá ř za semestr.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Fyziologie sportovních disciplín
Metodická komise OSÚ-ZL Cvičitel lyžování © 2010.
PLAVÁNÍ V KONDIČNÍCH PROGRAMECH Lekce č. 26 Irena Čechovská Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Fyziologie zátěže úvodní hodina
Zátěžové testy aerobních schopností Stanovení ANP W170 VO2max
Spirometrie Spirometry.
Vytrvalostní schopnosti
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Anaerobní práh.
Zátěžové testy W170 Jan Horáček.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Testy aerobních předpokladů
Transkript prezentace:

PŘÍRODNÍ VĚDY AKTIVNĚ A INTERAKTIVNĚ Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/01.0040 Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová škola stavební, Havířov, příspěvková organizace Název EM Terénní testy Název sady EM OKR_BIO_09 Vzdělávací obor Biologie Vzdělávací oblast Člověk a příroda, Informační a komunikační technologie Autor Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D. Ročník 1. Anotace Chodecký test, člunkový běh, Cooperův test, maximální zátěžové testy

Terénní testy Mgr. Jiří Okrouhlý Ph.D.

Člunkový běh (Leger’s test) Cooperův test Maximální zátěžové testy Terénní testy Chodecký test Člunkový běh (Leger’s test) Cooperův test Maximální zátěžové testy

Principem je sledování dosaženého výkonu (trvání) a reakce SF Chodecký test Principem je sledování dosaženého výkonu (trvání) a reakce SF Potřebujeme: - stopky - monitor SF - rovnou cestu Měření: - trvání v minutách (45 s = 0.75 min) - SF v cíli (bezprostředně) Výpočet: - věk - BMI Úkol: Co možná nejrychleji ujít 2 km konstantní rychlostí, ale NEBĚŽET! (Mělo by trvat nejlépe 12–16 min)

Hodnocení BMI Jak na to? váha (v kg) / výška2 (v m) BMI Hodnocení méně než 19 méně než 20 Podváha 19 - 24 20 - 25 Správná váha 25 - 29 26 - 30 Nadváha víc jak 29 víc jak 30 Obezita I. stupně víc jak 34 víc jak 35 Obezita II. stupně víc jak 38 víc jak 40 Obezita III. stupně

Chodecký test (fitness index) muž = 434-(trvání×11.6)-(SF×0.56)-(BMI×2.6)+(věk×0.2) žena = 431-(trvání×11.6)-(SF×0.56)-(BMI×2.6)+(věk×0.2) Hodnocení Index zdatnosti Zdatnost <70 slabá 71–89 podprůměrná 90–110 průměrná 111–130 dobrá >131 výborná

Vytrvalostně trénovaní Chodecký test Odhad VO2max (ml/kg/min) Muži 189,6 - 5,32 x (čas v minutách) - 0,22 x (TF) - 0,32 x (věk) - 0,24 x (hmotnost) Ženy 124,4 - 2,81 x (čas v minutách) - 0,12 x (TF) - 0,16 x (věk) - 0,24 x (hmotnost) Věk / Zdatnost Hluboce podprůměrná podprůměrná průměrná Vytrvalostně trénovaní   muži ženy 20 37,5 30,5 41,5 33,5 45,5 36,2 53,5 42,2 25 35,5 28,9 39,5 31,9 43,2 34,8 51,2 40,7 30 33,2 27,3 37,3 30,3 41,2 49,2 39,1 35 31,3 25,7 35,3 28,7 39,3 31,6 47,3 40 29,6 24,1 27 35,9 45 27,8 22,5 31,8 25,5 35,8 28,4 43,8 34,3 50 26,2 20,9 30,2 23,9 34,2 26,8 32,7 55 24,6 19,3 28,6 22,3 32,6 25,2 40,6 31,1 60 23 17,7 20,7 31 23,6 39 29,5

Člunkový běh (Leger’s test) Cíl: Zjistit maximální aerobní výkon. Potřebujeme: - nahrávku s udávanou rychlostí běhu (zvukové signály) - stopky - rovný, bezpečný, neklouzavý povrch s dvěmi čárami (20 m vzdálenost) Úkol: Na signál z nahrávky běžet z prostoru 1 čáry na 2 čáru a to tak dlouho jak je možné.

Člunkový běh (Leger’s test) Rychlost - start: 7,5 km/hod Zvyšování tempa: 0,5 km/hod každou minutu (cca 2 METs) 1] Subjektivní pocit maxima Ukončení: 2] neschopnost dosažení čáry na signál – dvakrát po sobě 20 m

Člunkový běh (Leger’s test) Hodnocení: slabý průměrný dobrý věk <5:30 >7:30 10 <7:30 >9:00 14 <8:30 >10:30 20 <7:00 >8:00 30 <5:00 40 Riziko: klouzání – podrážka bot

Člunkový běh (Leger’s test) Hodnocení: (Legér & Lambert, in Heller, 2005)

Hodnocení běžecké vytrvalosti prahová rychlost Rekreační běžci Velmi slabá nižší jako 9 km/h Slabá 9 – 12 km/h Dobrá 12 – 14 km/h Velmi dobrá vyšší jako 14 km/h Vytrvalci 16 km/h a vyšší Vytrvalci špičkové úrovně vyšší jako 20 km/h

12 minutový běh na atletickém ovále (400 m) Cooperův test 12 minutový běh na atletickém ovále (400 m) Úkol: Běžet co možná nejrychleji Založen na positivní korelaci (lineární závislost) uběhlé vzdálenosti za čas (rychlosti běhu) a VO2max Odhad VO2max (ml/kg/min): VO2max = 22.36 x (uběhlá vzdálenost v km) – 11,29

Cooperův test Test je vhodný pro zdravé a dobře trénované jedince Vysoce závislý na motivaci!!! (Cooper in Heller, 2005)

Maximální zátěžové testy Laboratorní testy, při kterých je intenzita zatížení postupně zvyšována až do maxima. Smyslem je zjistit zejména VO2max(peak) - výkonnost kardiovaskulárního systému a tak určit pracovní kapacitu či pracovní toleranci. Někdy označovány jako spiroergometrie. Pracovní kapacita je výkon dosažený bezprostředně před výskytem projevů zejména ischemie na EKG, které jsou důvodem k ukončení testu.

Maximální zátěžové testy Zdroje zatížení: bicyklový ergometr běžecký pás klikový ergometr Další zařízení: monitor srdeční frekvence analyzátor dechových plynů Analyzátor dechových plynů Na základě rozdílů v koncentraci O2 (CO2) v nadechnutém a vydechnutém vzduchu v daném dechovém objemu stanovuje spotřebu O2 a výdej CO2. Z dechové frekvence a dechového objemu stanovuje ventilaci. Testovaná osoba má náustek a svorku na nose, nebo masku.

Děkuji za pozornost!!!

Referenční seznam Cooperův test. [cit. 2013-04-04]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Cooper%C5%AFv_test Heller, J. (2005). Laboratory Manual for Human and Exercise Physiology. Charles University in Prague: The Karolinum Press. Maud, C. Foster (Eds.). Psychological assessment of human fitness. Champaign, IL: Human Kinetics. Placheta, Z., Siegelová, J., Štejfa, M., Jančík, J., Homolka, P., & Dobšák, P. (2001). Zátěžové vyšetření a pohybová léčba ve vnitřním lékařství. Brno: Masarykova univerzita. Silbernagl, S., & Despopoulos, A. (1988/1993). Atlas fyziologie člověka (E. Trávničková et al., Trans.). Praha: Grada. Máček, M., & Máčková, J. (1997). Fyziologie tělesných cvičení. Brno: Masarykova univerzita. Havlíčková, L. et al. (1991). Fyziologie tělesné zátěže. Praha: Univerzita Karlova Hamar, D., & Lipková, J. (2001). Fyziológia telesných cvičení. Bratislava: Univerzita Komenského. Placheta, Z., et al. (2001). Zátěžové vyšetření a pohybová léčba. Brno: Masarykova univerzita. Wilmore, J. H., & Costill, D. L. (1994). Physiology of sport and exercise. Champaign, IL: Human Kinetics.