Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Tematická oblast: Statistika Autor: Ing. Dana Slatinská Téma: Poměrní ukazatelé I. Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_ST_12_ Poměrní ukazatelé I. Datum tvorby: Anotace (ročník): Prezentace je určena pro žáky 4.ročníku SŠ, slouží k procvičení učiva a ověření znalostí žáků Klíčová slova: Poměrní ukazatelé, plán, struktura Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Poměrní ukazatelé struktury, plánu Za srovnávanou veličinu dosazujeme část, základem je celek, pracujeme-li s procenty, násobíme 100 Část/celek. 100
Př.:1 Porovnejte úroveň dvou tříd Prospěch žáků Počet žákůStruktura (%) P4AP4BP4AP4B Prospěli s vyznamenáním 10 Prospěli2017 Neprospěli24 Nebyli klasifikování12 Celkem
Řešení Prospěch žáků Počet žákůStruktura (%) P4AP4BP4AP4B Prospěli s vyznamenáním 104,170 Prospěli201783,3373,91 Neprospěli248,3317,39 Nebyli klasifikování124,178,70 Celkem
Pro větší názornost situaci vyjádříme graficky: Je evidentní, že žáci P4A dosahují lepších studijních výsledků
Př.:2 Finanční rozpočet na výrobu rehabilitačních pomůcek byl Kč. Ve skutečnosti se podařilo vyrobit pomůcek za Kč. Zhodnoťte výsledky hospodaření. Vidíme, že i když byly překročeny náklady na výrobu o 1,11%, tak jsme získali o 6,67% více výrobků. Kdybychom při výrobě počítali s vyššími náklady o 6,67% tj. s Kč: Tak zjistíme, že jsme uspořili více jak 5% nákladů na výrobu rehabilitačních pomůcek
Použitá literatura, zdroje: BURDA JAN. Statistika pro obchodní akademie. 5. vyd. Praha: Fortuna, ISBN Není-li uveden zdroj, je použitý materiál z vlastních zdrojů autorky.