JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: 04.01.2013 ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_08_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou O. Pavla... Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_NP2 Ročník:II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
JURAJ HERZ režisérem Ondřej Turek, SŠ uměleckoprůmyslová fotografie Koncentrační tábor narozen Samostatný režisér Barrandov Menší role.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _13_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _09_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze st ř edním školám Č íslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzd ě lanosti Č íslo šablony:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název Ladislav Fuks Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Ladislav Fuks – život a dílo
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
FANTASTICKÁ LITERATURA
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Hraběte…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Anotace Žák se seznámí s dílem Karla Čapka …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstupÚstně interpretuje dílo K. Čapka, písemně správně přiřazuje.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Božena Němcová – povídka Karla
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
Ladislav Fuks Michaela Sadílková, V8A
Eliška Dlouhá Gymnázium Jiřího Ortena V8A
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Spalovač mrtvol. Ladislav Fuks *24. září 1923 ┼19. srpna 1994.
Ota Pavel OB 21. Ota Pavel - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Umělecké.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_08_CJL_L ROČNÍK: IV. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST: JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ A KOMUNIKACE, ESTETICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ VZDĚLÁVACÍ OBOR: LITERATURA TEMATICKÝ OKRUH: VÝVOJ PRÓZY OD ROKU 1945 DO SOUČASNOSTI TÉMA: LADISLAV FUKS METODICKÝ LIST/ANOTACE: URČENO PRO ŽÁKY 4. ROČNÍKU A ZÁROVEŇ JAKO OPAKOVÁNÍ K ÚSTNÍ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY, PODÁVÁ ZÁKLADNÍ INFORMACE O AUTOROVI A VYUŽÍVÁ I PRÁCI S TEXTEM – UKÁZKY ZE SPALOVAČE MRTVOL.

ČESKÁ PRÓZA PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE Pozorně si přečtěte ukázku: „Po večeři pan Kopfrkingl nebeskou políbil a řekl: Pojď, nevýslovná,dřív než se svlékneme, připravíme koupelnu. A vzal židli a šli, dívala se na ně kočka. ´Je tu horko, řekl pan Kopfrkingl v koupelně a postavil židli pod ventilátor, asi jsem to přehnal s topením. Otevři ten ventilátor, drahá. Když Lakmé vylezla na židli, pan Kopfrkingl jí pohladil lýtko, hodil jí smyčku na krk a s něžným úsměvem jí řekl : Co abych tě, drahá, oběsil? Usmála se na něho dolů, snad mu dobře nerozuměla, on se usmál též, kopl do židle a bylo to.“(1)

 Určete autora a název románu.  (Ladislav Fuks, Spalovač mrtvol)  Charakterizujte hlavní postavy v ukázce!  (pan Karel Kopfrkingl, nechává si říkat Roman, zaměstnanec krematoria, naprosto oddaný své práci, smrt vysvobozuje, věří v převtělování, je to schizofrenická osobnost, vše vyžaduje svůj řád, v krvi ani popelu není rozdíl – starostlivý otec rodiny se mění vlivem nacistické ideologie v bezcitného vraha své ženy a svého syna; manželka Marie nazývaná Lakmé, líbezná, nevýslovná, naprosto poslušná, neodporující bytost)  Uveďte důvody, které vedly pana Kopfrkingla k tomuto činu.  (jeho manželka je poloviční Židovka a děti čtvrteční Židé, a to se neslučuje s čistotou rasy, jak ho přesvědčí jeho přítel nacista Willi, Karel vlastně „své ženě pomáhá vysvobodit ji z útrap“)  Jak se chová hlavní představitel ke svým dětem? Jaké jsou jejich osudy?  (je to vzorný otec, ale když se přesvědčí, že jako čtvrteční Židé nejsou schopny převýchovy, jeho syn Milivoj dokonce nenávidí Ňěmce, rozhodne se je také bezcitně zabít – syna ubije tyčí a vloží ho do rakve s hrdinným německým vojákem, dceru Zinu se mu nepodaří zabít)  Jaké pocity ve vás vyvolává vylíčení této situace?  ( otevřená otázka)

DISKUTUJTE O TĚCHTO OTÁZKÁCH  Jaká další díla tohoto autora znáte?  (viz snímek 5 a 6)  Pokud znáte některá díla na základě vlastní četby, seznamte s nimi ostatní žáky.  (otevřená otázka)  Vyměňte si ve třídě své názory na to, jak na vás dílo Spalovač mrtvol celkově zapůsobilo; popř. zhlédněte velmi působivé filmové zpracování a pokuste se vysvětlit, proč je tak působivé.  (zlo, i když je schováno v „rouše beránčím“, je stále mezi námi)

LADISLAV FUKS (24. ZÁŘÍ 1923 – 19. SRPEN 1994)  Nešťastné dětství (vzdor proti otci)  Dospívání (počátek 2.světové války) - uvědomuje si svoji homosexualitu - trpí pocitem ohrožení (v koncentračních táborech končí život Židů, Romů i homosexuálů)  Psát začíná až ve svých 40 letech  Většinu života žije v osamění (dokonce hospitalizován na psychiatrii)  Smrt nachází ve svém pražském bytě

TVORBA Pan Theodor Mundstock (1963) Mí černovlasí bratři (1964)  psychologický román o osudu pražského Žida připravujícího se ve svém malém bytě na transport do koncentračního tábora  hrdina trpí schizofrenií - rozdvojenou osobností  diskriminace a strach mění člověka  člověk se nikdy nemůže připravit na to, co přijde; hrdina umírá nešťastnou náhodou (přejede ho nákladní auto při cestě na transport), když už je naprosto připraven na koncentrační tábor  6 povídek o osudech židovských spolužáků z gymnázia  hlavní postava, chlapec Michal, se podobá autorovi a je postaven tváří v tvář smrti svých přátel (tato situace velmi poznamenala autora, měl strach o vlastní život)

DALŠÍ DÍLA  Variace na temnou strunu (1966): autobiografický román, vypravěčem je Michal, uzavřený chlapec, který hledá cit a porozumění v prostředí naprosto ovládaném dominantním otcem. Forma zápisků o školních letech, zklamaných kamarádstvích, v době těsně před válkou.  Myši Natálie Mooshabrové (1970): román se znaky hororu (stojí na hranici grotesknosti a fantazie); o ženě, která vraždí děti, aby „nemohly ubližovat svým rodičům“.  Spalovač mrtvol (1967 )

LADISLAV FUKS - SPALOVAČ MRTVOL  psychologický hororový příběh  novela o pracovníkovi krematoria  Karl Kopfrkingl ovlivněný německou demagogií o čistotě rasy oběsí svoji ženu, zabije svého syna  po nezdařené vraždě své dcery skončí na psychiatrii (rozdvojená osobnost)  zfilmováno roku 1967 Jurajem Herzem s hlavním představitelem Rudolfem Hrušínským (tento film patří ke klenotům naší kinematografie) Vysvětlete pojem HOROR (= strach; umělecký žánr; budí strach a hrůzu; fantastické náměty, pracuje s napětím)

LITERATURA  MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  MGR. HAVLÍČKOVÁ, Iveta a kol. Odmaturuj z literatury 2. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  (1) SOCHROVÁ, Marie. Čítanka IV. k literatuře v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN X.  Vlastní archiv autora