Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Přídavná jména II
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Tvoření slov I
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gramatika Vypravování
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Básnické tropy a figury
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Gramatika Tvoření slov II
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Moduly ECDL M3_Word - prostředí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Transkript prezentace:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–LITERATURA-01 Tematický celek (sada): Literatura Téma (název) materiálu: Literární teorie I Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 1. a 4. ročník/ všechny formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky, k opakování, funkce literatury, disciplíny Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

Literární teorie

Literatura – slovesný projev, který má jako celek tři základní funkce 1.Funkce informativní – poskytnout informace o skutečnosti 2.Funkce formativní – vliv na formování postojů čtenáře 3.Funkce estetická – estetické působení na čtenáře Literatura – slovesný projev, který má jako celek tři základní funkce 1.Funkce informativní – poskytnout informace o skutečnosti 2.Funkce formativní – vliv na formování postojů čtenáře 3.Funkce estetická – estetické působení na čtenáře

Literární věda a její disciplíny 1.Literární teorie – zabývá se podstatou literatury a její estetickou funkcí 2.Literární historie – zkoumá individuální problematiku literární tvorby 3.Literární kritika – analyzuje umělecké dílo a zároveň podává jeho hodnocení 1.Literární teorie – zabývá se podstatou literatury a její estetickou funkcí 2.Literární historie – zkoumá individuální problematiku literární tvorby 3.Literární kritika – analyzuje umělecké dílo a zároveň podává jeho hodnocení

Rozdělení literatury Základní formy literatury jsou: 1.Poezie 2.Próza 3.Drama Základní formy literatury jsou: 1.Poezie 2.Próza 3.Drama

Poezie -Psaná převážně veršem, jazykem rytmickým a melodickým -Základní stavební jednotky jsou: 1.Stopa 2.Verš 3.Sloka (strofa) -Psaná převážně veršem, jazykem rytmickým a melodickým -Základní stavební jednotky jsou: 1.Stopa 2.Verš 3.Sloka (strofa)

Verš – jeden řádek básně, založený na rytmickém opakování jazykového jevu Stopa – menší úseky ve verši tvořené 2 – 3 slabikami, které se opakují. Střídání přízvučných a nepřízvučných slabik Sloka (strofa) – složená z veršů Součástí básní je RÝM Verš – jeden řádek básně, založený na rytmickém opakování jazykového jevu Stopa – menší úseky ve verši tvořené 2 – 3 slabikami, které se opakují. Střídání přízvučných a nepřízvučných slabik Sloka (strofa) – složená z veršů Součástí básní je RÝM

Rýmy - zvuková shoda slov nebo jejich konců na konci veršů Rozdělení rýmů: 1.Sdružený 2.Střídavý 3.Obkročný 4.Postupný - zvuková shoda slov nebo jejich konců na konci veršů Rozdělení rýmů: 1.Sdružený 2.Střídavý 3.Obkročný 4.Postupný

Sdružený K. Biebl: S lodí, jež dováží čaj a kávu S lodí, jež dováží čaj a kávua pojedu na dalekou Jávua Za měsíc loď, když vypluje z Janovab stane u zeleného ostrovab K. Biebl: S lodí, jež dováží čaj a kávu S lodí, jež dováží čaj a kávua pojedu na dalekou Jávua Za měsíc loď, když vypluje z Janovab stane u zeleného ostrovab

Střídavý S. Ščipačov: Srdce a rozum Asi se v tomto rozhovorua brzy, můj verši, soudu vzdáš.b Cit s rozumem, když přou se spolua komu z nich dvou za pravdu dáš?b S. Ščipačov: Srdce a rozum Asi se v tomto rozhovorua brzy, můj verši, soudu vzdáš.b Cit s rozumem, když přou se spolua komu z nich dvou za pravdu dáš?b

Obkročný V. Nezval: Jaro u moře Jaro u mořea to jaro zdejšíb je ještě zelenějšíb než u nás na dvoře.a V. Nezval: Jaro u moře Jaro u mořea to jaro zdejšíb je ještě zelenějšíb než u nás na dvoře.a

Postupný J. Hora: Zapomenutí V poklidu, zapředenéma v svit tmy, plující splavemb vše sněží a vše splývá.c Proč na vás zapomenema sny naše, v jitru plavém,b jež do oken se dívá?c J. Hora: Zapomenutí V poklidu, zapředenéma v svit tmy, plující splavemb vše sněží a vše splývá.c Proč na vás zapomenema sny naše, v jitru plavém,b jež do oken se dívá?c

Próza -Není psaná ve verších ani formou scénáře -Stavební jednotkou je slovo, věta, odstavec – kapitola, díl, knihy, cyklus -Snaha o objektivní zachycení skutečnosti -Není psaná ve verších ani formou scénáře -Stavební jednotkou je slovo, věta, odstavec – kapitola, díl, knihy, cyklus -Snaha o objektivní zachycení skutečnosti

Drama -Psané formou scénáře -Prozaické -Veršované -Dialogy mezi postavami -Slovo vypravěče -Scénické poznámky -Psané formou scénáře -Prozaické -Veršované -Dialogy mezi postavami -Slovo vypravěče -Scénické poznámky

Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje POLÁŠKOVÁ TAŤÁNA, MGR.; DVOŘÁKOVÁ ZUZANA, MGR., Milotová Drahuše, Mgr.. Literatura - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN X.