Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblast podpory 1.5 Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zvyšování klíčových aktivit Předmět, ročník:Anglický jazyk, 4. ročník Název sady vzdělávacích materiálů: Parts of speech Sada číslo:ICT-64 Pořadové číslo vzdělávacího materiálu: 16 Označení vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_ICT Téma vzdělávacího materiálu:Numerals I. Druh učebního materiálu:Prezentace Autor:Mgr. Vlasta Galisová Anotace: Prezentace si všímá číslovek a jejich třídění na kardinální a ordinální. Zaměřuje se na specifika základních číslovek. Metodické poznámky:Materiál je vhodný pro maturitní obory. Datum vytvoření: Ověření ve výuce:
Parts of speech Numerals I.
Introduction Numeral is a written sign that represents s number. Numerals can be: 1. cardinal (e.g. two, sixteen); 2. ordinal (e.g. first, third).
Cardinals Cardinal numbers are used as determiners, but they are also used as head nouns and pronouns. Two cats are always better than one cat. (determiners) A: How many screws do you need? B: I just need two. (pronoun) As heads, cardinals are inflected like nouns: Troubles always come in threes. (head noun)
Points to notice 1. The words dozen, hundred, thousand, million and billion, when used of a definite number, are never made plural: five hundred pounds (NOT five hundreds pounds); a few million years; When they are not modified, plural -s + of occurs: millions of years;
Points to notice 2. a is more usual than one before hundred, thousand, etc. when these numbers stand alone or begin expression: 100 a hundred Remember: 1,099 a/one thousand and ninety-nine but 1,199 one thousand, one hundred and ninety-nine
Points to notice 3. 0/nought/zero a) nought – BrE; zero – AmE; b) Giving telephone number – oh. c) Talking scientifically – zero. Twenty degrees below zero. d) Giving the scores of most games – nil or nothing. 6 : 0 Oxford six, Leeds nil (or nothing).
Reading cardinals 713 – seven hundred and thirteen 5,102 – five thousand, one hundred and two 6,100 – six thousand, one hundred 320,410 – three hundred and twenty thousand, four hundred and ten 303,000,000 – three hundred and three million
Literatura CARTER, R., McCARTHY, M. Cambridge Grammar of English. 1. vyd. Cambridge: CUP, ISBN SVOBODA, A., KUČERA, K. English Parts of Speech. 1. vyd. Opava: SU v Opavě, ISBN
Task: Write the numbers: 7, ,620 Translate Přišly tisíce (lidí). Na zemi leželo pět tuctů vajec.
Děkuji za pozornost.