Jan Brůha Konference UNIV 2 KRAJE Seč 2012 Další vzdělávání v ČR
Situace v ČR Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: Snižující se počet nastupujících do středního vzdělávání: ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ výrazné snížení počtu žáků ✓ hrozba uzavírání některých oborů ✓ hrozba uzavírání některých oborů Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Nedostatek kvalifikované pracovní síly – zejména v technických oborech na úrovni vyučení Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Malé zapojení dospělých do dalšího vzdělávání Veřejnost ČR není systematicky dostatečně informována a motivována k DV, včetně zapojení se do procesů uznávání Veřejnost ČR není systematicky dostatečně informována a motivována k DV, včetně zapojení se do procesů uznávání 2
Procento osob starších 60 let (+ výhled) 3 Zdroj: United nations, Jedna osoba v důchodovém věku = čtyři ekonomicky aktivní 2050 – Jedna osoba v důchodovém věku = dva ekonomicky aktivní
Alarmující výsledky v gramotnostech PISA PIAAC = zrcadlo vzdělávacího systému IT gramotnost Čtenářská gramotnost Numerická gramotnost
5 Česká republika v číslech DV Účast v celoživotním učení (formální a neformální, 25-64) Účast na DV v ČR 6,8 % (2009) Účast na DV v ČR 7,5 % (2010) Účast na DV v ČR 11,4 % (2011) Hlavní překážky pro účast – Překryv s pracovním časem – Překryv s rodinnými povinnostmi Poskytovatelé DV v ČR – Zaměstnavatelé 43 % – Soukromí poskytovatelé 28 % – Školy 10 % – Jiné instituce 19 %
Adult Education Survey (AES) Účast v DV v roce 2007 dle dosaženého vzdělání
Strategie CŽU – strategické směry v oblasti DV 1.Uznávání a prostupnost 2.Rovný přístup 3.Funkční gramotnost 4.Sociální partnerství 5.Stimulace poptávky 6.Kvalita 7.Poradenství
Přehled systémových projektů DV v gesci MŠMT -UNIV – Centra CŽU (UNIV 2 KRAJE) -Národní soustava kvalifikací (NSK 2) -Koncepce DV (KONCEPT) -Podpora procesů uznávání (UNIV 3) Mil. Kč
Uznávání a prostupnost Vytvořit otevřený prostor pro celoživotní učení uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení Právní: Zákon 179/2006 Sb., o uznávání výsledků DV Systémová: NSK Procesuální: vytvoření uceleného systému 3 roviny, ve kterých je tento cíl rozvíjen
Počet zkoušek NSK 1/ /2012
Úkoly pro ČR z domácích i zahraničních strategií - Zákon o vzdělávání (od 3 do 115 let) (?) - Podpořit roli škol v DV ve školském zákoně - V příštích 2 letech využít prostředky z OPVK pro DV (?) - Implementace zákona č. 179/2006 Sb., tvorba NSK a její provázání s (existujícími) resortními systémy kvalifikací - Inovovat strategii v oblasti APZ – rekvalifikací (kvalita) - Podpora DV v budoucích operačních programech Podpora kvality DV – rating DV, DK Lektor -Podpora kariérového poradenství v celoživotní perspektivě -Podpora občanského vzdělávání (právní, finanční, mediální gramotnosti, aktivní občanství) 11
Kohezní období ?
Děkuji za pozornost