Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763 HMYZ Autor: Mgr. Monika Urbancová Datum: 1. 3. 2013 Cílový ročník: 6. ročník Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/21.3763
Vzdělávací oblast: ČLOVĚK A PŘÍRODA Vzdělávací obor: PŘÍRODOPIS Tematický okruh: ZOOLOGIE Téma: HMYZ Metodický list/anotace: slouží k seznámení se stavbou těla hmyzu, životem hmyzu a významem hmyzu v přírodě a pro člověka Jazyk: čeština Očekávaný výstup: žáci se naučí popsat stavbu těla hmyzu, život a význam hmyzu Speciální vzdělávací potřeby: žádné Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 11 - 12 let
VZDUŠNICOVCI dýchají vzdušnicemi na hlavě 1 pár tykadel mezi vzdušnicovce řadíme mnohonožky stonožky hmyz např. mnohonožka zemní stonožka škvorová čmelák zemní svinule lesní strašník dalmatský veš dětská
HMYZ malá velikost těla (max. 33 cm) vnější kostra z chitinu příčně pruhované svaly v hrudi umožňují pohybovat 2 páry křídel a 3 páry článkovaných končetin mají 2 složené oči velká rozmnožovací schopnost oddělené pohlaví vývin nepřímý
Vývin hmyzu nepřímý 1. Proměna nedokonalá vajíčko → larva → dospělec např. kobylka zelená, saranče 2. Proměna dokonalá vajíčko → larva → kukla → dospělec např. motýli (bělásek zelný)
Saranče – vnější stavba těla:
Saranče – vnitřní stavba těla:
Význam hmyzu: poskytuje určité suroviny (vosk, med, hedvábí) opyluje rostliny potrava jiných živočichů škůdci hospodářských plodin, zásob, potravin cizopasníci rostlin, živočichů i člověka přenašeči nemocí
Životní prostředí hmyzu hmyz osídlil rozmanitá životní prostředí (vodu, souš, vzduch) a rozšířil se po celé zeměkouli přizpůsobil se rozličnému prostředí 1. ochranným zbarvením 2. tvarem těla 3. stavbou končetin 4. stavbou ústního ústrojí
Vylušti křížovku: 1 2 3 - 4 5 6 7 8 1. Škůdce sající šťávy rostlin 2. Škůdce brambor 3. Moucha přenášející spavou nemoc 4. Opylovač rostlin 5. Cizopasí ve vlasech/mn.č. 6. V náletech ničí zeleň 7. Přenáší malárii 8. Brouk ničící suché dřevo 1 2 3 - 4 5 6 7 8
Řešení křížovky: INSTINKT - vrozené chování směřující k zachování jedince či druhu, např. včelí tanečky 1. Škůdce sající šťávy rostlin 2. Škůdce brambor 3. Moucha přenášející spavou nemoc 4. Opylovač rostlin 5. Cizopasí ve vlasech/mn.č. 6. V náletech ničí zeleň 7. Přenáší malárii 8. Brouk ničící suché dřevo 1 M Š I C E 2 A N D L K 3 T S - 4 O Ý 5 V 6 R Č 7 Á 8
Použité zdroje: LITERATURA: Vilček, F. a kol. Přírodopis 6. 9. vydání, Scientia, Praha 1995. ISBN 80-85827-60-3 Černík, V., Martinec, Z., Vítek, J. Přírodopis 2 – zoologie. 1. vydání, SPN, Praha 1997. ISBN 80-85937-56-5 Čabradová, V. a kol. Přírodopis 6 . 1.vydání, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2003. ISBN 80-7238-211-X Zicháček, V. Zoologie. 1.vydání, Nakladatelství FIN, Olomouc 1995. IBSN 80-85572-74-5 Foto, obrázky – zdroj vlastní
Děkuji vám za pozornost.