G7481 Magnetometry in geology and archaeology Lecturer: Vojtěch Šešulka spring 2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Martina Vrzáčková.  Vysočina is a very beautiful region.  Here we have clean forests, wonderful animals and pure nature.  Our Region is exceptional.
Advertisements

Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. Year The measuring system1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Physics Topic: Spring-mounting Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Ročník: 1. – 4. ročník Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_CM Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Directions – prepositions and verbs Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 03Číslo.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_019 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Stanislava Antropiusová Předmět.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tutorial: Engineering technology Topic: Volume forming Prepared by: Ing. Elena Nová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Scissor Jack (Nůžkový zvedák)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tutorial: Obchodní akademie Topic: Logical Functions Prepared by: Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring the capacity Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
Tutorial: Mechanik - elektrotechnik Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measuring inductance Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
ATMOSPHERE AND ITS PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
Existenční vazba THERE IS / THERE ARE
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Basics of electrical engineering the 2nd. year Measurement of current and voltage Prepared by: Ing. Jiří Smílek.
Usage and experience of ALADIN by forecasters and end-users in Czech Republic ALADIN Forecasters meeting (Ankara, Turkey; SEPTEMBER 2014) Tomas.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: AJ164 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Great Britain, The United Kingdom NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Znojmo, Václavské nám. 8 ČÍSLO PROJEKTU:
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za obsah publikací (sdělení) odpovídá výlučně autor. Publikace (sdělení) nereprezentují.
(Zlín Region). List of breweries Brewery Uherský Brod Bon Zašová Černý orel Kroměříž Valášek Vsetín Zlínský švec Malenovice Brewery Rožnov Maxmilian Kroměříž.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Tvůrce anglické verze: ThMgr. Ing. Jiří Foller Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů.
Tato prezentace je hrazena z projektu: Spolupráce s partnery – základ kvalitní odborné výuky Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.01/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_07_Grand Canyon_zh1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor: Mgr.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_32_INOVACE_10_Anglický jazyk 6.ročník_Fruit Téma: Fruit CZ.1.07/1.4.00/
Listening VY_32_INOVACE_AJ_2_60 Multiple choice Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
New York City Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření Ročník 2.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_04_Temple of Edfu_hz1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor: Mgr.
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Noise and Air Pollution modelling in Transport
PICTURES FOR COMPARISON
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Výzkumné projekty z oblasti BMI
Sports Tematická oblast Angličtina: CANADA Datum vytvoření
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_35_Minimundus - round the World 3_hz2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Výukový materiál VY_22_INOVACE_36_ Numbers. Part 2
2D SHAPES Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Radomíra Kučerová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Autor: Mgr. Kateřina Suková
Společnost (Society) B2
Digitální učební materiál
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
PLANT POPULATIONS 2014 Výukový materiál EK
Stupňování nepravidelných přídavných jmen
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_22_INOVACE_22_Istanbul_hz2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Zdena.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Živá fáze.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
London Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Z. Křížová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jídlo (Food, Meals) B2 Tematická oblast Angličtina: ústní zkouška
LONDON´S BURNING - práce s textem
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
VY_32_INOVACE_09.1/03 ADJECTIVES
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Anna Vildomcová Datum konání:
Transkript prezentace:

G7481 Magnetometry in geology and archaeology Lecturer: Vojtěch Šešulka spring 2010

Geophysical methods  magnetometry  gravimetry  seismic  geoelectric  georadar  geothermic

 principal: measuring the Earth‘s magnetic field and its anomalies  observed units: - total magnetic field T [nT] - magnetic field gradient  T [nT/m] - magnetic susceptibility  [n×10e-4] Magnetic method of geophysical survey

Cesium magnetometer SM-5 Navmag (Scintrex, Kanada)

gradiometer (magnetic field gradientΔT [nT/m]) variometer (total magnetic fieldT [nT] ) Proton magnetometer PMG-1 fa in gradient mode, Geofyzika Brno Modes of measurements

Gradiometer  two vertically placed sensors  prevents the magnetic field variations error  better for shallow objects and structures

Variometer  data collected with only one sensor  Earth‘s magnetic field variations error → neccesity of correction

Application of magnetic method  geological structures mapping  mapping buried ferrous metal objects and other burned structures

Magnetometry in archaeology  suitable: -countersunk objects -fireplaces, ovens, furnaces, … -line objects (ramparts, trenches, palisades, …) -identification of metal objects -detection of landfills and terrain formations  less suitable: -communications -stone-made object (if is used the stone from the bedrock of the site)

Measurements types  testing measurements (suitability of the method)  areal measurements (several days long measurements)  detail measurements (the most interesting objects)

 physical contrast between the object and surroundings  good state of objects insitu  size, shape, orientation and count of objects  relief and vegetation  absence of structures, which are not in our interest  climatic conditions during the measurement  suitable combination of several geophysical methods Presumption of successful project

 the measurement runs in squares (often 50×50 m)  suitable profiles orientation to the measured structure (best in N-S direction)  density of recorded data up to 0,5×0,15 m (depend on our interest) Magnetic method of the geophysical survey

Magnetic method field work

Magnetic method interpretation

Site: Němčice nad Hanou Apparature: SM-5 Navmag (Scintrex, Canada) Author: V. Šešulka 19/09/2006

gradient T [nT/m] on the profile10 before (left) and after (right) the median correction

nT/m Site: Němčice nad Hanou Apparature: SM-5 Navmag (Scintrex, Canada) Author: V. Šešulka 19/09/2006

Site: Pohansko near Břeclavi Apparature: Smartmag – 4g (Scintrex, Canada) Author: R. Křivánek 19/09/2006 Magnetic method interpretation

Milo & Šešulka – Pohansko near Břeclavi Comparison between the measured data and the cross-section across the rampart Magnetic method interpretation

Milo & Šešulka Těšetice-Kyjovice (R – roundel; O – object; K –metal; C –path; Z – earth-house)

Milo & Šešulka – Pohansko near Břeclav (O - object; K – metal) Magnetic method interpretation

Site: Pohansko near Břeclav Apparature: Smartmag-4g (Scintrex, Canada) Author: R. Křivánek 21/08/2001 T z gradient map (Fous et al. 2000) Magnetic method interpretation

Site Přední Arnoštov, author V. Šešulka Magnetic method interpretation

Site Budkovice, author V. Šešulka Magnetic method interpretation

Site Pičín, author V. Šešulka Magnetic method interpretation

Magnetic method interpretation Site Těšetice-Kyjovice, author V. Šešulka

 Fous A., Hašek V. & Záhora R. (2000): Zpráva o archeogeofyzikální prospekci na akci Břeclav-Pohansko. – MS, závěrečná zpráva. Ústav archeologie a muzeologie FF MU v Brně.  Hašek V. & Měřínský Z. (1991): Geofyzikální metody v archeologii na Moravě. – MSV. Brno.  Křivánek R. (2002): Závěrečná zpráva o geofyzikálním průzkumu prováděném na základě HS č. 792/02 na lokalitě Pohansko, okr. Břeclav. – Archiv ArÚ. Praha. č.j. 7486/02.  Křivánek R. (2004): Geofyzikální metody. – In: Kuna M. (ed.): Nedestruktivní archeologie. – Academia. Praha.  Kuna et al. (2004): Nedestruktivní archeologie. – Academia. Praha. Literature used and recommended