VY_32_INOVACE_3D.6.06 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 Archeologie Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost
Archeologie Věda, která zkoumá na základě hmotných památek minulost lidstva. Historik zabývající se tímto oborem je označován jako archeolog. /s1600/1.jpg
Archeologie v terénu 1.etapa práce je vyhledávání 2.etapa práce je vyjímání Než začne samotný výzkum, musí se stanovit hypotéza, pak následuje její potvrzení.
Archeologický výzkum Předstihový – je na něj relativní dostatek času Záchranný – v případě nějaké stavby probíhá zrychlený výzkum, je na něj málo času Systematický – probíhá dlouhodobě, i několik let Povrchový sběr – např. na zoraném poli
Ověřování Jsou čtyři metody: a)Přímé vykopávání b)Vizuální průzkum c)Geofyzikální metody d)Letecký průzkum
Jak se provádějí vykopávky Fixace pomocí sítě Vrstevnický plán Čtvercová síť Půdní horizont Vykopávání Dokumentace a odběr Následuje práce v laboratoři
Metodické pokyny k prezentaci Jsou umístěny ve skrytém snímku. Autor: Mgr. Kateřina Vyčichlová První pololetí, říjen Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Klíčová slova: šestý ročník, archeologie, archeolog Tato prezentace seznamuje s jedním z nejromantičtějších historických oborů pro veřejnost – archeologií. Doporučuji s žáky vyhledat na internetu co nejvíce informací o specializovaných archeologických pracovištích na našem území a zpracovat o nich informace. RULF, J., VÁLKOVÁ, V.: Dějepis pro 6. ročník ZŠ. 2. vyd. Praha: SPN, s. ISBN MANDELOVÁ, H. a kol.: Dějiny pravěku a starověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, s. ISBN kol. autorů: Dějepis 6: Učebnice pro ZŠ a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, s. ISBN HARNA, Jos., FIŠER, R.: Dějiny českých zemí I. 1. vyd. Praha: FORTUNA, s. ISBN