Starověká ČÍNA Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Číně a okolních národech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
Starověká Čína 1.A.
Úvod do učiva dějepisu.
STAROVĚKÁ ČÍNA Říše středu
Starověká Čína.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
Starověká Fénicie, Kanaán a Izrael
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
Zakavkazsko Urči podle mapky na straně 104, které státy patří do oblasti Zakavkazska. Gruzie, Arménie, Azerbajdžán Doplň: Všechny tři státy byly do roku.
ČÍNA.
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Zemědělství – živočišná výroba
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Egejská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi egejské kultuře.
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:6. ročník – Člověk a společnost – Dějepis - Čína autor VM:Ing. Slánská Drahomíra.
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Starověká Čína.
ČÍNA.
VY_32_INOVACE_3D.6.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Říše středu Kultura starověké Číny
STAROVĚKÁ ČÍNA.
VY_32_INOVACE_2D.6.20 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Východní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_562_Doba bronzová AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Mimoevropské regiony – Východní Asie – Čína 1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Doba římská Germáni Zdroj:
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Vpád Mongolů do Evropy Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o vpádu Mongolských kočovníků.
Etruskové a založení Říma
Čína.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:6.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C55D6_Indie, Čína
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Mnichovická 62, Kolín V,
ASIE – VÝCHODNÍ ASIE - ČÍNA
Mgr. Jindřiška Řehořková
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
ČÍNA.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_14
Indie Uč. str
Transkript prezentace:

Starověká ČÍNA Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Číně a okolních národech.

Základní pojmy hedvábí kompas papír střelný prach porcelán znakové písmo kaligrafie konfucianismus císař Velká čínská zeď step kočovník nomád chán

Starověká Čína Časové rozdělení: 1500 př. n. l. až 1045 př. n. l. – říše Šang 1045 př. n. l až 256 př. n. l. – říše Čou 221 př. n. l. až 207 př. n. l. – říše Čchin 206 n. l. až 220 n. l. – říše Chan

Starověká Čína Přírodní podmínky: dvě velké řeky: Chuang-che = Žlutá řeka a Čchang-ťiang (nebo také Jang-c’-ťiang) = Dlouhá řeka na jihovýchodě je vlhké subtropické podnebí s mnoha srážkami, na severovýchodě podnebí spíše sušší, na západě drsné horské podnebí země byla oddělena od ostatního světa a jiných národů vysokými pohořími (Himaláje), mořem a pouštěmi důsledek – nepřerušený vývoj kultury a životního stylu od starověku po současnost jiné dělení historického vývoje (podle vládnoucích dynastií), vznikly jedinečné památky obr. 1

Zápis do sešitu Starověká Čína Přírodní podmínky: dvě velké řeky: Chuang-che = Žlutá řeka a Čchang-ťiang (Jang-c’-ťiang) = Dlouhá řeka na JV mnoho srážek, na SV sušší podnebí oddělení od světa a jiných národů vysokými pohořími (Himaláje), mořem a pouštěmi důsledek – nepřerušený vývoj kultury

Starověká Čína Kultura zemědělství se zde vyvinulo samostatně, nebylo přejato odjinud typické plodiny: rýže, proso, čaj, moruše (potrava pro housenky bource morušového – výroba hedvábí) obr. 2

Starověká Čína Čínské vynálezy: hedvábí (legenda o objevu hedvábí císařovnou Xi Ling-Shi – 嫘祖, která popíjela pod stromem čaj a do šálku jí spadl zámotek, který vytahovala ven, ale konec vlákna se jí omotal kolem prstu) papír (z bambusu, svařeného s vodou a hedvábím) střelný prach kompas porcelán lakované výrobky … obr. 3

Starověká Čína rozvinutý obchod (platilo se nejprve hedvábím a obilím, později kovovými mincemi) – Hedvábná stezka vysoce organizovaná společnost: každý znal své místo v čele stál vládce (císař), který měl neomezenou moc šlechta, úředníci a vojáci vykonávali jeho příkazy řemeslníci, obchodníci a zemědělci se jim bezvýhradně podřizovali nejníže stáli nesvobodní otroci (často dlužníci) obr. 4

Zápis do sešitu Kultura vzniklo zde zemědělství typické plodiny: rýže, proso, čaj, moruše (bourec morušový – hedvábí) rozvinutý obchod (Hedvábná stezka) placení hedvábím a obilím, později kovovými mincemi vysoce organizovaná společnost: každý znal své místo v čele císař – neomezená moc šlechta, úředníci a vojáci řemeslníci, obchodníci a zemědělci otroci (často dlužníci)

Zápis do sešitu Čínské vynálezy: hedvábí papír (z bambusu) střelný prach kompas porcelán kormidlo …

Starověká Čína Písmo znakové vyvinulo se z obrázků, základem jsou znaky (tisíce), každý je nutno naučit se zvlášť, je důležitým celonárodním pojítkem (znakům rozumí všichni stejně, dialektům nikoli) každý znak = slovo nejdéle soustavně používané písmo na zemi povolání písaře existuje dodnes – kaligrafie psalo se štětcem a inkoustem psalo se na papír, hedvábí, želví krunýře… obr. 5

Zápis do sešitu Písmo znakové každý znak = slovo nejdéle soustavně používané písmo na zemi kaligrafie psalo se štětcem a inkoustem

Starověká Čína Náboženství konfucianismus spíše filozofie a způsob života než náboženství zakladatel Kchung-fu-c´ (Konfucius) hlavní myšlenkou je pěstování ctností a rozvoj mravní dokonalosti slavný Konfuciův výrok: „Nečiň druhým, co nechceš, aby oni činili tobě.“ obr. 6

Zápis do sešitu Náboženství konfucianismus zakladatel Konfucius

Nejstarší dějiny Číny již v 7. a 6. tisíciletí se v Číně začala pěstovat rýže a proso a začala se chovat domácí zvířata – počátky zemědělství malá území ovládaná kmenovými náčelníky, která mezi sebou válčila první zmínka o státním útvaru – říše Sia obr. 7

Zápis do sešitu Nejstarší dějiny Číny počátky zemědělství – pěstování rýže a prosa a chov domácích zvířat

Říše Šang první státní útvar, o kterém máme písemné zmínky nálezy bronzových předmětů a lidských i zvířecích obětí obr. 8

Zápis do sešitu Říše Šang první státní útvar, o kterém máme písemné zmínky

Říše Čou v čele stál král, území ale tvořilo několik držav, jejichž vládci přísahali věrnost vládnoucímu králi ten si např. také musel vybírat manželku z jiného než svého klanu vliv krále slábl – vyvrcholení nastalo v období Válčících států, po kterém zemi začali řídit úředníci – šlechta se mezi sebou skoro vybila z této doby pochází mudrcové Konfucius a Lao-c'

Zápis do sešitu Říše Čou v čele král, území ale tvořilo několik držav s vlastními vládci vliv krále slábl – období Válčících států mudrcové Konfucius a Lao-c'

Říše Čchin Čínu sjednotil panovník Čchin š´chuang-ti, stal se Prvním císařem také používal titul „Syn nebes“ prosazoval kruté zákony, sjednotil měnu (zlaté a bronzové mince), proběhla reforma písma (na znakové) pronásledoval konfucianisty začal stavět Velkou čínskou zeď (Čchang-čcheng = Dlouhá zeď) na obranu před útoky ze severu, její stavba byla ukončena až za dynastie Ming v 17. století, měří asi 3460 km (se všemi odbočkami 8858,8km) v jeho hrobě se nalezla tzv. Terakotová armáda (10 000 terakotových vojáků)

Zápis do sešitu Říše Čchin sjednocení panovníkem Čchin š´chuang-ti = První císař titul „Syn nebes“ kruté zákony, sjednocení měny, reforma písma počátek stavby Velké čínské zdi tzv. Terakotová armáda v jeho hrobě

Říše Chan (Han) podle této dynastie vznikl dnešní název čínského národa (většiny) za střed světa se považoval císařský trůn, odtud vznikl název „Říše středu“ v této době byl vynalezen papír po pádu této dynastie se Čína rozdělila do tzv. Tří království obr 8.

Zápis do sešitu Říše Chan (Han) dnešní jméno Číňanů „Říše středu“ vynález papíru

Novější dějiny Číny opětné sjednocení dynastií Suej tzv. Zlatý věk Číny – dynastie Tchang a Sung, Čína je jednou z nejvyspělejších civilizací na světě s rozvinutou kulturou i technologií napadení Číny mongolskými nájezdníky v čele s Kublajchánem, založení dynastie Jüan svržení dynastie Jüan prostým rolníkem Ču Jüan-čang, založení dynastie Ming, která vydržela až do Mandžuských nájezdů do roku 1644 mandžuská dynastie Čching, která byla svržena začátkem 20. století a byla nastolena republika

Kočovné národy Asie Přírodní podmínky: obsazení ekosystému stepí – travnatých plání, ne příliš vhodných pro zemědělství proto vyvinuli odlišný způsob života obr. 10

Zápis do sešitu Kočovné národy Asie Přírodní podmínky: stepi – travnaté pláně, nevhodné pro zemědělství

Kočovné národy Asie Způsob života: obživa zejména pastevectvím – zejména chov ovcí a koní nutná změna pastvin po vypasení – přesuny z místa na místo, odtud název kočovníci (nomádi) základem stravy bylo mléko a maso žili ve stanech z kůží, které se daly snadno přestěhovat

Kočovné národy Asie obchodovali pro zisk rostlinné potravy (obilí, čaj…), ale často si vše brali násilím (nájezdy) od velmi raného věku jezdili na koni a stříleli z luku, byli obávanými válečníky národy kočovníků: Skythové, Hunové (titul náčelníka – chán) obr. 11

Zápis do sešitu Způsob života: pastevectví – chov ovcí a koní přesuny z místa na místo – název kočovníci (nomádi) základ stravy mléko a maso stany z kůží obchod (obilí, čaj…), často nájezdy na jiné národy obávaní válečníci (koně, luky) národy kočovníků: Skythové, Hunové (titul náčelníka – chán)

OPAKOVÁNÍ Starověká Čína Čínské vynálezy: Přírodní podmínky: Písmo dvě velké řeky: Chuang-che = Žlutá řeka a Čchang-ťiang (Jang-c’-ťiang) = Dlouhá řeka na JV mnoho srážek, na SV sušší podnebí oddělení od světa a jiných národů vysokými pohořími (Himaláje), mořem a pouštěmi důsledek – nepřerušený vývoj kultury Kultura vzniklo zde zemědělství typické plodiny: rýže, proso, čaj, moruše (bourec morušový – hedvábí) rozvinutý obchod (Hedvábná stezka) placení hedvábím a obilím, později kovovými mincemi vysoce organizovaná společnost: každý znal své místo v čele císař – neomezená moc šlechta, úředníci a vojáci řemeslníci, obchodníci a zemědělci otroci (často dlužníci) Čínské vynálezy: hedvábí papír (z bambusu) střelný prach kompas porcelán kormidlo Písmo znakové každý znak = slovo nejdéle soustavně používané písmo na zemi kaligrafie psalo se štětcem a inkoustem Náboženství konfucianismus zakladatel Konfucius

OPAKOVÁNÍ Kočovné národy Asie Nejstarší dějiny Číny Říše Šang Říše Čou počátky zemědělství – pěstování rýže a prosa a chov domácích zvířat Říše Šang první státní útvar, o kterém máme písemné zmínky Říše Čou v čele král, území ale tvořilo několik držav s vlastními vládci vliv krále slábl – období Válčících států mudrcové Konfucius a Lao-c' Říše Čchin sjednocení panovníkem Čchin š´chuang-ti = První císař titul „Syn nebes“ kruté zákony, sjednocení měny, reforma písma počátek stavby Velké čínské zdi tzv. Terakotová armáda v jeho hrobě Říše Chan (Han) dnešní jméno Číňanů „Říše středu“ vynález papíru Kočovné národy Asie Přírodní podmínky: stepi – travnaté pláně, nevhodné pro zemědělství Způsob života: pastevectví – chov ovcí a koní přesuny z místa na místo – název kočovníci (nomádi) základ stravy mléko a maso stany z kůží obchod (obilí, čaj…), často nájezdy na jiné národy obávaní válečníci (koně, luky) národy kočovníků: Skythové, Hunové (titul náčelníka – chán)

Otázky a úkoly Proč se v Číně vyvinulo zemědělství zcela nezávisle a nebylo odnikud přejato? Jaké typické plodiny se v Číně pěstovaly? Zkus vyjmenovat alespoň tři čínské vynálezy. Co je zvláštního na čínském písmu? Zkus objasnit, proč se čínskému císaři říkalo Syn nebes? A proč obyvatelé Číny svou zemi nazývali Říší středu? Proč byla vybudována Velká čínská zeď? Proč se kočovné národy také neusadily na jednom místě? Slyšel/a jsi někdy slovo horda? V jaké souvislosti? Co toto slovo znamená?

Zdroje Webová stránka: MIKOLÁŠ, David. Web pro podporu výuky a poskytování informací [online]. Roudnice nad Labem, 2006, 26. 7. 2014 [cit. 2014-07-30]. Dostupné z: http://www.davidmikolas.cz Použitá literatura: kolektiv autorů. Dějepis 6: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2007. 152 s. ISBN 978-80-7238-208-4. [2014-07-30] obr. 1 – satelitní snímek Číny http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/China_satellite.png/640px-China_satellite.png obr. 2 – bourec morušový http://www.ireceptar.cz/res/data/157/018964.jpg obr. 3 – čínský porcelán http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Ming_Dynasty_porcelain_dish%2C_Yongle_Reign_Period_%282%29.JPG obr. 4 – čínská mince http://china.websnadno.cz/Mince.jpg obr. 5 – čínské písmo http://nd04.jxs.cz/975/592/42bc31e42b_75715032_o2.gif obr. 6. – Konfucius http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Confucius_Tang_Dynasty.jpg obr. 7 – říše Sia http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/Region_of_xia.svg/575px-Region_of_xia.svg.png obr. 8 – říše Šang http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/China_1.jpg obr. 9 – říše Chan http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Han_map.jpg/640px-Han_map.jpg obr. 10 – step http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Steppe_of_western_Kazakhstan_in_the_early_spring.jpg/640px-Steppe_of_western_Kazakhstan_in_the_early_spring.jpg obr. 11 – říše Hunů http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/Huns_empire.png/640px-Huns_empire.png