IMPRESIONISMUS Mgr. Lucie Rusová 26. 03. 2014 český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Advertisements

Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Impresionismus Impresionismus není ještě moderním uměleckým směrem, za počátek moderního umění považujeme až postimpresionismus. Zato zůstává impresionismus.
Guilliaume Apollinaire Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Devětsil Mgr. Lucie Rusová
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
SYMBOLISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře.
IMPRESIONISMUS.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Moderní umělecké směry v literatuře
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
Christian Morgenstern
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
VÍTĚZSLAV NEZVAL (surrealismus)
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
IMPRESIONISMUS.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE - Verlaine, rimbaud…
Karel Toman Anarchistický buřič.
Smysly člověka (všeobecně)
KONSTANTIN BIEBL Mgr. Lucie Rusová
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
IMPRESIONISMUS 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Impresionismus Název školy
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
ANTONÍN SOVA - DÍLO. NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_04_Antonín.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období česká.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Impresionismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Malba podle Clauda Moneta Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastESV - Komunikace vizuálního umění se znakovými.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jan Neruda - dílo.
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Eliška Krásnohorská
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
A. Sova – Květy intimních nálad
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Expresionismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
VY_52_INOVACE_13_ Rostliny v okolí řeky
VY_52_INOVACE_27_ Vlastnosti živočichů
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor: Mgr. Dagmar Šaflová
VY_32_Inovace_6.2.1 impresionismus
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

IMPRESIONISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura 3. ročník/septima Moderní umělecké směry přelomu 19. a 20. ve světové a české literatuře Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

snaha zachytit skutečnost co nejvěrněji okamžik, atmosféra, dojem, prchavost chvíle to impresionisty zajímá malíři se vyjadřují barevnou skvrnou básníci malují přírodu slovem k zobrazení přírody jsou využívány počitky zrakové sluchové hmatové čichové

představitelé: Charles Baudelaire Antonín Sova

vystudoval práva působil jako úředník knihovny v Praze samotář - trpěl míšní chorobou a ta mu znemožňovala větší kontakt se světem i přesto je čtenářsky nejpřístupnějším a nejsrozumitelnějším básníkem hovoří se o něm také jako o jihočeském lyrikovi *1864 † 1928 Jaká je konkrétněji poezie Antonína Sovy?

především přírodní a milostná lyrika senzitivní, upřímná, intimní někdy se mluví o citlivém a nervním básnickém impresionismu zobrazuje krajinu – především jižní Čechy atmosféru se pokouší zachytit všemi smysly zrak - barvy sluch - zvuky čich - vůně hmat - dotek

Květy intimních nálad (1891) impresionistická přírodní lyrika, opěvuje krajinu jižních Čech náladové obrazy, vizuální dojem, do krajiny promítá své duševní stavy ocitáme se za vlažných večerů na hrázi rybníka, mezi šumícími olšemi, na břehu řeky v blízkosti rybářů Z mého kraje (1892) vrací se do rodného kraje, popisuje tamní krajinu, vzpomíná na lidi

V rákosí Po břehu v zeleni má noha zabloudila, vzdech keřů slyšeti a v rákosí chřest lkavý, šum řeky v mělčinách písčitých usínavý a z bažin rákosních je cítit vůně shnilá. Na teplé písčině jen tušíš bílá těla v koupeli červnové se opájeti chladem, údery veslařů, jak jedou v loďkách řadem, posloucháš v rákosí, jímž blýská řeka stmělá. Jen lehký vodní pták se přehoupne v tmu šera… vzduch tichne, vychladá, prost světelných vln voní, jen cos v tom tichu zní, much křídly cosi zvoní, a město v daleku zažehá světla sterá… Ty skrze rákosí žluť jemnou prosívají, ve vrby vetkány se třesou na lupení, že město tušit jen, jak pohrouženo v snění, a kol tmu velikou, již zamkl kdos v tom kraji… ukázka č. 1 Pracujte s pokyny v pracovním listu. Pracujte s pokyny v pracovním listu.

ukázka č. 1 – Česká básnická moderna. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1987, s. 87. ISBN PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století (od romantiků po buřiče): (pro výuku na středních školách). Sokolov: O.K.-Soft, ostatní použité obrázky pocházejí z databáze Microsoft klipart