Prostor v barokním umění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Svatý Václav – místa a památky spojené s jeho jménem
Advertisements

MALÍŘSTVÍ S KŘESŤANSKÝMI MOTIVY V ČESKÉ REPUBLICE
TAJEMSTVÍ ABSTRAKTNÍ MALBY II.
KUBISMUS a Pablo Picasso.
Baroko Baroko je umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky 1600 a Vznikl v Itálii a rozšířil se po celé Evropě a v jejích koloniích.
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Doba Charakteristika Znaky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Itálie Francie Španělsko
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Baroko v Čechách Sochařství 2. část
Evropské barokní sochařství
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Gotická kultura.
GOTICKÉ MALÍŘSTVÍ.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Baroko sochařství.
Baroko v Čechách Malířství 2. část
RENESANCE.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
III/2 7.A XV Dějepis Leonardo da Vinci, renesance, malby, vynálezy VII. ročník Mgr. Ladislav Hrdina Leonardo da Vinci.
17. a první polovina 18. století
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Gotika 12 st. – 16 st..
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc.  ( )  průkopník v sestrojení perspektivy  studium na přesných výpočtech  Nalezinec neviňátek.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
Malířství, sochařství GOTIKA
Katedrála v Kolíně nad Rýnem
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Umělecký přehled II. Renesance a baroko VY_32_INOVACE_5.3.VV2.02/Wi
Umělecký sloh vrcholného středověku
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech Regionální dějepisně zeměpisný katalog Třeboňska Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 Zpracováno.
ITALSKÉ VÝTVARNÉ BAROKO
Architektura tužkou a ve 3D
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Název: Stavební slohy - procvičování Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
GOTIKA ČESKÉ SOCHAŘSTVÍ. Znaky gotického sochařství ● Vertikalita ● Prohnutá osa těla (až esovitá) ● Odhmotnění postav ● Sochy nestojí volně v prostoru,
Barokní umění. Baroko (barok) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru) (zřejmě z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného.
Zobrazení prostoru a optické iluze. Perspektiva - definice „Perspektiva je geometrická transformace, spočívající v projekci trojrozměrného prostoru do.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_VV_4_KR_13_PAMATKY_CESKYCH_BUDEJOVIC_A_BLIZKEHO_OKOLI.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ZELENÁ HORA U ŽĎÁRU NAD SÁZAVOU – KOSTEL SV. JANA NEPOMUCKÉHO - poutní kostel sv. Jana Nepomuckého je od r zapsán na seznamu památek UNESCO - jedná.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
Lineární perspektiva v umění
Vánoční příběh ve výtvarném umění
Vznik lineární perspektivy
Úvod do umění renesance v Itálii
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: ZŠ Průhonice
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Zabranská Číslo
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
Křivonosková Kateřina
Krásný Bůh, cca 1230, hlavní průčelí katedrály v Amiensu
Radikálně barokní architektura
Úvod do umění renesance v Itálii
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Křivonosková Kateřina
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Výtvarné umění starověkého Egypta
Transkript prezentace:

Prostor v barokním umění Prostor kolem nás a my v něm Vstupme do prostoru uměleckého díla Strop barokního kostela se nejen otevírá do nebeské říše, ale ani vlastně nevíme, které prvky architektury jsou skutečné a které jen namalované. Barokní umění s iluzí prostoru a jeho pronikání a prolamování pracuje velmi často. Výukový materiál pro výtvarnou výchovu L.Kitzbergerová

Mistr Vyšebrodského oltáře Zvěstování Panně Marii Malíři středověku se řešením prostru v obraze příliš nezabývali. Jejich témata byla většinou náboženská a tak byl zřejmý symbolický význam obrazu. Nikdo od něj tedy nečekal, že se bude podobat viditelné skutečnosti. Na tomto obraze z poloviny 14. století si můžeme všimnout, jak malíř celý výjev obrací k divákovi. Anděl přece zvěstuje radostnou zprávu Panně Marii, ale ta ho ze svého trůnu vidí jen koutkem oka. Všimněte si i stromu v levé části. Je stejně veliký jako bílá lilie symbolizující Mariino panenství i královské předurčení jejího syna. Je strom tak daleko vzadu? Nebo je pravděpodobnější, že je to obyčejný pozemský strom, zatímco lilie je nebeské znamení?

Kostel Santa Maria Novella Florencie, 1425 -28 Masaccio Svatá Trojice Kostel Santa Maria Novella Florencie, 1425 -28 Renesance s vynálezem perspektivy přinesla možnost vytvářet v ploše obrazu nevídané iluze prostorové hloubky. Freska malíře Masaccia, nazývaná „díra ve zdi“ je dodnes atrakcí pro diváky. Kompozice obrazu a použitá perspektiva využívá divákovy zkušenosti – horizont je ve výši hlavy průměrně vysokého diváka, takže horní i dolní část obrazu vidí v přirozeném úhlu. h

Oplakávání mrtvého Krista Andrea Mantegna Dokonalé zvládnutí kresby a důsledné používání perspektivy umožnily malířům využívat iluze trojrozměrnosti velmi efektním způsobem. Andrea Mantegna patřil k mistrům prostorových iluzí. Při pozorném hledání zjistíme, že většina renesančních malířů pracovala v perspektivě s více horizonty. Hlavní horizont tohoto obrazu je mimo náš zorný úhel v průsečíku modrých linií. (1, 2, 3) Červené linie však tvoří rámec, který uzavírá Kristovo tělo v rámci viditelné plochy obrazu. (4, 5, 6, 7) Oplakávání mrtvého Krista

Perspektivní zobrazení má přesná pravidla Lineární perspektiva předpokládá pevné stanoviště pozorovatele i diváka Obraz je jakoby vložen mezi nás a pozorovanou scénu Naše místo v prostoru je přesně určeno a je mimo zobrazenou scénu Renesanční malíři používali při konstrukci obrazů různé pomůcky. Jednou z nich byla mřížka, která sloužila jako orientační síť, dělící plochu obrazu na menší díly.

Caravaggio - Večeře v Emauzích Italský malíř Caravaggio (vl. jménem Michelangelo Merisi) se stal vzorem pro nastupující barokní malbu jednak pro své zaujetí nepřikrášlenou skutečností, ale také tím, jak pracoval se světlem a prostorem. Jeho postavy vystupují v ostrém osvětlení z temného pozadí a prostor obrazu se tak otevírá pro diváka, jako by ho zval, aby se stal jeho součástí. Především rozpažené ruce poutníka v pravé části obrazu jako by spojovaly prostor obrazové scény s prostorem, v němž jsme my, diváci. Ústředním bodem našeho pohledu je Kristova hlava, která je také svorníkem celé kompozice. Ovál, tvořený spojením dalších nápadných bodů je typickým kompozičním prvkem barokního umění. Caravaggio - Večeře v Emauzích

Diego Velázquez Las Meninas Diego Velázquez portrétoval mnohokrát členy španělské královské rodiny i královského dvora. Jeho portrétní mistrovství jej řadí mezi nejvýznamnější osobnosti barokního realismu. V obraze Las Meninas však rozehrál i typicky barokní složitou hru s prostorem. Scéna ve vysokém šerém pokoji zachycuje malou infantku, obklopenou dvorními dámami. Princezna je však jen epizodní postavou. Pokud si pozorně prohlédneme obraz, najdeme malíře (1), který s paletou a štětcem stojí u plátna (2). Ale koho maluje? Zdá se, že se dívá na nás…ale nás přece nemaluje. Teprve teď si uvědomíme, že proti nám není obraz na stěně, (3), ale zrcadlo, v němž vidíme dvojici, která je modelem. Jsou to královští manželé, rodiče infantky. Malíř rafinovaně vtáhl diváka do obrazu, učinil jej součástí scény a přinutil jej k aktivní účasti na významech namalované scény.

Oválné a eliptické tvary, s nimiž se setkáváme v kompozici barokních obrazů i soch a v půdorysech barokních staveb, působí dynamicky a neurčitě. Elipsa je vlastně kruh viděný v prostoru. Ale zatímco kruh je stabilní tvar, který mění jen své rozměry, elipsovité a oválné tvary jsou nekonečně proměnlivé. Podívejme se, kolik jich najdeme na tomto obraze. (1, 2, 3.) Najdete ještě další?

Gianlorenzo Bernini Extáze sv. Terezie Prostor pro diváky se otevírá i v barokním sochařském díle. Slavné sousoší, zachycující mystický zážitek setkání s Boží láskou, se rozevírá jako náruč, jako by zvalo diváka k účasti na zázraku.

Prohlédněte si znovu Caravaggiův obraz Večeře v Emauzích. A úkoly na závěr: Prohlédněte si znovu Caravaggiův obraz Večeře v Emauzích. Zakreslete si jeho půdorys – obrys stolu a rozesazení postav včetně jejich gest. Podle nákresu si potom postavte scénu a jako herci se posaďte. Výjev si vyfotografujte a snímek porovnejte s obrazem. Totéž proveďte s obrazem Las Meninas od Diega Velázqueze. KONEC Literatura: Bláha, J., Šmšula, P.:Průvodce výtvarným uměním III, Coleová, A.:Perspektiva Pijoan, J.: Dějiny umění 5, 6, 7,