ICT-2-3-42 ČJ 5.ročník Význam slov II. Anotace: Prezentace obsahuje text k procvičení učiva o významu slov. Prezentace je prezentována interaktivně na tabuli. Autor: Mgr. Pavla Polanská Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Jazyk: Český jazyk Očekávaný výstup: žák porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova: slovo, význam slov, slova citově zabarvená Druh učebního materiálu: prezentace Druh interaktivity: aktivita Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání - první stupeň – druhé období Typická věková skupina 9 - 11 let Celková velikost – 382 kB – soubor ppt.
Kubula a Kuba Kubikula Vladislav Vančura Pozorně si přečti text. Jaký je rozdíl mezi slovem medvěd a medvědář? Význam slov II. - 5.ročník
Kubula a Kuba Kubikula Jednou chodil světem medvědář Kuba Kubikula a ten chlapík měl veliké potíže se svým medvědem Kubulou. Medvěd byl hajdalák a mlsoun. Nečesal se, nemyl a chodil jako ledajaká opice. Medvědář na něho: Kubulo sem a Kubulo tam, Kubulo a Kubuličko, ale kdepak! Medvěd ne a ne postát, ne a ne si utřít hubu, ne a ne se dát vyhřebelcovat a vyčistit uši. S jídlem to bylo pramizerné a o koupání ani řeč. Lidičky, co měl ten Kubula blech! Jářku tisíc a jednu. Pět set jich spalo ve dne a pět set v noci. Noční blechy byly, toť se ví, načernalé a denní nažloutlé. Ta, která přebývala, měla kropenaté tělíčko a dávala pozor na ostatní, aby šly spát a včas vstávaly. Kubula se bez přestání věčně drbal. „Co ty, Kubulo, se budeš věčně drbat?“ povídá medvědář, ,,já tě naučím! Vždyť se tě děti bojí a žádná maminka jim nedovolí si s tebou hrát.“ „To jsou řeči,“ odpověděl medvěd Kubula, ,,to jsou řeči, abys věděl, já se každému líbím.“ Kuba Kubikula zavrtěl hlavou a povídá si sám pro sebe: ,,Však já na tebe, synáčku, vyzraju. Víš, co udělám, postraším tě medvědím Barbuchou.“
Slova citově zabarvená – jsou například slova zdrobnělá, mazlivá, nebo naopak slova vulgární, hrubá. Vypiš z textu slova: Hanlivá ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Lichotivá ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...
Znáš celý příběh? Odpovídej na otázky. Pozorně si přečti text. Víš, kdo je to Barbucha? ………………….…................................ Kolik blech bylo v kožichu? ………………………........................... Obrázek č.2 Obrázek č.3
Citační záznam této e-knihy: VANČURA, Vladislav. Kubula a Kuba Kubikula [online]. V MKP 1. vyd. Praha: Městská knihovna v Praze, 2013 [aktuální datum citace e-knihy – př. cit. rrrr-mm-dd]. Dostupné z: http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/79/96/17/kubula_a_kuba_kubikula.pdf. Obrázek … http://cs.detske-hry.com/kubula-a-kuba-kubikula-11281.htm Obrázek č.2 … http://www.ceskatelevize.cz/porady/898739-kubula-a-kuba-kubikula/286350950970005/ Obrázek č.3 … http://www.ceskatelevize.cz/porady/898739-kubula-a-kuba-kubikula/286350950970005/