24.1 Želvy, krokodýli Jsou všechny želvy pomalé? Čím se želvy živí?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HATERIE, ŽELVY, KROKODÝLOVÉ
Advertisements

Ověř si své znalosti z živočišné říše.
Plazi.
44.1 Člověk – pohybová soustava – svaly II.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Plazi - druhy.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Plazi opakování Pro 7. třídy.
Plazi Plazi jsou obratlovci
ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org. Autor : Helena Jordánová, Mgr. ZKOUŠÍM, BÁDÁM … OBRATLOVCI VY_32_INOVACE_4.
23.1 Plazi Není plazem vše, co se plazí…
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Člověk a jeho svět Ročník.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti.
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
27.1 Systém ptáků a jejich význam
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Plazi – želvy.
Plazi-želvy a krokodýli
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
25.1 Ještěři, hadi Který ještěr je největší na světě?
36.1 ŠELMY II. Kdo by vyhrál souboj mezi lvem a tygrem?
Autor: Mgr. Hana Krajčová
VY_52_INOVACE_Př Plazi(prezentace, test) Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda- Přírodopis.
Želvy.
Jsou opice skutečně našimi předky?
Elektronická učebnice - II
Elektronická učebnice - II
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_534_Př8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodopis Ročník:
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - II
VY_32_INOVACE_2P.7_8.05 Autor: Mgr. Pavel Jeřábek Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Přírodopis, třída ZŠ Listopad 2012 Základní škola.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Elektronická učebnice - II
Jsou všechny šelmy opravdovými šelmami?
Savci.
KROKODÝLI.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
ŽELVY Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/ Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je.
Elektronická učebnice - II
SAMOSTUDIUM TEST ROSNIČKA ZELENÁ ROPUCHA OBECNÁ SKOKAN HNĚDÝ
KROKODÝLI JSOU VELMI STARÝM ŘÁDEM PLAZŮ, MEZI KTERÉ PATŘÍ KROKODÝLI, ALIGÁTOŘI, KAJMANI A GAVIÁLOVÉ. JSOU TO PREDÁTOŘI ŽIJÍCÍ V TROPICKÝCH OBLASTECH.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 7 Autor: Mgr. Iveta Votápková Ptáci-opeření vládci vzduchu Pětilístek: křídla
Obratlovci Pětilístek: páteř
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
zpracovaný v rámci projektu
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Živočichové u vody 3. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Zoologie bezobratlých a obratlovců
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
PLAZI – ŽELVY A KROKODÝLI (zajímavosti)
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Plazi VY_52_INOVACE_1A_27 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ŽELVY A KROKODÝLI (po výkladu si zapiš do sešitu)
OBRATLOVCI - POPIS Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Živočichové.
Krokodýli (c) Mgr. Martin Šmíd.
Elektronická učebnice - II
Želvy a krokodýli.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

24.1 Želvy, krokodýli Jsou všechny želvy pomalé? Čím se želvy živí? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.1 Želvy, krokodýli Jsou všechny želvy pomalé? Čím se želvy živí? Z čeho je jejich krunýř? Můžeme želvu potkat v přírodě? Jaký je rozdíl mezi krokodýlem a aligátorem? Jak mohou být velcí? Z čeho je jejich brnění? Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Michal Burian

24.2 Co už víš? Krokodýli jsou nebezpeční predátoři. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.2 Co už víš? Krokodýli jsou nebezpeční predátoři. Jejich tělo je chráněno krunýřem – u každého řádu ovšem jiným. Oba řády patří mezi plazy. Teplota jejich těla se přizpůsobuje teplotě okolí. Dýchají plícemi, mají kloaku. Krokodýli i želvy jsou velmi starými řády. Vejce kladou do písku, půdy – z nich se pak líhnou mláďata, o něž se nikdo nestará. Želvy mohou být suchozemské i vodní.

24.3 Jaké věci se dozvíme o želvách Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.3 Jaké věci se dozvíme o želvách ŽELVY želva bahenní - kostěný krunýř přirostlý k páteři (ochrana před predátory) - končetiny - krátké, silné fce: kráčivá, hrabací a veslovací - teplé oblasti, i mírný pás (v zimě se zahrabou a upadnou do stavu strnulosti) - Evropa, 25cm, 1kg - je dravá - loví žáby, čolky, ryby… - v ČR – chráněna jako kriticky ohrožený druh - bezzubé čelisti kareta pravá - suchozemské – býložravci × vodní - většina predátoři želva žlutohnědá - tropy (volné moře), 1m, až 8O kg - všežravec, končetiny - ploutve - kriticky ohrožený druh - loveny pro maso, vejce, krunýř - samice naklade do písku až 150 vajec - všežravec, často v zajetí, 30cm, Evropa

24.4 Jaké věci se dozvíme o krokodýlech? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 24.4 Jaké věci se dozvíme o krokodýlech? - velcí plazi, žijí obojživelným způsobem mimo Evropu - Afrika, největší až 6-7 m - nejznámější, samci - samotáři - nebezpečný predátor – svou kořist stáhne pod vodu, kde ji utopí - potrava: plazi, ptáci, savci (i buvoli) - obrovský stisk tlamy x neumí žvýkat, potravu trhá a polyká velké kusy - 20–80 nakladených vajec na břehu chrání před predátory a pak mláďatům pomáhá do vody - predátoři (hlavně ryby, ale i suchozemské obratlovce - při napajedlech) silně ozubené čelisti - chováni na farmách (boty, kabelky,…) - k pohybu ve vodě - ocas, zadní konč. (blány) - vejce kladou na břehu do písku - po vylíhnutí - instinktivně do vody krokodýli - na hřbetě silně zrohovatělou kůži aligátor severoamerický krokodýl nilský - JV S Ameriky, největší až 5-6 m - močály, bažiny, řeky - má širší tlamu než krokodýl - potrava – ryby, želvy, ptáci, středně velcí savci - samice staví hnízdo pro nakladení vajec, to chrání, pak i mláďata - chován pro kůži

24.5 Procvičení a příklady b. Vysvětli, jakým způsobem loví krokodýl. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.5 Procvičení a příklady b. Vysvětli, jakým způsobem loví krokodýl. a. Přiřaď (napiš) správně krokodýla a aligátora. pro správnou odpověď mrkni na předchozí slide c. Urči, jestli na obrázku je kareta pravá, nebo želva bahenní. Vysvětli, v čem se liší suchozemské želvy od těch vodních. správné odpovědi najdeš na slidu číslo 3

24.6 Něco navíc pro šikovné další zástupci Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.6 Něco navíc pro šikovné Stisk tlamy krokodýla je obrovský (naměřen přes 2400 kg). ALE člověk dokáže udržet jeho tlamu zavřenou, protože svaly pro otvírání tlamy má krokodýl slabé. Krokodýl umí ve svém těle posouvat játra a plíce, a měnit tak tím svoje těžiště i hloubku ponoru. Po vylíhnutí malí krokodýlci vydávají zvláštní zvuky, které přivábí matku, s ní ale také predátory. Matka je pak odnáší v tlamě do vody. Oči krokodýlů mají třetí průhledné víčko, které umožňuje vidění pod vodou. Mořské želvy mají poblíž očí žlázky produkující slané slzy, zbavují se nadbytečné soli získané z mořské vody, již pijí. Jakým způsobem želvy vtahují krk do krunýře? - některé dokáží zatáhnout krk a hlavu pod páteř - jiné ji schovávají do krunýře na levou nebo pravou stranu Největší želvou na světě je kožatka velká. - mořská želva, váha i přes 900 kg, krunýř až 2 m Nejmenší želvou je poddruh želvy trpasličí. - měří necelých 8 cm a váží pouhých 140 g. gaviál indický další zástupci želva sloní - až 2m, 250kg, ostrov Galapágy, živí se listím, špatně vidí x výborný sluch kareta obrovská - 1,5m, 230kg, jen na Seychel. ostrovech, známá svou migrací – kladou vejce na pláž, kde se narodily kajman černý - J.Am.

To hear this song, click here Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Biology 24.7 CLIL I am Schnappi the little crocodile 1. I am Schnappi the little crocodile. I come from Egypt, it lies right on the Nile. At first I lay in an egg, Then I schni- schna- snap myself free. R: Schni Schna Schnappi Schnappi Schnappi Schnapp Schni Schna Schnappi Schnappi Schnappi Schnapp 2. I am Schnappi the little crocodile, I have sharp teeth and they are quiet pretty. I hog what I can snap, Yes I snap because I can do it so well. R: Schni Schna Schnappi… 3. I am Schnappi the little crocodile, I like to snap, it's my favorite game. I creep onto my mommy, And show her how I can snap. R: Schni Schna Schnappi… 4. I am Schnappi the little crocodile, And because I'm snapping I don't get there very much. I briefly bite into my dad's leg, And then I easily shrink. R: Schni Schna Schnappi Schnappi Schnappi Schnapp (Snap) Schni Schna Schnappi (Yes) Schnappi Schnappi Schnapp (Snap) Schni Schna Schnappi (Mhmm) Schnappi Schnappi Schnapp (Yes) Schni Schna Schnappi Schnappi (Hmm) Schnappi Schnapp To hear this song, click here

24.8 Test znalostí 1. Krunýř želvy … Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.8 Test znalostí 1. Krunýř želvy … a. je přirostlý ke kůži. b. je přirostlý ke kostře. c. je součástí kůže. d. je volně. 2. Která želva je největší na světě? a. kareta obrovská b. želva sloní c. kožatka velká d. želva bahenní 3. Krokodýl vidí pod vodou díky… a. průhledným víčkům. b. třetímu průhlednému víčku. c. mezerám mezi víčky. d. …pod vodou nevidí. 4. Krokodýli jsou __________, kteří svou kořist __________ a __________? a. skvělí lovci, vystraší a zakousnou b. predátoři, stáhnou pod vodu a utopí ji c. rybožravci, dostihnou a zabijí ocasem d. masožravci, vystopují a uštvou Správné odpovědi: b c

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.9 Použité zdroje, citace http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Emys_orbicularis_2009_G1.jpg (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelva_%C5%BElutohn%C4%9Bd%C3%A1 (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/Kareta_prav%C3%A1 (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/Krokod%C3%BDl_nilsk%C3%BD (slide 4) http://www.ezoo.cz/zvire.php?zvire_id=29 (slide 4) http://www.bugbog.com/travel_safety/dangerous_animals/crocodile_attacks.html (slide 4) http://www.wildafrica.cz/cs/zvire/krokodyl-nilsky/ (slide 6) http://exoticka-zvirata.webnode.cz/products/kareta-obrovska-chelonia-mydas-/ (slide 6) Obrázky z databáze klipart

24.10 Anotace Autor Michal Burian Období 07 – 12/2012 Ročník 7. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis 24.10 Anotace Autor Michal Burian Období 07 – 12/2012 Ročník 7. ročník Klíčová slova Želva, krunýř, krokodýl, potrava, končetiny, ploutve. Anotace Prezentace zabývající se řády želv a krokodýlů, jejich vybranými zástupci a tím, kde žijí a čím se živí.