Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT AutorIng. Jiří Tocháček Číslo materiáluVY_32_INOVACE_AUT_1U_TO_21_10 NázevPneumatické a hydropneumatické odpružení Druh učebního materiáluPrezentace PředmětAutomobily RočníkPrvní – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“ Tématický celekPodvozky motorových vozidel AnotaceZáklady pneumatického a hydropneumatického odpružení Metodický pokynVýklad je veden pomocí data projektoru a počítače. Klíčová slovaPneumatické a hydropneumatické odpružení Očekávaný výstupŽák se seznámí se základy pneumatického a hydropneumatického odpružení používaného na vozidlech. Datum vytvoření
Pneumatické a hydropneumatické odpružení vozidel Pneumatické odpružení vozidel - pruží vzduch uzavřený v nádobě, vytvořené z pružného měchu, nebo ocelového válce, v níž je píst těsněn membránou; - nelze použít pístu těsněného kroužky; - použití u užitkových vozidel např. nákladní automobily, autobusy, přívěsy, návěsy apod..Omezeně se používají i u osobních automobilů např. firma Mercedes-Benz. Konstrukce - pružný měch, popř. válec s pístem a membránou ; - v horní části otvor ( pro spojení s ostatními částmi systému) ; - náplní pružiny je vzduch popř. dusík.
Vlastnosti pneumatických pružin - značná konstrukční složitost ; - pružina nemá schopnost vést nápravu ; - progresivita pérování je samočinná, plynoucí z principu činnosti systému; - pružina nemá samotlumící účinky. Systém má dále následující vlastnosti : - udržuje samočinně vzdálenost podlahy od náprav ; - rozmanitý tvar pružin ; -pružiny jsou rozměrné ( použití relativně malého tlaku ). Vzduchové pružiny nemohou přenášet žádné síly kola, z toho důvodu se umísťují mezi vodicí ramena a nápravy, např. sdruženou řídící nápravu a karoserii (viz. Výše uvedený obrázek). Hydropneumatické odpružení vozidel Jde o kombinaci pneumatické pružiny kombinované s pracovním válcem. Funkce pružiny v sobě spojuje pružení a tlumič v jednom. V přetlakové kouli se vypouštěním nebo načerpáním hydraulického oleje stlačuje konstantní množství plynu (dusíku).Plyn a olej odděluje membrána a mají stejný tlak, který je vytvářen vysokotlakým čerpadlem (180 Mpa). Ventily mezi pracovním válcem a přetlakovou kouli škrtí tok oleje v obou směrech a působí tím jako tlumič vibrací. Pístnice hydraulického válce je upevněna na příčném rameni zavěšení kol.
Vyrovnání úrovně Ventilem je možné ovládat světlost karoserie. Zvýšení hmotnosti vede ke zvýšení tlaku oleje ve válci a také tlak v dusíkové náplni se zvýší stejným způsobem. Pružina je tvrdší a protože se zvyšuje množství vibrací karoserie, pružení je méně komfortní. Lze provést montáž třetí přetlakové koule a tím zvýšit objem plynu. Podvozek se stane komfortnější.
Použité podklady: 1. PodvozkyIng. Zdeněk Jan, Ing. Bronislav Ždánský 2. Příručka pro automechanika Rolf Gscheidle a kolektiv 3. AutomobilyMilan Pilárik, Jiří Pabst Autoexpert – časopis pro autoopravárenství Automobil Revue