Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Slovní úlohy - Pohyb Název sady DUM Slovní úlohy řešené rovnicí Číslo DUM VY_32_INOVACE_17_S1-16 Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace Vzdělávací obor Matematika Ročník 9. Autor, datum vytvoření Mgr. Vítková Yweta, Doporučená ICT a pomůcky PC, MS Office 2010, dataprojektor, plátno
Anotace: DUM se zaměřuje na výpočet slovních úloh na pohyb. Úlohy jsou řešeny rovnicí o jedné neznáme. Důraz je kladen na zápis slovní úlohy do tabulky a grafické znázornění podmínek úlohy. Je vhodné využít při vyvozování učiva. Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání CZ.1.07/1.4.00/ Doporučení pro pedagoga: V této sadě příkladů jsou zahrnuty dva typy příkladů, se kterými se žáci mohou setkat. Žáci musí znát základní fyzikální veličiny – dráha, rychlost, čas. Dva příklady jsou detailně vyřešené, třetí příklad je situován do našeho regionu a navazuje na učivo zeměpisu – práce s atlasem. Žáci si zde uvědomí využití slovních úloh v běžném životě.
Dráha Rychlost Čas
s1s1 s2s2 s 1 = s 2
Pepa Tomáš
Zvolíme správný vztah pro dráhu
Ověření
1.parník 2. parník
Zvolíme správný vztah pro dráhu
Ověření
Řeš samostatně
Znázornění podmínek úlohy
Zápis provedeme do tabulky, ve které nebude neznámá auto na sever2 h auto na jih2 h
ROSECKÁ, Zdena. Algebra: učebnice pro 9. ročník. Brno: Nová škola, ISBN Obrázky použity z galerie Microsoft Office 2010.