Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Fyzika Název programu: Turbodmychadlo Vypracoval: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Turbodmychadlo
Turbodmychadlo Obecné informace: Typ čerpadla určeného k čerpání plynů Vyvinuto pro letecké motory – nedostatek vzduchu ve velkých nadmořských výškách Rozšířeno hlavně u spalovacích motorů – zvýšení výkonu Výhody a nevýhody: Hlavní výhodou je nárůst výkonu při minimálním zvýšení hmotnosti Nevýhodou je zvýšení kompresního poměru – náchylnost k samozápalům
Princip turbodmychadla Turbodmychadlo je poháněno výfukovými plyny Dmychadlo vhání a stlačuje vzduch v prostoru válce Výfuková a dmychadlová turbína jsou nasazeny na stejné hřídeli Se zvýšením množství vzduchu je nutné množství Účinnost turbodmychadla se pohybuje kolem 80% U motoru 1.2 TSI pracuje turbodmychadlo v rozmezí otáček 1500 ot./min. - 3500 ot./min. Pro zvýšení rozsahu otáček se u turbodmychadel zavedla proměnlivá geometrie lopatek nebo více turbodmychadel za sebou.
Chlazení Chlazení turbodmychadla Turbodmychadlo je chlazeno motorovým olejem Pro dostatečné chlazení turbodmychadla je nutné zajistit neustálý oběh olej motorového oleje Před zastavením vozidla je nutné turbodmychadlo nechat asi dvě minuty dochladit Chlazení stlačeného vzduchu Stlačovaný vzduch se při cestě do válce zahřívá Tento problém se eliminuje mezichladičem stlačeného vzduchu - Intercooler
Konstrukce turbodmychadla Turbodmychadlo se otáčí velmi rychle – 10 000 až 300 000 ot./min Tak vysoké otáčky by představovaly problém pro klasická kuličková ložiska, která by mohla explodovat Proto se používají fluidní ložiska, ve kterých jsou pohybující se části odděleny a zároveň chlazeny tenkou vrstvou motorového oleje EGR ventil zabraňuje poškození turbodmychadla při brždění motorem Přebytečný vzduch se vyfoukne zpět do sání
Spolehlivost turbodmychadla Nasávaný vzduch musí být čistý Výfukové plyny musí bez pevných částic Po jízdě na vysoký výkon se musí motor před vypnutím nechat běžet ještě zhruba 2 minuty na volnoběh a umožnit tak dochlazení turbodmychadla Pokud se tak nestane a motor se vypne, olej přestane cirkulovat a zůstane v přehřátém turbodmychadle, kde může dojít k jeho přepálení oleje Přepálený olej potom může ucpat svůj přívod a způsobit tak poškození turbodmychadla
Turboefekt Okamžik mezi sešlápnutím plynového pedálu a začátkem zátahu motoru Doba mezi zvýšením množství zápalné směsi v prostoru válce a nárůstem tlaku na lopatkách turbodmychadla Nepříjemný zejména pro spolujezdce Zabránění turboefektu Někteří výrobci používají namísto jednoho velkého turbodmychadla dvě menší (každé pracuje v jiném rozsahu otáček) U některých benzinových motorů jsou využívány výhody mechanického kompresoru a turbodmychadla zároveň Malý kompresor pracuje pouze v nižších otáčkách Ve vyšších otáčkách práci plynule převezme turbodmychadlo
Aktivita I Popište význam EGR ventilu
Aktivita II Popište význam turbodmychadla a zaměřte se na jeho výhody na nevýhody
Použitá literatura JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 1. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 2. Brno : Avid, 2004. 120 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 3. Brno : Avid, 2004. 220 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 4. Brno : Avid, 2004. 350 s.