Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Advertisements

Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Palivová soustava vznětových motorů
Spalovací motory zážehové
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Rozvody dvoudobých a čtyřdobých motorů
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Tutorial: Physics Topic: Gearboxes Prepared by : RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Chlazení motorů Střední odborná škola Otrokovice
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Wankelův motor Střední odborná škola Otrokovice
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Spalovací Motory Benzínové
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Vynalezl ho německý vynálezce Rudolf Diesel Patří do skupiny vznětových motorů Palivo je do motoru dopravováno odděleně od vzduchu Do spalovacího prostoru.
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Konstrukce zážehových a vznětových motorů Konstrukce zážehových a vznětových motorů OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
VY_32_INOVACE_AUT2_19 Retardéry. Účelem retardéru je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Retardér nelze použít ani jako brzdu parkovací. Používají.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_A_18.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – srovnání s dynamem Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
VY_32_INOVACE_ROZ_18 Zvláštní provedení ventilových rozvodů.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Elektronika brzd I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových.
Název:Základy systémů ABS a ASR Autor:Ing.Karel Hrádek Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Brzdy Ročník:druhý Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_01.
Tato prezentace byla vytvořena
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Rozdělení Podle způsobu zapálení pohonné směsi  Zážehové motory  Vznětové motory Podle počtu pracovních dob  Dvoudobé motory  Čtyřdobé motory.
Transkript prezentace:

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Fyzika Název programu: Turbodmychadlo Vypracoval: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Turbodmychadlo

Turbodmychadlo Obecné informace: Typ čerpadla určeného k čerpání plynů Vyvinuto pro letecké motory – nedostatek vzduchu ve velkých nadmořských výškách Rozšířeno hlavně u spalovacích motorů – zvýšení výkonu Výhody a nevýhody: Hlavní výhodou je nárůst výkonu při minimálním zvýšení hmotnosti Nevýhodou je zvýšení kompresního poměru – náchylnost k samozápalům

Princip turbodmychadla Turbodmychadlo je poháněno výfukovými plyny Dmychadlo vhání a stlačuje vzduch v prostoru válce Výfuková a dmychadlová turbína jsou nasazeny na stejné hřídeli Se zvýšením množství vzduchu je nutné množství Účinnost turbodmychadla se pohybuje kolem 80% U motoru 1.2 TSI pracuje turbodmychadlo v rozmezí otáček 1500 ot./min. - 3500 ot./min. Pro zvýšení rozsahu otáček se u turbodmychadel zavedla proměnlivá geometrie lopatek nebo více turbodmychadel za sebou.

Chlazení Chlazení turbodmychadla Turbodmychadlo je chlazeno motorovým olejem Pro dostatečné chlazení turbodmychadla je nutné zajistit neustálý oběh olej motorového oleje Před zastavením vozidla je nutné turbodmychadlo nechat asi dvě minuty dochladit Chlazení stlačeného vzduchu Stlačovaný vzduch se při cestě do válce zahřívá Tento problém se eliminuje mezichladičem stlačeného vzduchu - Intercooler

Konstrukce turbodmychadla Turbodmychadlo se otáčí velmi rychle – 10 000 až 300 000 ot./min Tak vysoké otáčky by představovaly problém pro klasická kuličková ložiska, která by mohla explodovat Proto se používají fluidní ložiska, ve kterých jsou pohybující se části odděleny a zároveň chlazeny tenkou vrstvou motorového oleje EGR ventil zabraňuje poškození turbodmychadla při brždění motorem Přebytečný vzduch se vyfoukne zpět do sání

Spolehlivost turbodmychadla Nasávaný vzduch musí být čistý Výfukové plyny musí bez pevných částic Po jízdě na vysoký výkon se musí motor před vypnutím nechat běžet ještě zhruba 2 minuty na volnoběh a umožnit tak dochlazení turbodmychadla Pokud se tak nestane a motor se vypne, olej přestane cirkulovat a zůstane v přehřátém turbodmychadle, kde může dojít k jeho přepálení oleje Přepálený olej potom může ucpat svůj přívod a způsobit tak poškození turbodmychadla

Turboefekt Okamžik mezi sešlápnutím plynového pedálu a začátkem zátahu motoru Doba mezi zvýšením množství zápalné směsi v prostoru válce a nárůstem tlaku na lopatkách turbodmychadla Nepříjemný zejména pro spolujezdce Zabránění turboefektu Někteří výrobci používají namísto jednoho velkého turbodmychadla dvě menší (každé pracuje v jiném rozsahu otáček) U některých benzinových motorů jsou využívány výhody mechanického kompresoru a turbodmychadla zároveň Malý kompresor pracuje pouze v nižších otáčkách Ve vyšších otáčkách práci plynule převezme turbodmychadlo

Aktivita I Popište význam EGR ventilu

Aktivita II Popište význam turbodmychadla a zaměřte se na jeho výhody na nevýhody

Použitá literatura JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 1. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 2. Brno : Avid, 2004. 120 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 3. Brno : Avid, 2004. 220 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 4. Brno : Avid, 2004. 350 s.