Josef Václav Sládek Český jazyk 7. ročník ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Naše obec – Rožmitál p. Tř
Advertisements

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Galík, J.: PANORAMA ČESKÉ LITERATURY Bauer, A.: Čeština na dlani, přehled světové a české literatury.
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Sluneční soustava – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
MÁJOVCI lit. skupina let 19. století vydali almanach Máj
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
Jan Drda Český jazyk 6. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek objemu
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Rožmitál pod Třemšínem OSOBNOSTI
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Člověk v rytmu času Výchova k občanství 6. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 2.ročník ZŠ Zábavná matematika
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Prvouka – 2. ročník ZŠ „Rožmitál pod Třemšínem“
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Převody jednotek hmotnosti - 1 Matematika - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Zaokrouhlování – 5. ročník
Početní výkony s desetinnými čísly - 1
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Početní výkony s desetinnými čísly - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Určování druhé mocniny a odmocniny
Dělení se zbytkem 5. ročník
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Představení J. V. Sládka a jeho díla Ročník.
VY_32_INOVACE_20_Literatura 19. století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Václav Sládek Český básník a překladatel
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Jarní květiny Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Opakování z literatury 8. r.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Transkript prezentace:

Josef Václav Sládek Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Josef Václav Sládek Český jazyk 7. ročník ZŠ

Josef Václav Sládek 27.10. 1845 - 28.6. 1912  český básník a překladatel, organizátor literárního života

Život J. V. Sládka Narodil se 27.10.1845 ve Zbiroze, otec byl zednický mistr. Po ukončení Akademického gymnázia začal studovat přírodní vědy, vedle toho cizí jazyky a literaturu. Oblíbil si poezii Baronovu, Burnsovu. Spolu se Svatoplukem Čechem psal do almanachu Ruch. Vedle ohlasů lidové poezie s milostnou tématikou, psal J.V.Sládek do Ruchu i básně vlastenecké. Roku 1868 podnikl cestu do Ameriky – dostal nabídku učit syna chicagského obchodníka češtině. Zde pobyl dva roky.

Život J. V. Sládka Po návratu působil v redakci Národních listů a jako profesor angličtiny. Roku 1873 se oženil s Emilíí Nedvídkovou, ale po roce Emílie umírá po porodu mrtvého dítěte. Po několika letech osamění se J. V. Sládek oženil podruhé. V novém manželství nalezl pohodu a podporu, která mu pomáhala v těžkých chvílích. Od roku 1877 se stal redaktorem časopisu Lumír. Kolem časopisu soustředil básnickou skupinu v čele s Jaroslavem Vrchlickým aj. Zeyerem (Lumírovci). Nervová nemoc a sled událostí se odráží v jeho verších až do konce. Zemřel 28.6.1912 ve Zbiroze.

Vztah J. V. Sládka k Rožmitálu p. Tř. Památník Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami: - je muzeum věnované zejména zdejším pobytům skladatele A. Dvořáka, který si toto místo značně oblíbil a získával tu inspiraci k tvorbě. Nachází se na západním okraji obce Vysoká u Příbrami mezi Příbramí a Rožmitálem pod Třemšínem. Budovu zámečku v novorenesančním slohu nechal postavit Dvořákův švagr Václav Kounic; byla dokončena spolu s okolním anglickým parkem podle projektu architekta Čeňka Gregora roku 1878.

Vysoká u Příbrami Kounic Dvořákovi umožnil zámeček navštěvovat kdykoli se mu zachtělo; roku 1884 od Kounice Dvořák koupil nedaleký starší špýchar, který nechal přestavět na rodinný domek a učinil z něj pak letní sídlo kam často jezdil s rodinou. Do Vysoké Dvořák zajížděl až do své smrti roku 1904. V letech 1897 a 1898 v zahradním domku na okraji parku žil a tvořil básník Josef Václav Sládek.

O dílech J. V. Sládka Autorovy zážitky z Ameriky se uplatnily v první sbírce Básně (1875). Následovala sbírka Jiskry na moři (1880), Světlou stopou (1881), Na prahu ráje (1883), Ze života (1884), Sluncem a stínem (1887). Písně rodného Berounska oživil ve svých ohlasových sbírkách: Starosvětské písničky a jiné písně, Směska. Josef Václav Sládek stále tíhnul k venkovskému prostředí, jevilo se mu ideálnějším. Viděl zde sice chudobu, zaostalost a těžký život, ale viděl zde naději, že usilování jednotlivce může mít svůj smysl. Venkovské prostředí bylo námětem sbírky Selské písně a České znělky (1890).

O dílech J. V. Sládka Josef Václav Sládek psal i verše pro děti: Zlatý máj (1887), Skřivánčí písně (1888), Zvony a zvonky (1894). V básních pro nejmenší učí děti lásce k domovu, k přírodě, k rodičům. Verše jsou jednoduché, blízké dětem, využil v nich znalosti poetiky lidové písně a říkadla a tím se přiblížil dětskému čtenáři. V závěrečných sbírkách V zimním slunci (1897), Za soumraku (1907), Dvě knihy veršů – Nové selské písně a Léthé a jiné básně (1909)

Překladatelská činnost Důležitá je i Sládkova překladatelská činnost – přeložil cca 33 svazků dramatických děl W. Shakespeara a další verše anglo-amerických básníků. Drobnější překlady zařadil do své knihy Spisy básnické (1907).

Přehled děl J. V. Sládka Básně -1875, první Sládkova kniha básní. Vyjadřuje básníkovo prožité trauma ze smrti jeho ženy a dítěte. Na rozdíl od Vrchlického a Nerudy nepoužívá ve svém díle tolik pesimismu. Idyličnost a laciný optimismus jsou mu cizí.V básni Na hrobech indiánských reaguje na útlak indiánů v Americe. Jiskry na moři - 1880, kniha básní, vlastenecká lyrika. Básně nejsou již tak pesimistické, ásníkovo trauma vytlačuje jeho znovunabyté štěstí. Sbírky básní, ve kterých je zdůrazněno básníkovo společenské cítění a vzpomínky z dětství: Světlou stopou- 1881 Na prahu ráje - 1883

Přehled děl J. V. Sládka Ze života - 1884, sbírka básní. Vlastenecky laděné básně popisují protifeudální odpor z dob minulých a ničivý kapitalismus z doby přítomné. Sluncem a stínem - 1887, sbírka básní, vzpomínky na zemřelou ženu, ale i na následující rodinné štěstí. V básních se Sládek zamýšlí nad životem a smrtí. Jeho choroba ho velmi trápí, cítí, že se blíží jeho smrt, přesto ji nebere jako absolutní konec. Hledá útěchu u Boha. Selské písně a české znělky - 1897, lyrická sbírka se snaží o vyrovnání se špatnými obdobími autorova života. Bolest v ní básník přijímá jako součást života. Objevují se zde náboženské úvahy, sociální poezie a balady.

Sbírky básní pro děti: V těchto sbírkách autor nepoužívá moralizování, ale snaží se pochopit dětskou psychiku. Nechce dětem vnucovat názory dospělých. Zlatý máj - 1887 Skřivánčí písně - 1888 Zvony a zvonky - 1894

Uhádnete název básně, popřípadě básnickou sbírku? „Dubnové jitro vlhké a šedé dláždění mokrým odrazem leští, na rohu ulice v drobounkém dešti, na ruce drobounké děťátko bledé, talířek fialek na druhé dlani, stojí tu žena opřena k hrani. Kdo by ji neviděl, když kráčí kolem, kdo by si nekoupil kytičku fial? - na děcko s úsměvem, na matku s bolem pohlédne, líto mu, kvítku že přijal - Fialy, fialy, - květ jarní v lese - jak na vás dívá se to dítě bledé, němé tak, smutné tak - a zimou se třese.“

báseň Fialy básnická sbírka Světlou stopou ŘEŠENÍ báseň Fialy básnická sbírka Světlou stopou

Josef Václav Sládek 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Internet obrázky z internetu Světlou stopou – J. V. Sládek Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)