Aktuality z integrace veřejné dopravy v kraji Vysočina doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzita Pardubice
Shrnutí předchozí přednášky na semináři v roce 2009 (1/3) počátky snah o integraci ještě za „okresů“ impuls pro úvahu o IDS vznikem IDS JMK 2004/5: „Integrovaný dopravní systém veřejné dopravy v Havlíčkově Brodě“ = po výstavbě nového autobusového terminálu vedle žst. se umožní časově krátký přestup mezi MAD, autobusy a vlaky (tj. scestné použití pojmu IDS) 2
Shrnutí předchozí přednášky na semináři v roce 2009 (2/3) 2003-4: „Studie optimalizace dopravní obslužnosti a možnosti integrovaného dopravního systému kraje Vysočina“. IDS JMK hodnocena pozitivně obyvateli a samosprávou z východní části kraje Vysočina = přirozená spádovost k Brnu snahy o připojení k IDS JMK (úspěšně od 1.7.2007 trať č. 240 po Náměšť nad Osl.) 3
Shrnutí předchozí přednášky na semináři v roce 2009 (3/3) KrÚ: negativně k rozšiřování IDS JMK 2008 - Projekt náhrady části rozsahu drážní dopravy za dopravu linkovou (zkrác. název) v návrhu byly varianty snížení o 5, 10, 15, 30% možnost zrušení provozu na některých tratích Krajský úřad k redukci vydal tiskovou zprávu „SŽDC svévolně ruší vlakové spoje na Vysočině“, obsahující několik nepřesností 4
Nová studie krajského IDS 2009: „Studie proveditelnosti zavedení integrovaného dopravního systému v podmínkách kraje Vysočina“ cílem bylo „posoudit možnost vzniku integrovaného systému veřejné dopravy“ na území kraje Vysočina podle požadavků zadavatele studie 5
Sporný obsah nové studie (1/2) věcné chyby v analýze současného stavu doporučeno integrovat osobní železniční dopravu a MHD Jihlava až ve druhé etapě, tedy po ukončení první etapy s integrací VLAD a všech ostatních systémů MHD/MHD navrženo, aby „za železniční spoje (minimálně!) o víkendech nebyla prováděna úhrada z rozpočtu v rámci DO, ale aby tyto spoje byly financovány (jako autobusové spoje) obcemi“ 6
Sporný obsah nové studie (2/2) návrh na zajištění činnosti koordinátora IDS stávajícími úředníky Odboru dopravy a silničního hospodářství, kteří by byli posíleni o 2 nové úředníky (k tomu navíc konzultační činnost specializované firmy) „zavedení standardů (DO) by znamenalo výrazný nárůst dotací na VD s relativně malým výsledkem (počet převezených cestujících). Proto je uvedená čísla nutno brát jako dlouhodobý cíl a k jejich realizaci v praxi se přibližovat postupně za aktivní spoluúčasti obcí (i finanční)“ 7
Závěr nové studie „Současná dopravní obsluha je na velmi dobré úrovni. Systém veřejné dopravy zajišťuje veškeré potřeby obyvatel týkající se dopravní obslužnosti v rámci ZDO, tak jak je definuje zákon o silniční a železniční dopravě. S odstupem několika let se podařilo zajistit na kvalitní úrovni i propojení jednotlivých okresů v kraji. Toto je velmi důležité, neboť kraj vznikal z okresů původně zařazených do čtyř krajů.“ 8
Rozpory v závěru nové studie okresy původně zařazeny do 3 krajů, ne 4 zákon o železniční dopravě (? o dráhách) dopravní obsluha vs. dopravní obslužnost subjektivní tvrzení: „současná dopravní obsluha je na velmi dobré úrovni“: pomocí vyhledávače spojení zjištěn rozpor (viz i časová, prostorová a tarifní návaznost) většina obcí o víkendech bez spojení veřejnou dopravou - ve studii je toto dokonce přímo uvedeno (!) 9
Rozpracování studie úřadem čipové karty ihned od spuštění IDS integrace ve dvou etapách: 7/2011: severní část kraje (okresy HB, ZR) 7/2012: jižní část kraje (okresy PE, JI, TR) nezřizovat krajské kartové centrum „železnice nemůže být páteřní sítí (malá hustota kolejí, nízká rychlost, přestupy)“ organizátor v rámci Odboru dopravy a silničního hospodářství bude tvořen 5 pracovníky 10
Informování veřejnosti v tisku náměstek hejtmana pro dopravu a majetek: „Nechceme se dát cestou Jihomoravského kraje. Náš systém přizpůsobíme potřebám obyvatel. Nebudeme platit žádného koordinátora, jako mají v Jihomoravském kraji KORDIS. Koordinaci zvládnou naši úředníci na kraji.“ MF Dnes, duben 2010 11
Rozhodnutí o zavedení IDS (1/3) 22.6.2010: zasedání Zastupitelstva kraje bod k IDS přednesl náměstek hejtmana pro dopravu a majetek: „Nebavíme se zde o IDS typu Kordis v Jihomoravském kraji. Nechceme, abysme zde prodlužovali jízdní časy, abysme zde zvyšovali zbytečně přestupy, tzn. navážet na železnici a svážet to do velkých center jako je například Brno. …“ 12
Rozhodnutí o zavedení IDS (2/3) „… Kraj Vysočina má podstatně roztříštěnější strukturu, v rámci studie, která byla vypracovaná a s kterou jste všichni byli seznámeni, tak zde bylo konstatováno, že, řekněme, časové polohy, množství spojů jsou z více jak 95% vhodně položeny a že s tím není potřeba víceméně hýbat krom drobných úprav, které se dělají každý rok, jak vám vznikají a zanikají zaměstnavatelé, mění se sídla trošku.“ 13
Rozhodnutí o zavedení IDS (3/3) v diskuzi vystoupili další zastupitelé, kteří kromě připomenutí některých částí studie připomínali také ekonomickou stránku fungování IDS ve smyslu vynaložených nákladů v rámci hlasování ale nebyl návrh na zavedení IDS Vysočina zastupiteli přijat 14
Další rozšíření IDS JMK 1.7.2010: integrace trati č. 241 po Moravské Budějovice do IDS JMK snaha místních samospráv o integraci trati č. 250 po Křižanov krajem zamítnuta snaha místních samospráv o integraci trati č. 251 po Rovné-Divišov krajem zamítnuta (zájem o integraci i MHD Bystřice nad P.) další snahy místních samospráv (resp. cestujících) o rozšíření budou zamítány 15
Snaha samospráv o integraci trati č. 251 pokračuje měsíčník Bystřicko, 1/2011, str.3 16
Vlastní návrh na řešení integrace veřejné dopravy v kraji Vysočina je opodstatněná; řešit spádovost k Brnu v dohledné době je nereálný vznik vlastního IDS kraje Vysočina řešením by byla dohoda krajů o rozšíření IDS JMK na Vysočinu – aspoň do východní části kraje (okresy TR, ZR a částečně i JI po Jihlavu včetně) – viz §3, odst. 2, první věta v rámci zákona č. 194/2010 Sb. 17
Děkuji za pozornost