Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.14 Název pro školu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.06 Název pro školu:
Advertisements

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
SAVANY Mgr. Josef Koumar. SAVANY Mgr. Josef Koumar.
Živočichové lesů Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.24
Savana Obr. 1 – Savana – Gambie
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.16 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.11 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.15 Název pro školu:
Lichokopytníci.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.14 Název pro školu:
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.05 Název pro školu:EU CH 05 Název materiálu:Směsi Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie Anotace:
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.07 Název pro školu:EU CH 07 Název materiálu:Směsi různorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Řád: ptakořitní Řád: vačnatci
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.08 Název pro školu:
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_15
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.02 Název pro školu:EU CH 02 Název materiálu:Atom Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací oborChemie Anotace:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.06 Název pro školu:EU CH 06 Název materiálu:Směsi stejnorodé Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Vypracovala Martina Šanderová
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 7.ročník Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor / předmět: Zeměpis Tematický okruh: 6.
Autor: Mgr. Zdeňka Bartlová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.C.15 Název pro školu:
Afrika - rostlinstvo a živočišstvo
Autor: Mgr. Hana Krajčová
vytvořený v projektu OP VK
Autor: Mgr. Zdeňka Bartlová
Savci – řád: chobotnatci
Savany.
Biosféra Savany Jan Dušek.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.01 Název pro školu:EU CH 01 Název materiálu:Těleso, látka Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_225_Savany AUTOR: Zdeněk Hořava ROČNÍK, DATUM: 6.,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Biosféra.
SAVANY A STEPI ANETA SMOLÍKOVÁ 4.UBZ.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_522_Př5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Přírodověda Ročník:
Savany VY_32_INOVACE_43_12_Savany autor: Helena Nováková
SAVANA dále od rovníku střídání období …………………………..
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Savci 1 VEJCORODÍ A ŽIVORODÍ Základní škola Choltice, okres Pardubice - "Učíme se pro život" Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Savana velká stáda zvířat na travnatých pláních travnatý porost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Silvie Šimečková NÁZEV:VY_52_INOVACE_34_Přírodopis 8. ročník TÉMA: Vejcorodí, vačnatí ČÍSLO.
PŘÍRODNÍ KRAJINA: 1) Tropický pás: a) tropický deštný les b) savana c) poušť a polopoušť 2) Subtropický pás: a) tvrdolistý les 3) Mírný pás: a) step b)
Savana Obr. 1 – Savana – Gambie
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
VY_32_INOVACE_16_Z_SAVANY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ŽIVOČICHOVÉ SAVAN Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Autor: Mgr. Zdeňka Bartlová
Savany.
Chobotnatci a damani Martina Koubová 3.C.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_PŘZOO.10 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
SAVANY.
PTÁCI – LETCI (ŠPLHAVCI)
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Transkript prezentace:

Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.14 Název pro školu: EU PŘ 14 Název materiálu: Živočichové savan a stepí Autor: Mgr. Petra Bainarová Vzdělávací obor: Přírodopis Anotace: Prezentace slouží jako doplněk k výkladu učiva. Žáci se seznámí s ekosystémem savany a stepi, poznají běžné živočišné druhy a vztahy mezi nimi. Klíčová slova: Savana, step, býložravec, masožravec, rozkladač, potravní vztah Druh učebního materiálu: Výuková prezentace v aplikaci PowerPoint Očekávaný výstup: Žák se orientuje v klíčových slovech, zná živočišné zástupce, kteří žijí v ekosystému savany a stepi a uvědomuje si vztahy mezi nimi. Věková skupina: 12-13 let Ověřeno dne: 14.2.2013 Třída: VII. B, 19 žáků, 13 chlapců, 6 dívek, SVP 0, 0 chlapci, 0 dívky

Živočichové savan a stepí Obr.1 národní park v Tanzanii

Savana x Step Savany - travnaté ob, oblasti tropických a subtropických oblastí, střídá se zde období dešťů a sucha, zřídka zde rostou stromy jako např. baobaby nebo akácie, nacházejí se v Africe (suché savany), jižní Americe a Austrálii Stepi – travnaté oblasti mírného pásma, prší zde 2x do roka na jaře a na podzim, nejsou zde žádné stromy a keře, stepím v severní Americe říkáme prérie, v jižní Americe jsou to pampy Obr.2 step v Kazachstánu

Živočichové V savanách žije velké množství hmyzu – mouchy, termiti, komáři…, kroužkovci – žížaly, … Velká stáda tvoří býložravci, jejich predátory jsou masožraví živočichové Potravní vztahy: producenti konzumenti zelené rostliny býložravci masožravci rozkladači hmyz, termiti, supi půdní organismy

Ježura australská Patří mezi vejcorodé savce, samice snáší vejce, které uchovává v kožovitém vaku do vylíhnutí mláděte Ježura má tělo kryté pevnými bodlinami, živí se převážně hmyzem, termity a mravenci Ježura žije pouze v Austrálii Obr. 3

Klokan rudý Patří mezi vačnatce, samice rodí nevyvinuté mládě – to se musí dostat srstí do matčina vaku, kde se nasaje na mléčnou bradavku a vyvíjí se Zadní končetiny klokana jsou přizpůsobeny ke skákání, dlouhý a mohutný ocas slouží při skocích k vyvažování těla, při chůzi jako oporná 5.končetina Klokany najdeme pouze v Austrálii Mladí klokani se v Austrálii nazývají „Joey“ Obr. 4, 5

Pštros dvouprstý Největší pták, má velmi silné končetiny a nelétá Dokáže běžet rychlostí až 80 km/hod. Žije ve stepích jižní a střední Afriky Samice snáší do písku až 30 vajec, vejce může vážit až 1.5 kg Pštrosi se chovají také u nás na farmách Obr. 6 samec a samice Obr. 7 rozšíření pštrosa dvouprstého v Africe

Sup bělohlavý Rozpětí křídel až 2,5 m Má lysý krk, tupé drápy a dlouhý, hákovitě zakončený zobák Vyskytuje se v Asii, jižní Evropě a v Africe Protože se živí zdechlinami a mršinami, brání rozšíření možné infekce do okolí zdravotní policie Obr. 8, 9

sudokopytníci - Žirafa Rothschildova, žirafa síťovaná, žirafa západoafrická - Antilopa losí, antilopa žirafí, antilopa srnčí, antilopa Impala - Žirafy se živí hlavně listy stromů, na hlavě mají kostní růžky - Antilopy žijí v Africe a Asii, je to častá kořist šelem Obr. 11 žirafa núbijská Obr. 10 antilopa Impala

Lichokopytníci Zebra stepní, zebra Grévyho, zebra horská Mohou běžet rychlostí až 55 km/h a jsou vytrvalejšími běžci než kůň Žijí pouze v afrických savanách zebra se dožívá 30 až 40 let Obr. 12 zebra stepní

Slon africký - Má pětiprsté končetiny s kopýtky - Řezáky jsou přeměněné v kly - Od slona indického se liší tím, že je větší, má velké ušní boltce, dva hmatové prstíky na konci chobotu a kly mají samci i samice - Kromě klů má slon už jenom velké stoličky - Sloni byli loveni pro slonovinu, která se získávala z jejich klů, proto patří k ohroženým živočichům!!! Obr. 13 slon africký

Masožravci Obr. 14 výskyt lva pustinného, modře je výskyt nyní, červeně v minulosti Obr. 16 gepard štíhlý Obr. 15 lev pustinný

Zopakuj si! 1. Kdo nebo co je nazýván „Joey“? Obr. 17 1. Kdo nebo co je nazýván „Joey“? 2. Komu se v savaně říká zdravotní policie? 3. Proč se většina živočichů v savanách vyznačuje rychlým pohybem?

Správné řešení: Joey je v Austrálii nazýván mladý klokan. 2. Zdravotní policií bývají označování supi a všichni mrchožrouti, protože brání rozšiřování infekce do okolí. 3. Živočichové v savaně a stepích se vyznačují rychlým pohybem. Je to proto, že v těchto ekosystémech probíhají neustálé boje o potravu – predátor musí ulovit kořist a kořist musí rychle utéci. Obr. 17

Použitá literatura a internetové zdroje: Obr.1: PROFESSORX. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Persea_americana_2.jpg Obr.2: REX. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Steppe_of_western_Kazakhstan_in_the_early_spring.jpg Obr.3: WHITTO. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Echinda_burningwell.jpg Obr.4: SB616. wikimedia commons [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kangaroo0001.jpg Obr.5: FIR0002. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Red_kangaroo_-_melbourne_zoo.jpg v Obr.6: MASSYN, A.. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ostriches_cape_point_cropped.jpg Obr.7: CANIATTI, Renato. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Struthio_camelus_Distribution.png Obr.8: BUITRE. wikimedia commons [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gyps_fulvus_Ay%C3%B3dar.jpg Obr.9: MATA, Mario Modesto. wikimedia commons [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buitres_leonados_%28Gyps_fulvus%29_6.jpg Obr.10 HANOLFF. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Impala.JPG Obr.11: DUCHACEK, Miroslav. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giraffe_standing.jpg Obr.12: VOIGTS, Walter. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zebras.jpg Obr.13: ARKESTEIJN, Jan. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:African_Elephants_in_Sweetwater_National_Parks_Kenya.jpg Obr.14: TOMMYKNOCKER, Jan. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lion_distribution.png Obr.15: YAAAAY. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lion_waiting_in_Namibia.jpg Obr.16: SHEPHERD, Schuyler. Wikipedie [online]. [cit. 10.2.2013]. Dostupný pod licencí Creative commons na WWW: cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Maasai_Mara_Cheetah_2.jpg Obr. 17, 18: [cit. 10.2.2013]. Sada klipartů Microsoft Office