FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676.
Speciální teorie relativity (STR)
10. LORENTZOVA TRANSFORMACE
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Speciální teorie relativity - Opakování
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU DOSTŘEDIVÁ SÍLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_680.
III/ Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
1. PROSTOR A ČAS V KLASICKÉ MECHANICE
Transkript prezentace:

FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY 5. DILATACE ČASU Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-2-05 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 11. ledna 2013 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

5. DILATACE ČASU = zpomalení času S y x Z2 Z1 SVĚTELNÉ HODINY myšlenkový model, (rovnoběžná zrcadla ve vzdálenosti l = c.∆t , mezi nimiž se periodicky odráží světelný paprsek) doba mezi dvěma odrazy (signály) S y x Z2 Z1

V bodech P a P´ jsou pozorovatelé. S≡S´ P≡P´ y ≡y´ H≡H´ V soustavě S jsou hodiny H. V soustavě S´jsou hodiny H´. V bodech P a P´ jsou pozorovatelé. v x≡x´ čase t = 0 splývají P a P´ Hodiny jsou spuštěny ve stejný okamžik a soustava S´ se začne pohybovat rychlostí v.

S S´ y y´ H H´ M c.∆t c.∆t´ x≡x´ P P´ v.∆t Světlo se šíří všemi směry stejně rychle, a tak když letí v soustavě S´ svisle vzhůru, jeví se to v soustavě S, jako by letělo šikmo po úsečce PM. y y´ v H H´ M c.∆t c.∆t´ x≡x´ P P´ v.∆t Za čas t urazí soustava S´, hodiny H´a pozorovatel P´ vzdálenost vt. V soustavě S za čas t doletí světlo nahoru k zrcadlu, které je ve vzdálenosti ct. V soustavě S´ za čas t doletí do bodu M - pohyb po trajektorii P´M = ct´.

S S´ y y´ H H´ M c.∆t c.∆t´ v.∆t x≡x´ P P´ Odvození vztahu mezi t a t´ y y´ v H H´ M c.∆t c.∆t´ v.∆t x≡x´ P P´ Hodiny H´ pohybující se vzhledem k pozorovateli P jdou pomaleji než hodiny H, které jsou vzhledem k tomuto pozorovateli v klidu. Lorentzův koeficient

Dilataci času prokázala řada experimentů. Delší doba života velmi rychlých mionů vznikajících ve svrchní vrstvě atmosféry jim umožní dosáhnout zemského povrchu, ačkoli bez dilatace času by se drtivá většina rozpadla na mnohem kratší dráze. Hafeleův-Keatingův experiment (1971) - měření účinku dilatace času přímo pomocí tří přesných cesiových hodin: jedny zůstaly na zemi, druhé letěly letadlem po směru otáčení Země a třetí proti. Uplatnil se zde vliv pohybu i různého gravitačního pole. S dilatací času a její kompenzací musí počítat i navigační systémy . Za nejpřesnější měření potvrzující tento vztah je považováno měření doby života mionů pohybujících se rychlostí v = 0,9994c v moderních urychlovačích částic.

Závislost doby života mezonů na jejich rychlosti Mezony jsou kladně nabité elementární částice m = 273 me (me je hmotnost elektronu), vznikající v urychlovačích částic jsou nestabilní, velmi rychle se rozpadají na jiné částice střední doba života částice v klidové soustavě T0 = 2,5.10-8s. podle zákonů klasické fyziky by mezon pohybující se vzhledem k laboratoři rychlostí v = 0,99c urazil střední dráhu Experimenty však ukázaly, že střední dráhy, jsou ve skutečnosti mnohem delší.

7. 4 Mezon se pohybuje rychlostí 0,8c vzhledem k pozorovateli 7.4 Mezon se pohybuje rychlostí 0,8c vzhledem k pozorovateli. Jakou dobu života mezonu zjistí pozorovatel, je-li za klidu doba života mezonu 2,4 · 10–8 s? 7.6 Při laboratorních měřeních bylo zjištěno, že doba života elementární částice pohybující se rychlostí 0,95c je 2,5 · 10–8 s. Jaká je doba života této částice v její klidové soustavě? 7.5 Kosmická loď prolétá kolem sluneční soustavy rychlostí 0,98c. Na Zemi probíhá určitý děj po dobu půl hodiny. Jak dlouho trvá tento děj z hlediska soustavy spojené s kosmickou lodí?

V kosmické lodi, která se pohybuje rychlostí 0,994c, se klube kuře V kosmické lodi, která se pohybuje rychlostí 0,994c, se klube kuře. Jak dlouho by mu to trvalo z pohledu pozorovatele na Zemi? Paradox dvojčat Dvacetiletá dvojčata – jedno letí rychlostí 0,99c k hvězdě vzdálené 40 let letu. Kolik bude mít každý roků po návratu?

Použitá literatura Literatura: BARTUŠKA, K.: Fyzika pro gymnázia – Speciální teorie relativity. Prometheus, Praha 2001 ISBN 978-80-7196-209-0 LEPIL, O. a kol.,: Fyzika – sbírka úloh pro střední školy. Prometheus, Praha 2010 ISBN 978-80-7196-266-3 TARÁBEK, P., ČERVINKOVÁ, P.: Odmaturuj z fyziky. Didaktis, Brno 2004 ISBN 80-86285-39-1