Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti žáků středních škol Předmět: Český jazyk a literatura Název materiálu: Výuková prezentace „Čeština - mateřský jazyk“ Autor: Markéta Němcová Ověřeno ve výuce dne: , číslo hodiny 9 Třída: 1.D.,1.K /počet žáků 15 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Čeština - mateřský jazyk VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Zamyslete se nad obrázkem a společně si povídejte… Kdy se začíná člověk učit mateřskému jazyku? Koho k tomu nejvíce potřebuje? VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Mateřským jazykem označujeme: První jazyk, který se jedinec naučil. Jazyk, který je v daném státu hlavní či ze státního zřízení určený. Jazyk, kterým na jedince mluvila jeho matka nebo jiná osoba, která se nejvýznamněji podílela na jeho výchově. VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Na Zemi je v současné době asi šest tisíc jazyků VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Mateřským jazykem nazýváme: Nejlépe ovládaný jazyk (kritérium kompetence). Nejvíc používaný jazyk (kritérium funkce). Jazyk, se kterým se jedinec sám identifikuje (kritérium identifikace). VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Přemýšlejte! Co všechno ovlivňuje úroveň našeho vyjadřování? Jak prezentujeme svůj mateřský jazyk? Věnuj pozornost zejména kladným vlivům a pokus se upozornit i na některé záporné. Inspiruj se obrázky. VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Charakteristika našeho mateřského jazyka Západoslovanský jazyk Přízvuk na první slabice Psaní latinkou s diakritickými znaky Vysoký podíl souhlásek ve slovech Jazyková zvláštnost: písmenko „ř“ Nářečí: česká a moravská VY_12_INOVACE_ČJ.1.07
Zdroje: tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSn7xtGrZNIS_DXYyEKKE45WCW71SZ8YSzQfhQ05Iw- L7i6kL5vsw tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTBcav7wqzWevMLB6htz9j1BnWb59CM6Ma_74yrAHBronWu6 DK5Ng T4zd3kiD9V5Wxmv iF2NuWGwvRkC5DhnoEwD3mUPCbxYuu-J5 VY_12_INOVACE_ČJ.1.07