Římské číslice Petr Šimek, V.B.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tabulkové procesory (MS Excel)
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
RoBla Číselné soustavy.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Číslice starověkých kultur
Reprezentace dat v počítači
ČÍSELNÉ SOUSTAVY ČÍSLA S DESETINNOU ČÁRKOU
ČÍSLO NULA.
Základy číslicové techniky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_146_IT7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Desítková Dvojková.
Základy Číslicové Techniky
ČÍSLA KOLEM NÁS.
Přesnost rozměrů..
Římská vzdělanost a kultura
Čísla kolem nás.
ČÍSELNÉ SOUSTAVY Mgr. Petr Němec ©2009
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Úvod do programování.
Porovnávání desetinných čísel
2..
Římské číslice 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracovala: Denisa Karasová. formálně známy jako Hind-arabské číslice dnes nejrozšířenější zápis čísel původ v Indii, 400 př. n. l n. l. do Evropy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tereza Mikulincová Magdalena Novotná. Číslo je abstraktní entita užívaná pro vyjádření množství nebo pořadí. Číslice: o Arabské číslice tvoří dnes nejrozšířenější.
Číselné soustavy dekadická binární hexadecimální
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 3. Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor / předmět: Hudební výchova Tematický okruh:
ČÍSELNÉ SOUSTAVY.
Výukový program: Mechanik elektrotechnik Název programu: Číslicová technika II. ročník Šestnáctková číselná soustava Vypracoval: Mgr. Holman Pavel Projekt.
Číselné soustavy IV Jana Bobčíková.
 Jak se dělí číselné soustavy?  V jaké technice se používá dvojková soustava?  Jaké čísla používá?
VÍCE OBRÁZKŮ V JEDNOM GRAFICKÉM OKNĚ PŘÍKAZ SUBPLOT(a,b,c) a – POČET OBRÁZKŮ VODOROVNĚ b - POČET OBRÁZKŮ SVISLE c - URČENÍ POZICE KTERÝ OBRÁZEK V MATICI.
Zápis čísla v desítkové soustavě
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL Při odčítání desetinných čísel platí stejná pravidla jako při odčítání přirozených čísel, viz zápis 4.
Šestnáctková soustava
Číselné soustavy I Jana Bobčíková.
MATEMATICKÝ KVÍZ – ČÍSELNÉ OBORY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu
Čísla a jejich historie -dnes používáme dva druhy čísel: a) arabská b) římská -my se dnes budeme bavit o římských číslech -tyto číslice vymysleli a používali.
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
VY_32_INOVACE_11 Římské číslice 20… – Matematika, 5.ročník Autor: Veronika Biskupová, Základní škola a Mateřská škola Jivina Vytvořeno v rámci projektu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R17_ Procento TEMA: Matematika 7. ročník.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Číselné soustavy.
Číselné soustavy.  Obecně lze libovolné celé kladné číslo zapsat polynomem a n  z n + a n-1  z n-1 + … + a 0  z 0, kde z je libovolné přirozené číslo.
Šifrování binární soustavy Vytvořily :Kamila Tkáčová, Karolína Šugarová, Karolína Brodská, Petr Bartoň.
ODČÍTÁNÍ DESETINNÝCH ČÍSEL  Při písemném odčítání desetinných čísel musí být desetinné čárky pod sebou!  Musíme odčítat jen stejné řády, tj. desetiny.
Číselné soustavy - převody
Číselné soustavy – úvod a historie
Definiční obor a obor hodnot
Patrik Dvořák Ondra Šimůnek
Logické funkce a obvody
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Číselné soustavy
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_08_Měřítko mapy
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
Prima B ŘÍMSKÉ ČÍSLICE.
Římská čísla Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o takzvanou nepoziční číselnou soustavou, pro které je charakteristická.
Číselné soustavy Číselné soustavy reprezentují čísla, která jsou pro nás symbolem určitého množství – kvantity. Desítkovou soustavu se učíme již v první.
Šestnáctková a osmičková soustava
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Matematika a její aplikace, Matematika, Číslo a početní operace, Římské.
Mocniny - úvod Mgr. Jiřina Sirková.
Rímske čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Předmět: Informatika Ročník: VII. Tématický celek: Základy práce s PC
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

Římské číslice Petr Šimek, V.B

Definice Římské číslice je způsob zápisu čísel pomocí písmen abecedy. Jedná se o tak zvanou nepoziční číselnou soustavu, pro které je charakteristická skutečnost, že hodnota číslice je daná jejím symbolem a nezávisí na její pozici v zapsaném čísle. Dnes se tento způsob zápisu čísel používá jen výjimečně.

Základní symboly Nejstaršími číslicemi, které Římané používali ještě v době před poznáním abecedy byli znaky: I = 1 - natáhnutý prst V = 5 - otevřená dlaň (5 prstů) X = 10 - dvě otevřené dlaně

Základní symboly Znak ↓ = chí = 50 , postupným vývojem znaku ↓ vzniklo L = 50. Etruský symbol О se čítal „theta“ a vzniklo z něho C pro číslici 100. Tento symbol souvisí také s latinským slovem „centum“, které znamená také 100.

Základní symboly Číslice 1000 se označovala Ф, nebo písmenem M od latinského slova „mille“ = tisíc. Znak D pro 500 vznikl opět grafickým „půlením“ znaku M, tentokrát svisle.

Základní symboly I = 1 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = 1000

Zápis ostatních hodnot Jiné hodnoty se vytvářeli skládáním základních znaků. Postupovalo se tak, že se znaky postavené za vyšší číslicí přičítali VI = 5+1 = 6 a znaky postavené před vyšší číslicí se odčítali IX = 10-1 = 9.

Zápis ostatních hodnot Jestli byl číselný znak v závorce, znamenal desetkrát větší hodnotu (M) = 10 000, pokud ve dvou závorkách, stokrát větší hodnotu ((D)) = 50 000. Poloviny se označovali preškrtnutými číslicemi ł =0,5 Staří Římané nepoznali nulu, tím pádem ani znak pro nulu.

Příklad MCMLXXXVIII = ? 1768 = ?

Řešení MCMLXXXVIII = 1988. 1768 = MDCCLXVIII