VY_32_INOVACE_FOTF11660ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:III/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Martina Švábová Určeno pro předmět:Fotografie Tematická oblast:Základní skladby obrazu – Kompozice obrazu Obor vzdělání:Fotograf (34-56-L/01) 1.ročník Název výukového materiálu: pracovní listy - Vyjádření prostoru Popis využití: pracovní listy o vyjádření prostoru v kompozici s využitím dataprojektoru a notebooku k prohlubování a upevňování učiva Čas: 20 minut
Vyjádření prostoru Základním principem je volba formátu obrazu na výšku, nebo na šířku, pro zdůraznění výšky, nebo naopak šířky. Linie - rovnoběžné s rámem obrazu působí plošně. Linie – šikmé působí k rámu prostorově.
Uzavřený prostor – kompozičně z obou stran uzavřený snímek, např. vysoké stromy, budovy. Otevřený prostor – kompozičně neuzavřený snímek, kde horizont ubíhá do stran, např. pokračuje mimo snímek. Obraz může být na jedné straně uzavřený – strom, budova. Podobně je to, pokud tonalita snímku je na jedné straně světlejší.
Diagonála působí dynamicky jako zpomalení (stoupání), nebo zrychlení (klesání). Zvýrazní prostorovost snímku, případně neukončení – pokračování děje. Horizont působí na snímku uklidňujícím dojmem.
Průnik linií zaujme divákovu pozornost. Rytmus –pravidelný ve fotografii působí nudně, zajímavé přerušení zaujme. Rámování obrazu přidá hloubku a soustředí divákovu pozornost na vybraný objekt.
Zopakujte si! 1.Jak vyjádříme prostor: 2.Rozdíl mezi otevřeným a uzavřeným prostorem: 3.Proč provádíme rámování: 4.Co působí na fotografii nudně, zajímavé přerušení zaujme.
Odkazy Pokud není uveden internetový odkaz, fotografie pochází z vlastních zdrojů.