BAROKO = poslední univerzální a jednotný styl v Evropě 15., 16. století v Evropě Po třicetileté válce v Čechách 17., 18. století v Čechách
Vysvětli pojmy PROTIREFORMACE INKVIZICE VÍRA VELKOLEPOST MUČEDNÍK NÁBOŽENSKÝ MOTIV Renesance Realistický Idealistický naturalistický
= je jasné a srozumitelné + působí na city člověka vzniká koncem 16. st. v Itálii podporovalo katolickou víru, využíváno k protireformaci = je jasné a srozumitelné + působí na city člověka velkolepost, mohutnost, okázalost architektura – velmi nákladná, odklon od jednoduchosti, zvláště církevní stavby sochařství – převážně svatí mučedníci → vyjadřovaly duševní stavy lidí malířství – hlavně náboženské motivy – Petr Paul Rubens, Rembrant van Rijn, van Dyke
nepravidelná perla pérola barroca
Barokní kostel v Litoměřicích PŮSOBIVOST PLASTIČNOST ZAOBLENOST VYKLENUTOST ZKROUCENÉ SLOUPY ROZVLNĚNÉ ZDIVO DYNAMIKA (ZDÁNLIVÝ POHYB HMOTY )
BAZILIKA SV. JIŘÍ (Pražský hrad) Omítka přes cihlové zdivo Klasické barvy (červeno-bílá) Fresky a plastiky (dvojnásobné množství než v renesanci)
Světci a mučedníci všude fasády, interiéry, balustrády, podloubí, mosty, morové sloupy
Pražské Klementinum
Zámek TRÓJA - Praha
Barokní socha – Trpící Kristus BROKOFF BERNINI Sochy světců a mučedníků Vyjádření duševního rozpoložení: strach, úzkost, radost, utrpení, blaženost
MYRON – MICHELANGELO - BERNINI
BERNINI: Extáze sv. Terezy
Autoportrét Rembrandta van Rijna
CARAVAGIO. Kristova večeře, smrt panny,
Světlo přichází ze strany NěkteRé postavy v šeru - zármutek
David a Goliáš
Michellangelo od renesance – manýrismus - baroko
Peter Paul Rubens
Od renesance k baroku
RUBENS
Van DYKE : Samson a Dalila
holandská barokní zátiší……….
divadlo – velká obliba, Moliere = psal komedie hudba – vznik opery v Itálii, zdokonalení hudebních nástrojů, vývoj orchestrální hudby, J. S. Bach ROKOKO zdobný sloh, šlechta začala skrývat bohatství před prostými lidmi přestavby zámků, větší zdobnost, různé doplňky (z porcelánu)
divadlo Komedie + frašky Tragédie Hudební doprovod Balet Kostýmy + kulisy
Moliere Hry, které provokovaly společnost i církev: LAKOMEC TARTUFFE
Johann Sebastian Bach
Barokní móda šlechty
MÓDA MODELKY DOBY ROMÁNSKÉ
MODELKY DOBY GOTIKY
RENESANCE…………….
BAROKNÍ MODELOVÉ……… A MODELKY
ROKOKO
ROKOKO (ROKAJ) COPOVÝ SLOH, ornament v podobě mušle 18. STOLETÍ Z Francie do Evropy = odklon od baroka: žádná pompa ani megalomanie, návrat k domácímu a intimnímu prostředí Vše se zmenšuje, drobnosti, hravost, dekorace Od barokní křesťanské mystiky k pozemské smyslnosti
Rokokový zámek Sancoussi v Postupimi
Rokokově zdobený zámek
Koncertní rokokový sál v zámku Sansoussi
ZÁPIS: Baroko a rokoko v Evropě = nepravidelná perla = hanlivé označení baroka, parukový styl = poslední umělecký styl, který byl totožný pro celou Evropu vzniká koncem 16. st. v Itálii jako reakce na renesanci (Renesance =rozum, realistické, idealistické a naturalistické ztvárnění postav, návrat k lidskému rozumu a antice, manýrismus = pokřivená renesance, alegorie) ---> baroko přináší jasné a srozumitelné předlohy, které mají původ v křesťanské víře i v antických bájích, podporovalo katolickou víru, využíváno k protireformaci + působí na city člověka Rysy: velkolepost, mohutnost, okázalost, zdánlivý pohyb gest v malířství a stěn v architektuře, pozlacenost, zaoblenost, přehnané tvary, andělíčkové architektura – velmi nákladná, odklon od jednoduchosti, zvláště církevní stavby, typická cibulovitá věž na kostelech sochařství – převážně svatí mučedníci → vyjadřovaly duševní stavy lidí, sochaři: Bernini, Brokoff malířství – hlavně náboženské motivy, naturalistické scény (kypré tvary, citové rozpoložení postavy je přehnané, dá se rozpoznat strach, úzkost, radost, utrpení) – Petr Paul Rubens, Rembrant van Rijn, van Dyke Hudba – vznik opery, Johann Sebastian Bach ROKOKO – 18. století, vznik ve Francii, copový styl = reakce na okázalé a velkolepé baroko --- >obliba ve zdrobnělinách, dekoracích, místo soch spíše ornamenty, návrat od víry zpět k člověku
BAROKO V ČECHÁCH KOSTEL SV. Mikuláše v praze
PODNIKATELSKÉ BAROKO