CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 14/15.
Advertisements

TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
PLANARITA A TOKY V SÍTÍCH
Stavový prostor. • Existují úlohy, pro které není k dispozici univerzální algoritmus řešení • různé hry • problém batohu, problém obchodního cestujícího.
Zajímavé aplikace teorie grafů
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Leden
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 22. PŘEDNÁŠKA Logistika a jakost.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 6/14.
Diskrétní matematika Opakování - příklady.
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Obor S - Informační systémy ve stavebnictví
ALGO – Algoritmizace 1. cvičení
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb CW01 - Teorie měření a regulace © Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2010/
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
ADT Strom.
FORMALIZACE PROJEKTU DO SÍŤOVÉHO GRAFU
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Únor PŘEDNÁŠKA Typové systémy.
CW – 13 LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2012 ÚVOD – do P i CV.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 7/14.
LOGISTICKÉ SYSTÉMY 8/14.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
TI 7.1 NEJKRATŠÍ CESTY Nejkratší cesty - kap. 6. TI 7.2 Nejkratší cesty z jednoho uzlu Seznámíme se s následujícími pojmy: w-vzdálenost (vzdálenost na.
ORIENTOVANÉ GRAFY V této části se seznámíme s následujícími pojmy:
Základní teorie grafů a její aplikace
Stromy.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 15. PŘEDNÁŠKA.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 15. PŘEDNÁŠKA.
TEORIE HER.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 14. PŘEDNÁŠKA.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Grafové pojmy Projekt učitelé.
VLASTNOSTI GRAFŮ Vlastnosti grafů - kap. 3.
Teorie systémů a operační analýza1 Celočíselné programování RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Teorie grafů.
Formální modely výpočtu Tomáš Vaníček Katedra inženýrské informatiky Stavební fakulta ČVUT Thákurova 7, Praha 6 Dejvice, b407
P-těžké, np-těžké a np-úplné problémy
KIV/PRO Cvičení Nejkratší cesta Vstup – N měst – Mezi některými dvojicemi měst vedou obousměrné silnice, zadány délky cest Výstup – Nejkratší.
Problém obchodního cestujícího a příbuzné úlohy
Gradientní metody Metoda největšího spádu (volný extrém)
hledání zlepšující cesty
Projektové plánování.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 16. PŘEDNÁŠKA.
Sylabus V rámci PNV budeme řešit konkrétní úlohy a to z následujících oblastí: Nelineární úlohy Řešení nelineárních rovnic Numerická integrace Lineární.
Vyhledávání vzorů (template matching)
Les, stromy a kostry Kružnice: sled, který začíná a končí ve stejném vrcholu, ostatní vrcholy jsou různé Souvislý graf: mezi každými dvěma vrcholy existuje.
Doc. Josef Kolář (ČVUT)Prohledávání grafůGRA, LS 2010/11, Lekce 4 1 / 15Doc. Josef Kolář (ČVUT)NP-úplné problémyGRA, LS 2012/13, Lekce 13 1 / 14 NP-ÚPLNÉ.
VLASTNOSTI GRAFŮ Doc. RNDr. Josef Kolář, CSc
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně Ing. Václav Rada, CSc. Leden 2009.
Jak je to s izomorfismem
Problém obchodního cestujícího Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Teorie portfolia Markowitzův model.
CW05 - TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ CW13 - LOGISTIKA Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řešení rozvozních úloh Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. 23. PŘEDNÁŠKA.
Zajištění obsluhy všech úseku dopravní sítě Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Znázornění dopravní sítě grafem a kostra grafu Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František Lachnit, Ph.D.
Operační výzkum Lineární programování Dopravní úloha nevyrovnaná.
Maximální propustnost rovinné dopravní sítě
CW-057 LOGISTIKA 30. PŘEDNÁŠKA Lineární programování - úvod Leden 2017
CW-057 LOGISTIKA 43. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 2 Leden 2017
CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ
Běžné reprezentace grafu
Množina bodů dané vlastnosti
CW-057 LOGISTIKA 24. PŘEDNÁŠKA TSP + čínský listonoš Leden 2017
Toky v sítích.
Množina bodů dané vlastnosti
CW-057 LOGISTIKA 44. PŘEDNÁŠKA Teorie grafů – 3 - stromy Leden 2017
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Transkript prezentace:

CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ 16. a ½. PŘEDNÁŠKA Problém listonoše © Ing. Václav Rada, CSc. Březen 2010

….. pokračování o „Teorie rozhodování“ ☺ CW05 POKRAČOVÁNÍ ….. pokračování o „Teorie rozhodování“ ☺ Březen 2010

GRAFICKY PREZENTOVATELNÉ PROBLÉMY ŘEŠITELNÉ OPTIMALIZACÍ CW05 GRAFICKY PREZENTOVATELNÉ PROBLÉMY ŘEŠITELNÉ OPTIMALIZACÍ ANALÝZA PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Listonoš musí denně projít všechny ulice svého obvodu a vrátit se na místo, odkud vyšel. Jde o to, aby cesta byla co nejkratší a aby zbytečně neprocházel některými ulicemi dva- či více-krát.. Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Obcházený obvod je souvislý ohodnocený graf: hrany jsou ulice ohodnocené délkou uzly jsou rozcestí. Úloha je o hranově ohodnoceném grafu. Hledá se nejkratší uzavřený sled průchodu všemi hranami. Sled obsahuje alespoň (minimálně) jednou každou hranu grafu. Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Listonoš to má nejsnazší, pokud je graf eulerovský (všechny uzly mají sudý stupeň). Pak muže procházet obvodem tak, jako by kreslil graf jedním tahem. Viz známá úloha o kreslení lucerny jedním tahem. Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE To znamená, že každou ulici projde právě jednou a nakonec se vrátí na to místo, odkud vyšel. Taková cesta je zřejmě ze všech možných cest (možných průchodů) nejlepší. Žádnou ulicí neprochází vícekrát. Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Neexistuje-li v grafu uzavřený eulerovský tah (tj. v grafu jsou i uzly lichého stupně), pak uzavřený sled pokrývající všechny hrany (tj. průchody ulicemi) musí procházet některými hranami vícekrát. Je vhodná i nezbytná minimalizace vícekrát procházených hran např. vhodná je metoda nejlevnějšího párování. Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Například pro graf na obrázku: Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE bude řešením cesta: a − b − f − d − f − b − g − d − c − g − a − e − c − e − a 4 + 1 + 1 + 1 + 1 + 2 + 4 + 4 + 5 + 3 + 2 + 2 + 2 + 2 = 34 Leden 2010

PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE CW05 PROBLÉM ČÍNSKÉHO LISTONOŠE Proč se tato úloha takto jmenuje? Výraz „problém čínského listonoše“ vznikl ne zcela přesným překladem z angličtiny, ale vžil se natolik, že se stále používá. Ve skutečnosti však jde o „čínský problém listonoše“, protože jeho autorem je čínský matematik Kwan. Leden 2010

PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Leden 2010

PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Máme k měst se známou vzdáleností mezi nimi. Cestující se vydá na cestu z jednoho z nich tak, že navštíví všechna ostatní města, každé právě jednou, a vrátí se do výchozího města. Jde o to, aby cesta byla co nejkratší. Leden 2010

Úloha je o uzlově ohodnoceném grafu. CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Hledá se nejkratší hamiltonovská kružnice v úplném grafu: uzly jsou města hrany jsou přímo ohodnocené vzdálenosti. Úloha je o uzlově ohodnoceném grafu. Hledá se nejkratší uzavřený sled průchodu všemi uzly. Sled obsahuje alespoň (minimálně) jeden každý uzel grafu. Leden 2010

Pak může procházet obvodem tak, jako by kreslil graf jedním tahem. CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Obchodní cestující to má nejsnazší, pokud je graf obklopen hamiltonovskou kružnicí. Pak může procházet obvodem tak, jako by kreslil graf jedním tahem. Leden 2010

CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO To znamená, že každé město navštíví právě jednou a nakonec se vrátí na to místo, odkud vyšel. Taková cesta je zřejmě ze všech možných cest (možných průchodů) nejlepší. Žádným městem neprochází vícekrát. Leden 2010

Například pro graf na obrázku: CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Například pro graf na obrázku: Leden 2010

Je dána matice délek hran ohodnoceného grafu na předchozím obrázku. CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Příklad: Je dána matice délek hran ohodnoceného grafu na předchozím obrázku. 0 pro i = j A = (aij) = { xij délka nejkratší hrany z i do j  když hrana z i do j neexistuje. Leden 2010

Matice délek hran: CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO a b c d e f A 4 4 10 18 5 B 12 8 2 6 C 16 D 14 E F Leden 2010

Pro daný úplný graf má řešení problému obchodního cestujícího: CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Pro daný úplný graf má řešení problému obchodního cestujícího: a − c − d − f − b − e − a 10 + 4 + 6 + 6 + 2 + 5 = 33 Přitom např. cesta po obvodu dá v součtu 60. Leden 2010

CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Při řešení těchto úloh se používá tak zvaná metoda větvení a mezí (Branch and Bound Method). Je to iterační metoda pro hledání globálního extrému funkce f na množině přípustných řešení M. Leden 2010

Je založena na opakování následujících dvou operací: CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Je založena na opakování následujících dvou operací: – větvení, při němž se nejprve množina M, později její vybraná podmnožina, rozkládá na po dvou disjunktní podmnožiny – omezování, při němž se pro každou pod-množinu získanou předchozí operací určuje dolní (při minimalizaci), resp. horní (při maxi-malizaci) mez hodnot funkce f na této pod-množině. Leden 2010

Takové řešení je optimální. CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Postup rozkladu množiny M se dá znázornit stromem, jehož uzly odpovídají jednotlivým podmnožinám. Pro další rozklad se volí podmnožina s nej-nižší dolní, resp. nejvyšší horní mezí. Cílem je najít takové přípustné řešení, pro než hodnota funkce f není vetší než dolní meze, resp. není menší než horní meze dosud nerozložených podmnožin. Takové řešení je optimální. Leden 2010

- rozvoz zboží ze skladu na místa spotřeby CW05 PROBLÉM OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO Užití úlohy: - rozvoz zboží ze skladu na místa spotřeby - minimalizace přesunu součástek mezi místy jejich zpracování – např. při vrtání děr obrá-běcími stroji. Leden 2010

…..… Informace k „ Teorii rozhodování “ pokračují …… cw05 – 16 l CW05 POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ ……. Informace k „ Teorii rozhodování “ pokračují …… …..… cw05 – 16 l březen 2010

CW05 ……… Březen 2009