TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Advertisements

Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Opakování - centrální nervová soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
Cévní soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – matematické výrazy Typ: DUM.
Centrální nervová soustava
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9 _ 1.9 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Metabolické procesy trávicí soustavy TYP: DUM výkladový.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
TÉMATICKÁ OBLAST:Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_155 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová Předmět.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_148 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Daniela Kemrová PředmětBiologie.
Tematická oblast: biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Svalová soustava
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Pohled pod mikroskop ....
Dýchací soustava Mgr. Šárka Dohnalová Číslo šablony: III/2
Tematická oblast: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Tematická oblast: laboratorní a terénní cvičení
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Reflexy.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava 1 CNS.
VY_III/2_INOVACE_112_Nervová soustava Nervová soustava Miroslav Kaňok.
Nervová soustava 2 Mozek.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Nervová soustava. Skládá se z: 1.) CNS = centrální nervová soustava (mozek, mícha) 2.) Periferní (obvodová) NS (nervy a nervové uzliny v těle) a) Nervy.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Nervová soustava Páteřní mícha.
Transkript prezentace:

TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_1.13 TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ Mícha TYP: DUM výkladový Předmět: Teorie TV Ročník: 2. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Šárka Dohnalová Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: duben 2013

Metodický list Materiál je určen pro 1.ročníky čtyřletého studia a 1.a 2.ročníky šestiletého studia. Učitel pomocí prezentace zopakuje nervovou soustavu – stavbu a funkci mozku, neuron, reflexní oblouk. Prezentace je určena i jako prevence první pomoci. Prezentaci lze použít jako rozumný návod k rozvoji pohybových aktivit jedince školního věku.

Mícha – medulla spinalis. Centrum nervové soustavy (CNS). Centrum nepodmíněných reflexů - vrozených – obranné reflexy, vylučování potu, vyprazdňování, ejekulace. Tvořena šedou a bílou nervovou tkání. Uložena v páteřním kanále.

Stavba míchy. Šedá hmota Bílá hmota Míšní kanál Přední kořeny míšní Zadní kořeny míšní Míšní ganglia míšní nerv je párový Motýlovitý tvar Obsahuje neurity Vyplněn tekutinou Nervové dráhy Míšní uzliny Celkem: 31párů míš.

Obrázek stavby míchy. http://www.google.cz/imgres?q=m%C3%ADcha&hl=cs&biw=1024

Nemoci míchy. Paréze – částečná ztráta hybnosti. Plégie – úplná ztráta hybnosti. http://www.google.cz/imgres?q=par%C3%A9ze&hl=cs&biw=1024 http://www.google.cz/imgres?q=pl%C3%A9gie&hl=cs&biw=1024

Paraplegie. Je soubor symptomů (okolností), které způsobili poškození míchy. Patří sem ochrnutí dolních končetin, poruchy vegetativní činnosti (např.vylučování moči),poruchy svalového tonusu. Nejčastější příčinou autonehody, úrazy.

Symbol paraplegie:vozíček Maraton paraplegiků:Boston 2009 http://cs.wikipedia.org/wiki/Paraplegie http://cs.wikipedia.org/wiki/Paraplegie http://www.google.cz/imgres?q=paraplegie&hl=cs&biw=1024 http://www.google.cz/imgres?q=paraplegie&hl=cs&biw=1024

Co zažívá člověk po poškození míchy? Negativní pocity -hněv, lítost, strach, deprese. Časem reakce na prožité trauma ustupují. Aby člověk citově zvládal následky míšní léze, měl by: se dozvědět se co nejvíce o svém stavu a o míšním poškození. akceptovat, že je normální cítit negativní emoce. mluvit s někým o svých pocitech (lékař, psycholog, rehabilitační pracovník, rodina, přátelé, jiná osoba po poranění míchy apod.). Je dobře být upřímný ve vyjádření svých pocitů a obav. Zůstat aktivní fyzicky i mentálně. Dělat oblíbené věci. Zkoušet  věci nové. Více zde: http://www.czepa.cz/poraneni-michy-/

Jak předcházet poraněním míchy? Přiměřená fyzická zátěž. Používání ochranných pomůcek při extrémních sportech (přilby, chrániče). Nepřeceňovat svoje síly ,,Dvakrát měř, jednou řež“.

http://www.google.cz/imgres?q=jak+p%C5%99edch%C3%A1 .:http://www.google.cz/imgres?q=jak+p%C5%99edch%C3%A1 http://www.google.cz/imgres?q=extr%C3%A9mn%C3%AD+sporty http://www.google.cz/imgres?q=extr%C3%A9mn%C3%AD+sporty

http://www.google.cz/imgres?q=extr%C3%A9mn%C3%AD+sporty&um=1&hl