Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.23 Počet bodů a rozlišení rastového obrázku Vytvořeno: Ověřeno: Třída:3.OA, 3.VE
Počet bodů a rozlišení rastrového obrázku Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Bc. Aleš Přikryl Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:počítač, dataprojektor Klíčová slova:rozlišení obrázku, pixel, DPI, PPI Anotace:Materiál seznamuje žáky s pojmem rozlišení obrázku a zavádí pojem DPI (PPI).
Rozlišení obrázku
anglicky resolution počet pixelů, tvořících obrázek čím více, tím větší obrázek, více detailů ale také zabere více místa na disku možné zápisy: body na šířku x body na výšku800 x 600 celkový počet pixelů v obrazu3.1 Mpx
Rozlišení obrázku 400 pixelů 480 pixelů 200 pixelů 240 pixelů 200 x 240 = pixelů = 0,05 Mpx [1] 400 x 480 = pixelů = 0,2 Mpx
DPI (PPI)
DPI z anglického Dots Per Inch (body na palec) údaj určující, kolik obrazových bodů se vejde do délky jednoho palce 1 palec (anglicky inch) = 2,54 cm někdy také PPI – Pixels Per Inch (pixely na palec)
DPI monitorů monitory vytváří obraz z pixelů užívá se údaj PPI (Pixels Per Inch) možné hodnoty: 72, 96, 120 PPI
DPI tiskáren tiskárny s vyšší hodnotou DPI produkují jasnější a detailnější výstup rozsah DPI závisí na tiskové technologii – jehličková tiskárna:60–90 DPI – inkoustová tiskárna:300–720 DPI – laserová tiskárna:600–2400 DPI tiskárna musí mít podstatně vyšší hodnotu DPI než je hodnota PPI u monitoru, aby produkovala podobně kvalitní výstup
Obraz na monitoru o rozměrech 10 × 10 pixelů vyžaduje mnohem více tiskových bodů na tiskárně. [2]
Opakování
1.Aby tiskárna vytiskla obrázek ve stejné kvalitě, v jaké je zobrazen na monitoru: a)musí mít menší rozlišení než monitor b)musí mít stejné rozlišení jako monitor c)musí mít větší rozlišení než monitor
2.Zřetelnou bodovou strukturu (tj. obrázek se jeví rozkostičkovaný) vidíme: a)pokud zmenšíme obrázek s příliš velkým rozlišením b)pokud zvětšíme obrázek s příliš malým rozlišením c)pokud nepoužíváme správný grafický program
3.Pro obrázek, který má velký počet bodů neplatí: a)je kvalitnější b)zabere více místa na disku c)zabere méně místa na disku
Správné odpovědi
1.Aby tiskárna vytiskla obrázek ve stejné kvalitě, v jaké je zobrazen na monitoru: a)musí mít menší rozlišení než monitor b)musí mít stejné rozlišení jako monitor c)musí mít větší rozlišení než monitor
2.Zřetelnou bodovou strukturu (tj. obrázek se jeví rozkostičkovaný) vidíme: a)pokud zmenšíme obrázek s příliš velkým rozlišením b)pokud zvětšíme obrázek s příliš malým rozlišením c)pokud nepoužíváme správný grafický program
3.Pro obrázek, který má velký počet bodů neplatí: a)je kvalitnější b)zabere více místa na disku c)zabere méně místa na disku
Použité zdroje Image resolution. Wikipedia, The Free Encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: Dots per inch. Wikipedia, The Free Encyclopedia [online]. [cit ]. Dostupné z: DPI. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použitý obrazový materiál [1]BARTZ, Richard. Die Deutsche Wespe (Vespula germanica). Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Vespula_germanica_Head_Richard_Bartz.jpg Vespula_germanica_Head_Richard_Bartz.jpg [2] Wapcaplet. DPI and PPI. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.