Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudební partitura Partitura je přehledný záznam vícehlasé ( instrumentální i vokální ) skladby. V partituře jsou všechny nástroje orchestru zapisovány.
Rozdělení hudebních nástrojů
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Autor: Jana Paulusová Fišerová Datum: Ročník: 6.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Cimbál Václav Konvalinka.
Klavír Tomáš Kahl.
Rozdělení hudebních nástrojů
Zvuk Zdroje zvuku.
Teorie dechových hudebních nástrojů
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Akustika.
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
HUDEBNÍ KUFR Téma: Hudební nástroje
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Dechové nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Vzdělávací oblast: Umění a kultura
Klavír Veronika Kordasová.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Zvuk a hudba.
FYZIKA VY__III/2__INOVACE__216. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
AnotacePracovní list k procvičení základních poznatků o zvuku AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova k.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy: Základní škola a Mate ř ská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.12_Zvuk_a_hudba_přenos_zvuku.
HUDEBNÍ NÁSTROJE SYMFONICKÉHO ORCHESTRU. Mgr. Danuše Maierová 11/2011 – 4/ Hudební výchova Umění a kultura Umění kolem nás III/2 –
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
HUDEBNÍ NÁSTROJE. Foukací harmnonika congo housle.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Dagmar Dvořáčková NÁZEV: VY_32_INOVACE_96_SYMFONICKÝ ORCHESTR TEMA: Hudební.
Skupiny hudebních nástrojů
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDEBNÍ NÁSTROJE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Typy orchestrů a jejich obsazení
AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_03
Rozdělení hudebních nástrojů
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
VY 32 INOVACE 547.
Název školy: ZŠ a MŠ Prysk, okres Česká Lípa, příspěvková organizace Autor: Mgr. Jana Vostřelová Název: VY_32_INOVACE_03_HUDEBNÍ VÝCHOVA_HUDEBNÍ NÁSTROJE.
VY 32 INOVACE 549.
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Hudební nástroje.
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Transkript prezentace:

Rozdělení hudebních nástrojů (z hlediska způsobu tvorby tónu) a zařazení klavíru a varhan

Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním blány nástroje) – bubny, tympány, tamburína

Dechové nástroje 1. Ústní (tón vzniká nárazem dechu na hranu otvoru nástroje) – flétna, pikola 2. Jazýčkové (tón vzniká rozechvěním plátku neboli jazýčku nástroje) – klarinet, saxofon, hoboj, fagot 3. Nátrubkové (vzduch se rozechvívá přímo rty, na něž se nasazuje nátrubek) – lesní roh, pozoun, trubka, tuba ad. 4. Vícehlasé - bez klaviatury: Panova flétna - s klaviaturou: varhany, harmonium

Strunné nástroje 1. Smykací (struny se rozechvívají smyčcem) – housle, viola, violoncello, kontrabas 2. Drnkací (struna se rozechvívá prstem nebo trsátkem) – loutna, kytara, ukulele, citera, mandolína, banjo, harfa ad. 3. Úderné – paličkové (struny jsou rozezněny údery paliček) – cimbál - s klaviaturou (struna je rozezněna mechanickým úderem dřevěného kladívka) – klavír

Vznik klavíru „klavírní rodokmen“

„Pradědeček“  od 6.století př.n.letopočtem MONOCHORD /Jednastruna/ – nástroj starořeckých teoretiků (určování a měření intervalů) od 2. století našeho letopočtu HELIKON – vícestrunný „monochord“

„dědeček“  běžně od konce 14.století KLAVICHORD (Klávesastruna)– k helikonu byly přidány klávesy známé z varhan Stal se velmi oblíbeným nástrojem v době 1500-1750 – využíval se pro výuku hry v domácích-menších prostorách a díky svým vlastnostem i jako cestovní nástroj

http://www.youtube.com/watch?v=f6nJrEcSO8g

„Bratranec dědy“ CEMBALO – vzniklo zhruba současně s klavichordem, jeho otcem je „psalterium“ (cimbálový nástroj starého původu). Doba rozkvětu cembala je shodná s obdobím slávy klavichordu – tyto nástroje, ač konkurenti, se vyvíjely a udržovaly se v hudební praxi vedle sebe. Cembalo mělo silnější zvuk a využívalo se ke koncertním účelům ve větších prostorách. Umožňovalo také rychlejší hru oproti klavichordu.

z přelomu 17.a 18.století z 2.poloviny 18.století

„Táta“ Od r. 1698 KLADÍVKOVÝ KLAVÍR – vynalezen italským nástrojařem Bartolomeem Christoforim. Díky mechanismu kladívek bylo umožněno vytváření dynamických rozdílů. Z toho důvodu se začalo nástroji říkat FORTEPIANO, později jen PIANO.

Kladívkový klavír z roku 1726

„DNEŠNÍ“ KLAVÍR Zdokonalování kladívkového klavíru, rozmach firem vyrábějící klavíry – od konce 19.století – Streicher, Broadwood, Steinway, Bechstein, Bösendorfer, Petrof, Yamaha 2.pol.20.století – vznik elektrických nástrojů – zdokonalený typ – digitální klavír