Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná chemie, DUM č ročník čtyřletého studia
molekulové systémy složené z velkého počtu opakujících se stavebních monomerních jednotek – merů počet stavebních jednotek udává polymerační stupeň, podle počtu jednotek lze rozlišovat : monomer (jedna jednotka) oligomer (do deseti jednotek) polymer (více než deset jednotek) kromě syntetických existují také přírodní = biopolymery (polysacharidy, bílkoviny, NK, polyterpeny) makromolekulární látky
počet stavebních jednotek a jejich uspořádání rozhoduje o celkové struktuře molekuly a tím i o jejích vlastnostech makromolekulární látky polymery s nižším polymeračním stupněm jsou většinou při normálních podmínkách kapalné, lepkavé, rozpustné v organických rozpouštědlech, postupně s větším počtem jednotek jsou pevnější a odolnější, až do určitého stupně, dále se vlastnosti příliš nemění ve struktuře polymerů se mohou libovolně vyskytovat oblasti s krystalickou strukturou, která jim dává pevnost a křehkost, a oblasti amorfní, které způsobují pružnost
stavební jednotka = pravidelně se opakující část makromolekuly, která má stále stejné chemické složení - CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 - strukturní jednotka = nejjednodušší uspořádání stavebních jednotek ve struktuře makromolekuly makromolekulární látky složení a struktura polymerů: COO – CH 2 – CH 2 - OOC
dělení podle tvaru molekul: lineární rozvětvené zesíťované prostorově zesíťované makromolekulární látky
termoplasty – zahříváním získávají plasticitu termosety – přechodně tvárné, zahřáním se chemicky změní a ztrácejí plasticitu makromolekulární látky dělení podle chování za vysoké teploty:
vzniklé polymerací makromolekulární látky dělení podle reakce, kterou vznikly: - CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 –CH 2 =CH 2 + CH 2 =CH 2 + CH 2 =CH 2 + CH 2 =CH 2
vzniklé polykondenzací makromolekulární látky dělení podle reakce, kterou vznikly: HOOC(CH 2 ) 4 COOH + H 2 N(CH 2 ) 6 NH 2 H2OH2O -OC(CH 2 ) 4 CO-HN(CH 2 ) 6 NH- … H 2 O
vzniklé polyadicí makromolekulární látky dělení podle reakce, kterou vznikly: HO(CH 2 ) 4 O-H + O = C = N(CH 2 ) 6 N = C = O H-O(CH 2 ) 4 O – C – N -(CH 2 ) 6 - N – C -OH O H H O
jakou reakcí vznikly tyto řetězce? makromolekulární látky H-O(CH 2 ) 4 O – C – N -(CH 2 ) 6 - N – C -OH O H H O CH 2 – CH 2 C – O – CH 2 – CH 2 – O – CO – C O O O vznikl polyadicí vznikl polykondenzací vznikl polymerací
MAKROMOLEKULÁRNÍ LÁTKY Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Obecná chemie) Třída: třetí ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-1_14 Datum vytvoření: prosinec 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena k úvodu do tématu makromolekulárních látek. Zmíněny jsou jejich charakteristiky, třídění a vznik v rozsahu SŠ. Úvodní kapitoly k makromolekulárním látkám jsou v učebnicích většinou velmi zkráceny. Protože se k tomuto úvodu hodí jen několik experimentů, doporučuji prakticky naznačit rozdíly mezi termoplastem a termosetem. K tomuto znázornění se hodí např. linoleum. Přehled reakcí vzniku makromolekul je uzavřen několika jednoduchými úkoly. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (3.díl). Brno: DaTaPrint, 2000;ISBN Čársky, J.; Chemie pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1986 Obrázky a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.