Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výpočty z rovnic II. CH-4 Chemické reakce a děje DUM č. 6
Advertisements

Obsazování orbitalů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Metabolismus I. CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 10
Reakce organické chemie
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
REAKCE VÝROBY ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 3
Galvanické články CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 15
Vlastnosti lipidů CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 15
Dusíkaté deriváty, opakování
ISOPRENOIDY CH-2 Organická chemie, DUM č. 19 Mgr. Radovan Sloup
ISOPRENOIDY II. CH-2 Organická chemie, DUM č. 20 Mgr. Radovan Sloup
Sacharidy opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 9 Mgr. Radovan Sloup
Prvky symbolika Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Anorgaická.
Reakce anorganické Chemie I
Elektronová konfigurace
Excitovaný stav CH-1 Obecná chemie, DUM č. 11 Mgr. Radovan Sloup
Kvantová čísla CH-1 Obecná chemie, DUM č. 7 Mgr. Radovan Sloup
Zkrácený elektronový zápis
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Halogenderiváty Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická.
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Radioaktivita CH-1 Obecná chemie, DUM č. 13 Mgr. Radovan Sloup
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Klasifikace hydroxyderivátů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2.
Stavba atomu CH-1 Obecná chemie, DUM č. 3 Mgr. Radovan Sloup
Vzorce organických sloučenin
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Poznámka: Text, jenž se nachází u každého snímku v poznámkách, by měl být při prezentaci zmíněn ústně.
Reakce arenů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 14
Alkalické kovy CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Reakce alkynů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 12
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Deriváty karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Aminy, klasifikace a názvosloví
Reakce anorganické chemie II.
Chemie dusíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Lipidy Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-2 Organická chemie,
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Hydroxyderiváty CH-2 Organická chemie, DUM č. 2 Mgr. Radovan Sloup
Klasifikace karboxylových kyselin Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání.
Dopočítávání rovnic II.
Aminy, vznik, vlastnosti
Metabolismus III. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Aldehydy názvosloví CH-2 Organická chemie, DUM č. 6 Mgr. Radovan Sloup
Plasty Plasty jsou tvořeny makromolekulárními řetězci s opakujícími se základními strukturními jednotkami. Atomy makromolekuly jsou spojeny.
alkalických zemin - cvičení
REAKCE CHEMIE ŽELEZA CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 5
Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
Názvosloví oxidů a sulfidů CH-1 Obecná chemie, DUM č. 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_133.
Karboxylové kyseliny názvosloví
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Chemická vazba, elektronová konfigurace
Elektrochemie, články CH-1 Obecná chemie, DUM č. 18 Mgr. Radovan Sloup
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Řada napětí kovů Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-3 Anorganická.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Chemie makromolekulárních látek
Plasty 3. prosince 2013 VY_32_INOVACE_130315
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Reakce alkanů CH- 4 Chemické reakce a děje , DUM č. 8
Karboxylové kyseliny, vznik a chemické vlastnosti
Chemie makromolekulárních látek
Transkript prezentace:

Makromolekulární látky Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná chemie, DUM č ročník čtyřletého studia

molekulové systémy složené z velkého počtu opakujících se stavebních monomerních jednotek – merů počet stavebních jednotek udává polymerační stupeň, podle počtu jednotek lze rozlišovat : monomer (jedna jednotka) oligomer (do deseti jednotek) polymer (více než deset jednotek) kromě syntetických existují také přírodní = biopolymery (polysacharidy, bílkoviny, NK, polyterpeny) makromolekulární látky

počet stavebních jednotek a jejich uspořádání rozhoduje o celkové struktuře molekuly a tím i o jejích vlastnostech makromolekulární látky polymery s nižším polymeračním stupněm jsou většinou při normálních podmínkách kapalné, lepkavé, rozpustné v organických rozpouštědlech, postupně s větším počtem jednotek jsou pevnější a odolnější, až do určitého stupně, dále se vlastnosti příliš nemění ve struktuře polymerů se mohou libovolně vyskytovat oblasti s krystalickou strukturou, která jim dává pevnost a křehkost, a oblasti amorfní, které způsobují pružnost

stavební jednotka = pravidelně se opakující část makromolekuly, která má stále stejné chemické složení - CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 - strukturní jednotka = nejjednodušší uspořádání stavebních jednotek ve struktuře makromolekuly makromolekulární látky složení a struktura polymerů: COO – CH 2 – CH 2 - OOC

dělení podle tvaru molekul: lineární rozvětvené zesíťované prostorově zesíťované makromolekulární látky

termoplasty – zahříváním získávají plasticitu termosety – přechodně tvárné, zahřáním se chemicky změní a ztrácejí plasticitu makromolekulární látky dělení podle chování za vysoké teploty:

vzniklé polymerací makromolekulární látky dělení podle reakce, kterou vznikly: - CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 – CH 2 –CH 2 =CH 2 + CH 2 =CH 2 + CH 2 =CH 2 + CH 2 =CH 2

vzniklé polykondenzací makromolekulární látky dělení podle reakce, kterou vznikly: HOOC(CH 2 ) 4 COOH + H 2 N(CH 2 ) 6 NH 2 H2OH2O -OC(CH 2 ) 4 CO-HN(CH 2 ) 6 NH- … H 2 O

vzniklé polyadicí makromolekulární látky dělení podle reakce, kterou vznikly: HO(CH 2 ) 4 O-H + O = C = N(CH 2 ) 6 N = C = O H-O(CH 2 ) 4 O – C – N -(CH 2 ) 6 - N – C -OH O H H O

jakou reakcí vznikly tyto řetězce? makromolekulární látky H-O(CH 2 ) 4 O – C – N -(CH 2 ) 6 - N – C -OH O H H O CH 2 – CH 2 C – O – CH 2 – CH 2 – O – CO – C O O O vznikl polyadicí vznikl polykondenzací vznikl polymerací

MAKROMOLEKULÁRNÍ LÁTKY Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Obecná chemie) Třída: třetí ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-1_14 Datum vytvoření: prosinec 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena k úvodu do tématu makromolekulárních látek. Zmíněny jsou jejich charakteristiky, třídění a vznik v rozsahu SŠ. Úvodní kapitoly k makromolekulárním látkám jsou v učebnicích většinou velmi zkráceny. Protože se k tomuto úvodu hodí jen několik experimentů, doporučuji prakticky naznačit rozdíly mezi termoplastem a termosetem. K tomuto znázornění se hodí např. linoleum. Přehled reakcí vzniku makromolekul je uzavřen několika jednoduchými úkoly. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (3.díl). Brno: DaTaPrint, 2000;ISBN Čársky, J.; Chemie pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1986 Obrázky a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.