Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody 420 397 11 P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0580 Č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
-příčiny vzniku, průběh, projevy
Advertisements

Obranné vlastnosti krve
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
Digitální učební materiál
Obranný imunitní systém
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Základní imunitní mechanismy
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Imunitní systém a jeho význam pro homeostázu organismu,
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Lymfatický (mízní) systém
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Somatologie Mgr. Naděžda Procházková
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Imunita Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0215.
Autor: Mgr. Kamila Dědáková Zpracováno: Ročník (obor) septima, 3. A K/81, K/41, Gymnázium Tematická oblast Anatomie člověka Předmět.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_10.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Složení a funkce krve Krev je červená tekutá tkáň
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
- poruchy metabolismu tuků a bílkovin
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_08.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Imunita Cholera, 19. století.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Soustava oběhová Tělní tekutiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
Mízní soustava Lymfatická.
Protiinfekční imunita 2
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
Krev SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Tělní tekutiny Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0214.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
Imunita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Imunologie a alergologie
MÍZNÍ SOUSTAVA.
Imunitní systém a jeho význam pro homeostázu organismu,
Krev - opakování.
Základní škola, Hradec Králové
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_29 Tematick á oblast: Somatologie T é ma: Krev 4 Anotace:Prezentace slouží k výkladu nové látky o krvi. Cílová skupinaŽáci školy Autor:Mgr. Josef Kub Datum vytvořen í :

Imunita A: Specifická imunita 1) Protilátková i.

Připomeňme si: (nepsat!) Protilátky jsou obsažené v krevní plazmě, mateřském mléce, slinách, slzách, nosním hlenu…) Působení protilátek: I. ničí mikroorganismy  v membráně způsobí vznik kanálků pro vodu  voda dovnitř  mikrob praskne II. mikroorganismus označí pro zničení K-lymfocytem nebo makrofágem (= typ monocytu)

Po prvním setkání s antigenem   primární imunitní odpověď = vytvoření protilátek  hladina brzy klesá Po prvním setkání s antigenem   primární imunitní odpověď = vytvoření protilátek  hladina brzy klesá Po dalším setkání s antigenem   sekundární imunitní odpověď (= anamnestická reakce) = rychlá odpověď díky paměťovým buňkám ( ty z B- lymfocytů)  vytvořené protilátky v krvi déle (i roky i doživotně) Po dalším setkání s antigenem   sekundární imunitní odpověď (= anamnestická reakce) = rychlá odpověď díky paměťovým buňkám ( ty z B- lymfocytů)  vytvořené protilátky v krvi déle (i roky i doživotně)

Princip využíván pro: Aktivní imunizaci = naočkování 1.oslabených mikroorganismů 2.usmrcených mikroorganismů 3.jejich upravených jedů 4.doplnit nové metody  vytvoření protilátek  imunita X Pasivní imunizace = vpravení séra s protilátkami (ze zvířete)

2) Buněčná imunita   zabezpečována T-lymfocyty   důležitou roli hraje brzlík

Brzlík (=thymus) – –orgán za hrudní kostí, před srdcem – –největší mezi 2. a 3. rokem  od puberty postupně nahrazován tukovým vazivem – –tvořen levým a pravým lalokem  oba z retikulárního epitelu (hvězdicovité buňky  síť = reticulum  v ní T- lymfocyty  učí se rozpoznávat co je a není tělu vlastní)

Připomeňme si (červené nepsat!) T – lymfocyty  bojují proti mikroorganismům, transplantovaným buňkám i proti buňkám nádorovým a infikovaným viry Imunosupresíva = látky potlačující obrannou reakci po transplantaci

B: Nespecifická imunita: –je „proti všem“ bakteriím, látkám, … –je několikastupňová: 1.lidská kůže poskytuje a)mechanickou bariéru proti cizorodým látkám i mikroorganismům b)chemickou bariéru – pot má baktericidní účinek 2.sliny obsahují enzym lyzozym – baktericid

3. HCl v žaludeční šťávě – baktericid 4. leukocyty schopné fagocytózy (eosinofilní a neutrofilní granulocyty, monocyty – makrofágy) pohlcují cizorodé částice (patogeny) 5. interferony = bílkoviny tvořené buňkami napadenými viry  vážou se na membránové receptory zdravých buněk  ty pak odolné

6. látky z leukocytů (pyrogeny)  přenastaví termoregulační centrum na vyšší hodnotu  zvýšení tělesné teploty  negativní ovlivnění metabolismu patogenů

Použité zdroje: JELÍNEK, Jan; ZICHÁČEK, Vladimír. Biologie pro gymnázia. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2006, ISBN ROKYTA, Richard; MAREŠOVÁ, Dana; TURKOVÁ, Zuzana. Somatologie I. a II.. Praha: Eurolex Bohemia, s.r.o., 2003, ISBN DYLEVSKÝ, Ivan; TROJAN, Stanislav; KAPRAS, Jan. Somatologie (I). Praha: Avicenum, 1990, ISBN DYLEVSKÝ, Ivan; TROJAN, Stanislav. Somatologie (II). Praha: Avicenum, 1990, ISBN