Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova VY_32_INOVACE_17_19 Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Název: Renesance a baroko v české hudbě Anotace: Prezentace, která slouží k osvojení si základních znalostí o české hudbě v období renesance a baroka Autor: Mgr. Petr Horehleď Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: Žák rozpoznává hudbu v období renesance a baroka a zná její vývoj a základní rysy Speciální vzdělávací potřeby: Žádné Klíčová slova: Jezuité, kantoři, husitské války, kantáta, oratorium Druh učebního materiálu: Prezentace Druh interaktivity: Aktivita Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělání: Základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 13 – 15 let Celková velikost: 83 kB
Renesance v české hudbě 14. – 16.st. Po husitských válkách nebyly podmínky pro rozvoj hudby, teprve na konci 15.st. Vznikaly při kostelích pěvecké sbory zpívající duchovní hudbu – literátská bratrstva Pro svou potřebu si každý sbor pořizoval krásně zdobený zpěvník – kancionál
Našim největším mistrem polyfonie je považován: Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic Missa Quinis Vocibus Jan Campanus Vodňanský Rorando coeli
České baroko Po bitvě na Bílé hoře – 1620 zem sužovali války a nebyly příležitosti pro uplatnění hudebníků Hudba v tomto období se rozvíjela především díky venkovským učitelům – kantoři (canto=zpívat) Rozvoj zpěvu a hudby podporovali jezuité.
Zpěv se začal vyučovat i ve školách a na učitele byl vznesen požadavek, aby uměli zpívat a hrát na nějaký nástroj. Adam Václav Michna z Otradovic – Koleda: Chtíc, aby spal Pavel Josef Vejvanovský – Intrada
Hudební druhy a formy v baroku: - kantáta – rozsáhlé vokálně-instrumentální dílo - sóla, sbor, orchestr - menší dramatičnost než orátorium - původně každá zpívaná skladba - árie + recitativy
oratorium (oráre – latinsky modlit se) -rozsáhlejší hudební skladba, kde účinkuje orchestr, sbor a pěvečtí sólisté -většinou vypráví nějaký děj s náboženských tématem
Použité zdroje: cd – Hudební výchova pro 9. ročník základní školy, nakl. SPN, 1998